צפרות | Birdwatching

שדמית אדומת הכנף, הפתיעה כששבה לאחר היעדרות של כ-30 שנה לשדות עמק יזרעאל

0
0

המטיילים במהלך אירועי חג השבועות, סמוך לאגם של מושב כפר ברוך בעמק יזרעאל, יוכלו לצפות בציפור הנדירה; שדמית אדומת הכנף, ובלהקות נוספות של ציפורים. סיורים מודרכים יתקיימו במהלך ימי החג (26, 27 במאי) ללא תשלום. המעוניינים, לתיאום מראש; 04-9099800.
שדמית אדומת הכנף, הפתיעה כששבה לאחר היעדרות של כ-30 שנה לשדות עמק יזרעאל
שדמית אדומת הכנף, הפתיעה כששבה לאחר היעדרות של כ-30 שנה לשדות עמק יזרעאל

ל’צפרים’ בארץ הקודש, ובפרט לצפרים ולחובבי הטבע בעמק יזרעאל, ניתנה השבוע, מתנה לרגל חג השבועות, כאשר סמוך לאגם (מאגר המים) של מושב כפר ברוך בעמק יזרעאל, נצפו 4 זוגות של שדמית אדומת הכנף (Glareola pratincola on ground), שנעדרה מן האזור, כ-30 שנה, בתחילת שנות ה-80.

שי אגמון, מדריך צפרות, אשר ידריך במקום את המבקרים באגם, בחג השבועות (בתאריכים; 26, 27 במאי), נרגש מן הגילוי ומספר; “במקרה אחד, הצלחתי אפילו לצפות בהזדווגות של שדמית אדומת הכנף”.

השדמיות, מקננות על פי רוב בשדות חקלאיים שאינם מעובדים באמצעות ציוד מכני. המודרנה הבריחה אותן משדות עמק יזרעאל בתחילת שנות ה-80″, מוסיף וספר אגמון; “לפני כשנה, נהרסה כליל מושבה גדולה של השדמיות אדומות הכנף סמוך לבית שאן.

החקלאים, החלו לחרוש את שטחי הקינון שלהן בציוד מתקדם ומהיר מאוד ולשדמיות לא היתה ברירה אלא להסתלק משם. אימא לא מסוגלת לגונן על האפרוחים שלה כשהיא צריכה להימלט מפני טרקטור מהיר.

בעבר, כשחרשו בציוד איטי – היא הצליחה לקנן בשולי שדות. אבל הציוד החדיש רמס קינים של שדמיות”. החורף האחרון, היטיב עם מאגרי המים בצפון, ובכלל זה המאגר בכפר ברוך שבעמק יזרעאל. לאט לאט התברר, כי המאגר ומקווי המים הטבעיים שסביבו מרכזים כמות גדולה של עופות אשר מקננים בסמוך למים.

בשל העובדה שאגם כפר ברוך, נמצא באחד משני נתיבי הנדידה של הציפורים בין יבשת אירופה ליבשת אפריקה, עוצרות בו לחניית ביניים להקות ציפורים רבות ומגוונות. ה’סייפנים’, עושים בו כעת עצירה בדרכם ל… אירן, ה’ביצניות’, ה’תמירונים’, ה’חיווייאים’ – את כל אלה ועוד, ניתן לראות כעת בכמויות מרשימות באגם. בשל כך, החליטו אנשי רשות ניקוז ונחלים קישון, ואנשי חברת מקורות, לפתוח את שעריו של המאגר לקהל הרחב – בחינם.

במהלך הסיורים המודרכים שיתקיימו במקום כאמור ללא תשלום, יתאפשר למטיילים ולצפרים שביניהם ליהנות שוב מתצפית על קינים נדירים של שדמית אדומת כנף. “מדובר בציפור יפהפייה, שיש לה רקע אדום מתחת לכנפיים”, מסביר אגמון ומציין; “יש לי תחושה שהזוגות שמקננים כאן, וכמובן הזוג שחש בטוח דיו כדי להזדווג במקום, מעידים על כך שהם מצאו בית לשנים רבות”.

השדמית אדומת הכנף, נמצאת בסכנת הכחדה כלל עולמית, וזו אחת הסיבות לשמחה הגדולה ששטפה את כל הצפרים ובפרט את מארחיהם צפרי עמק יזרעאל.

אנשי מקורות, ורשות ניקוז ונחלים קישון, קיבלו בסיפוק רב את החדשות מפיו של הצפר שי אגמון, שציין, כי; “זהו אתר הקינון הקרוב ביותר למרכז הארץ שבו אפשר לצפות בשדמיות אדומות כנף”.

מנכ”ל רשות ניקוז ונחלים קישון, מר חיים חמי, הוסיף ואמר; “אני רוצה להזמין את תושבי עמק יזרעאל ואת המטיילים הישראלים בכלל, לבוא וליהנות בחג השבועות בחג השבועות (26, 27 במאי), ללא כל תשלום; “משלל הפעילות שתתקיים במאגר המים כפר ברוך”.

חמי, מוסיף, ומדגיש, כי; “דאגנו להדרכה ולסיורים רכובים בחינם להורים ולילדיהם; תהיה כאן הפעלה עבור הילדים, יוקרנו סרטים, ומצגות על פעילות חברת מקורות והרשות שבראשה אני עומד. בקיצור, אטרקציה ששווה לבוא וליהנות ממנה”.

המטיילים במהלך אירועי חג השבועות, סמוך לאגם (מאגר המים) של מושב כפר ברוך, יוכלו לצפות בציפור הנדירה ובלהקות נוספות של ציפורים. סיורים מודרכים, יתקיימו במהלך ימי החג (26, 27 במאי), ללא תשלום אנשי ’רשות ניקוז ונחלים קישון’, ציינו, כי בשל אירועי פסטיבל ’חלב ודבש’, שמקיימת באותם ימים על ידי המועצה האזורית עמק יזרעאל, מומלץ מאוד להתקשר ולתאם סיור מודרך בחינם, בטלפון מספר; 04-9099800.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן