פורום כאן נעים

פגישת ראש הממשלה עם המאבטח ששב מירדן

נתניהו: "שמחתי לפגוש הבוקר את השגרירה עינת ואת המאבטח זיו. הם מייצגים את מדינת ישראל - ומדינת ישראל לא שוכחת את זה אפילו לרגע אחד".

כיצד להתנהג באירוע טביעה סרטון מד"א

כיצד להתנהג באירוע טביעה | סרטון בשפה העברית באדיבות מד"א.

שלישיית הגשש החיוור בחוף הים

הגשש החיוור בתכנית "סופסופ" בשנת 1988, מנחה גבי גזית. ערוץ 1.

יוסי ביטון הפקת קיץ 2017

יוסי ביטון הפקת קיץ 2017 | איפור קיץ.

איך ניצחו הצמחוניים (פיל ו-תאו) את הטורף אריה

איך ניצחו הצמחוניים (פיל ו-תאו) את הטורף הלביאה

ילד מיוחד, וסוס מיוחד | חובה לצפות

כשהגעתי הביתה וצפיתי בסרטון הבנתי את העוצמה של אותו רגע של בני ארז הלוקה ב'תסמונת ויליאמס' והסוס הרגיש.

מפעל הפיס

צהל איתם – ולמענם

צהל איתם - ולמענם | כך נראה ההאקתון הצה"לי שמפתח פתרונות לקשיים של ילדים אוטיסטים. עוד טכנולוגיות שפותחו בפרויקט המיוחד, עכשיו באתר צה"ל: http://bit.ly/2vsq4w7

שום פלפל ושמן זית עם חיים כהן – קרין גורן

שום פלפל ושמן זית עם חיים כהן - קרין גורן.

נעים לעקוב אחרי

תזונה | דיאטה

שירותי הדיאטה ב’מרכז הרפואי הלל יפה’: מי הזיז את הגבינה שלי: מתכוננים לחג השבועות

שרה שטרן קטיעי, מנהלת שירותי הדיאטה במרכז הרפואי הלל יפה, חדרה; "מוצרי חלב הוא כינוי לכלל מוצרי המזון, שמרכיבם העיקרי הוא; חלב. כמובן שחלב פרה הוא העיקרי והמוביל בתעשיית המזון של מוצרי החלב בארץ ◄ צריכת מוצרי חלב, מסייעת באופן ניכר ל’דיאטה’, לירידה במשקל, הפחתת אחוזי שומן ושמירה על המשקל החדש לאורך זמן רוב הישראלים, מאמצים ב’חג בשבועות’ את מנהג אכילת מוצרי חלב בשמחה, ככל הנראה, בעיקר, כי שאר חגי ישראל עמוסים לעייפה במוצרים הנחשבים "כבדים" ממוצרי חלב".
שירותי הדיאטה ב’מרכז הרפואי הלל יפה’: מי הזיז את הגבינה שלי: מתכוננים לחג השבועות
שירותי הדיאטה ב’מרכז הרפואי הלל יפה’: מי הזיז את הגבינה שלי: מתכוננים לחג השבועות

חג השבועות מתקרב והולך. מתכונים של עוגות גבינה מוחלפים מיד ליד והבטן מתכוננת להתקפת החלב הטעימה. עכשיו בואו ותוסיפו לעצמכם גם תיבול בעובדות כמו למשל: מדוע אוכלים דווקא מוצרי חלב בשבועות? האם יש מוצר חלב עדיף לגזרה ולדיאטה? ואיך עדיף לאכול את הגבינה – קשה או רכה? שרה שטרן קטיעי, מנהלת שירותי הדיאטה במרכז הרפואי הלל יפה, בעיר חדרה, מגישה לכם מספר הנחיות ל"הזזת הגבינה" בחג השבועות.

חג השבועות הוא אחד משלושת הרגלים הנהוגים ביהדות, הנחוג בעונת האביב. מלבד קציר חיטין והנוהג ללבוש לבן, קיים מנהג תזונתי שנוטה להיות אהוב כמעט על כולם – אכילה של מוצרי ומאכלי גבינות על סוגיהן הרבים.

◄ למה רק גבינה ולמה דווקא בשבועות?

"במקור התנ"כי, מצוין הציווי; "לא תאכל גדי בחלב אימו", שפירושו הפרדה בין אכילת בשר לאכילת חלב", מסבירה שרה שטרן קטיעי, מנהלת שירותי הדיאטה של המרכז הרפואי הלל יפה. "ההקשר לחג השבועות, שהוא החג שבו ניתנה לעם ישראל ה’תורה’, שגם אז ניתן הציווי הזה, הוא כי לבני ישראל, עדיין לא היו כלים כשרים, ולכן בחרו לאכול באותו יום רק מוצרי חלב.

מעתה ואילך, נשמרה המסורת החביבה הזו ומוצרי חלב הפכו למאכל מסורתי שבחג השבועות, הוא חג מתן תורה".

רוב הישראלים מאמצים מנהג זה בשמחה מכל מיני סיבות, ככל הנראה בעיקר כי שאר חגי ישראל עמוסים לעייפה במוצרים הנחשבים "כבדים" ממוצרי חלב. יש משהו מאוד מרענן ולא מעמיס בארוחת חלבית.

◄ לאכול מהלבן לבן הזה

מוצרי חלב הוא כינוי לכלל מוצרי המזון, שמרכיבם העיקרי הוא; חלב. כמובן שחלב פרה הוא העיקרי והמוביל בתעשיית המזון של מוצרי החלב בארץ, אבל לא רחוק מאחוריו נמצאים גם מוצרי חלב מחלב עיזים, כבשים ואפילו חלב של באפלו.

מוצרי חלב הם חלק מהתזונה ההכרחית לנו מהעולם העתיק. הכנת גבינות ויוגורטים היו אמצעי לשמר את החלב ולהרחיב את זמן השימוש האפשרי בו. מבחינה זו, האדם, שונה מבעל חיים, השייכים למשפחת היונקים, משום שהוא ממשיך לצרוך חלב גם בבגרותו (לאחר תקופת היניקה).

◄ היתרונות התזונתיים של מוצרי החלב הם רבים:

● מחקרים, הוכיחו, כי מי שאוכל מוצרי חלב ושותה חלב, העצמות שלו חזקות יותר ,והוא גבוה יותר – בעיקר בתקופת הגדילה.

● במי הגבינה ישנו חלבון שנספג בצורה יעילה בגוף וזמין עבור הגוף לבניה של שרירים, אנזימים וכו’.

● המקור החלבוני – לטובת שמירה על בריאות תקינה יש לצרוך מוצרים המכילים חלבון מידי יום ובכמות מספקת. חלק מהחלבון מסופק לנו ממוצרי בשר, דגים וביצים,

אך מקור טוב מאוד לחלבון הוא כמובן ממוצרי חלב לסוגיהן. בהקשר זה היתרון של חלק ממוצרי החלב הוא בכך שהם קלים יותר לעיכול באופן יחסי לחלבון ממקור אחר. כמו כן, לצמחוניים, זהו מקור אלטרנטיבי טוב ומספק (אם כי יש בו כמות הרבה יותר קטנה של ויטמין B12).

◄ אלרגיה ואי סבילות

אנשים רבים סובלים מדרגה כזו או אחרת של אי סבילות ללקטוז – בעיה של חוסר באנזים מסוים במעיים האחראי לאי יכולתו של סוכר החלב (הלקטוז) להיספג במעיים, ובכך יוצר תופעות כגון גזים, כאבי בטן נפיחות ושלשולים.

ישנן עדות מסוימות ועמים מסוימים שלהם ישנה אי סבילות ללקטוז ברמה גבוהה יותר מאחרות (במזרח אסיה למשל). במקרים אלו צריכה של מוצרי חלב דלים בלקטוז כגון גבינות קשות (בהם הכמות מזערית), מוצרים מחלב עזים או יוגורט ביו (שחיידקיו עוזרים לפירוק הלקטוז), תהיה כמובן עדיפה.

בניגוד לאי סבילות ללקטוז, קיימים מצבים של אלרגיה למוצרי חלב. מקורה של אלרגיה זו היא בחלבון החלב, דבר הגורם למערכת החיסונית להתערער וליצור תופעות, כגון; פריחות, שיעולים, נזלות, התנפחויות של איברים חיוניים (כגון; דרכי הנשימה), עד למצבים מסכני חיים. אנשים הסובלים מאלרגיה לחלבון, מוטב שלא יצרכו כלל מוצרי חלב.

בהקשר זה’ חשוב לציין שנוכחות הלקטוז בחלב אינה שלילית בהכרח. עצם הנוכחות של סוכר החלב, הלקטוז, משפרת את הספיגה של הסידן בגוף.

◄ מוצרי חלב מועדפים – מה כדאי ומה עדיף?

כאמור, צריכת מוצרי חלב חיונית לגופנו. ממוצע כל מוצרי חלב לסוגיהם הוא 100 מיליגרם סידן ל- 100 גרם או מיליליטר מוצר. כל מוצר לבן, שמכיל יותר מזה – נחשב למוצר מועשר.

גבינות צהובות, שהן גבינות קשות, אמנם אינן לבנות בצבען, אך כמויות הסידן בהן מאוד גבוהות (ובהתאם כמות השומן, בל נשכח).

היתרון ב’גבינות לבנות’ שיש בהן אחוזי שומן משתנים. גבינה 5% שומן, תהיה עשירה בחלבון, ואם תהיה גם תקרא גבינה מועשרת, אזי גם כמות הסידן בה תהיה גבוהה יותר, ולכן, מומלצת יותר כאשר מנסים לנהל משטר דיאטה.

כמובן שעל מנת לנהל דיאטה יעילה, רצוי שלא להימנע לחלוטין מהגבינות הצהובות והקשות העשירות בשומן, ולו רק בכדי שלא "לשבור" את הדיאטה בגלל צורך בלתי מסופק.

גבינות לבנות רכות כמו ריקוטה מכילות אחוז גבוה של סידן, וכנ"ל גבינות כמו פטהגבינה , בולגרית או גבינה מלוחה. ההבדל העיקרי ביניהן הוא כמות המלח.

לגבינות עיזים, ישנו טעם דומיננטי יותר שלא כולם אוהבים, אך מבחינה תזונתית גבינות מחלב עיזים ובכלל גבינות מחלב צאן (כבשים, באפלו), הן בעלות ערך זהה ממקבילותיהן מ-חלב הבקר "הרגיל" ומכילות חלבון איכותי.

כמובן שחלבון גבינות צאן קל יותר לעיכול מחלב פרה וכן, בעל אחוז סידן גבוה יותר מחלב פרה (בכ-10%). כאמור, ל’יוגורטים’ המכילים חיידקי פרו ביוטיים, ישנו יתרון של סיוע למערכת העיכול, במיוחד אם הם מ-חלב עיזים (כי הוא גם דל בלקטוז).

באשר ל’חלב רגיל’ – קיימים היום סוגים רבים של חלב; דל שומן, מועשר, בטעמים, וכו’. ההבדל הוא לרוב באחוזי השומן ובכמות הסוכר. סוגי החלב שמועשר בסידן עדיפים לצריכה בגלל הסיבות שפורטו לעיל.

לסיכום, מציינת מנהלת שירותי הדיאטה במרכז הרפואי הלל יפה, הגב’ שרה שטרן קטיעי, כי; "מה שחשוב בכל תפריט דיאטה הוא שמירה על האיזון.

צריכת מוצרי חלב מסייעת באופן ניכר לדיאטה, לירידה במשקל, הפחתת אחוזי שומן ושמירה על המשקל החדש לאורך זמן. המגוון והעושר הקיימים כיום על המדפים הם מצוינים ומספקים.

ניתן בהחלט לייצר ’עוגת גבינה ביתית’ בחג שבועות, שאינה מכילה אחוזי שומן גבוה, אלא עושה שימוש במוצרי חלב מועשרים בסידן, ודלים בשומן, ועדיין לקבל מחמאות".

בברכת חג שבועות שמח!

_________

*הכותבת שרה שטרן קטיעי, היא מנהלת שירותי הדיאטה במרכז הרפואי ע"ש הלל יפה, חדרה.

תגובות



  • אודות הכותב

    כתב כאן נעים

    כתב כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kannaim2017@gmail.com

    הוסף תגובה

    לחצו פה להוסיף תגובה

    שינוי גודל גופנים