הדברה ביולוגית יום הדבורים העולמי רפואה ירוקה

משרד הבריאות תצומצם חשיפה לתכשירי הדברה המכילים זרחנים אורגניים

מעבר להנחיות לצמצום והפסקת השימוש, בתכשירי הדברה המכילים זרחנים אורגניים, ממשיכות להתבצע בדיקות לנוכחות חומרי הדברה בתוצרת חקלאית טרייה. הבדיקות מתבצעות ע"י משרד החקלאות ברמת השדה, ובתי האריזה והן ע"י משרד הבריאות, כ"מחסום שני" בדרכי השיווק. קיים תיאום בין המשרדים ובמקרה של ממצאים חריגים בתוצרת המצויה בדרכי השיווק מתבצע דיווח למשרד החקלאות לצורך המשך טיפול בשדה או מול החקלאי.
0
0
משרד הבריאות: תצומצם חשיפת הציבור לתכשירי הדברה המכילים זרחניים אורגניים
מתגוננת תכשירי הדברה

וועדה הבין משרדית בריאות וחקלאות, לתיאום השימוש בתכשירי הדברה בראשות משרד הבריאות – המליצה לצמצם את חשיפת הציבור ל’זרחנים אורגניים’ (Organic phosphates). משרד החקלאות, קיבל את ההמלצה ופועל ליישומה. ההמלצה באה בעקבות מחקרים על ההשפעות הבריאותיות של חשיפה אקוטית לזרחנים אורגניים, הכוללות השפעות על מערכת העצבים והשפעות סיסטמטיות. קיים סיכון להשפעות אלו בעיקר בקרב העובדים בחקלאות. זרחנים אורגנים עלולים גם להשפיע על הסביבה, כולל למשל; ציפורים ו’דבורים’.

ההמלצה מבוססת גם על מחקרים רבים שנעשו בעולם על השפעות התנהגותיות וקוגניטיבית בקרב ילדים שנחשפו תוך רחמית ל’זרחנים אורגניים’ בחשיפה ממושכת. מדובר על ילדים שנולדו לנשים שעבדו בחקלאות או חיו בקהילה חקלאית במשך ההיריון או נשים עירוניות שנחשפו לזרחנים אורגניים בעיקר כתוצאה משימוש ביתי.

בשנת 2007, החליט המשרד להגנת הסביבה, לאסור את השימוש הביתי בתכשירי הדברה המכילים את הזרחנים אורגנים; כלורפיריפוס, ו-דיאזינון, וב- 2009, אסר משרד החקלאות את השימוש של תכשירים המכילים חומרים אלו ב’גינות נוי’ ו’גנים ביתיים’.

כעת, נדונו בוועדה הבין משרדית, שימושים של זרחנים אורגניים בחקלאות, והוחלט לבטל את כל השימושים בתכשירים המכילים 3 זרחנים אורגניים, בהם; פרתיון-מתיל, אזינפוס-מתיל, ו-אצפט, ולצמצם באופן משמעותי את השימוש בשבעה נוספים; פנתיון, פרותיופוס, אוקסדמתון – מתיל, מטדתיון, קדוספום, דיאזינון, ו-דיכלורווס.

מדביר משתמש חומרי הדברה המכילים זרחנים אורגניים

▼ בעוד כשלושה חודשים, יולי 2012, יבוטלו;

● כל התכשירים המכילים פרתיון-מתיל, אזינפוס-מתיל, ו-אצפט;

● שימושים לא קריטיים של תכשירים המכילים; פנתיון, פרותיופוס, אוקסדמתון-מתיל, מטדתיון, דיאזינון, ו-דיכלורווס.

עד מרץ 2014, יהיה ביטול סופי של כל התכשירים המכילים; פנתיון, פרותיופוס, אוקסדמתון-מתיל, מטדתיון, קדוספום, דיאזינון, ו-דיכלורווס.

יש לציין, כי מעבר להנחיות לצמצום והפסקת השימוש, ממשיכות להתבצע בדיקות לנוכחות חומרי הדברה בתוצרת חקלאית טרייה. בדיקות אלו, מתבצעות הן ע”י משרד החקלאות ברמת השדה ובתי האריזה והן ע”י משרד הבריאות, כ”מחסום שני” בדרכי השיווק.

קיים תיאום בין המשרדים, ובמקרה של ממצאים חריגים בתוצרת המצויה בדרכי השיווק מתבצע דיווח למשרד החקלאות לצורך המשך טיפול בשדה או מול החקלאי.

דוברת משרד הבריאות הגב’ עינב שימרון – גרינבוים, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, כי; “בהערכת חשיפה משאריות חומרי הדברה, שנעשתה ע”י שירות המזון הארצי ב’משרד הבריאות’, נמצא, כי צריכת שאריות של זרחנים אורגניים, אינה מהווה סיכון בריאותי לצרכנים האוכלים מזון המכיל שאריות מחומרים אלו.

ירקות בגן הירק הביתי נקיים מחומרי הדברה

אולם לגבי חלק מהזרחנים האורגניים, רצוי מרווח ביטחון גדול יותר לגבי צריכה של חומרים אלו מהמזון. ולכן, בין היתר, המליץ משרד הבריאות לצמצם את היקף השימוש החקלאי, בחומרים אלה”.

משרד החקלאות, מבצע מדי שנה, סקר מקיף של שאריות חומרי הדברה בתוצרת טרייה עם זיהוי המגדלים המשקף את השימוש הנכון בתכשירים. הסקר של השנים הקרובות יעקוב במיוחד אחר ההחלטה לצמצום השימוש בזרחנים אורגניים ועד לביטולם.

משרד הבריאות, יבצע מעקב אחר השפעות ההחלטות על צמצום השימוש החקלאי בזרחניים אורגניים על חשיפת הציבור לחומרים אלו, באמצעות המשך בדיקות שאריות ב’תוצרת חקלאית’ והשוואתן למצב הנוכחי.

חשוב להדגיש, כי משרד הבריאות, ממליץ לאכול ירקות ו-פירות עם קליפתם, ולגוון באכילת פירות וירקות בצבעים שונים.

אצל אנשים שאוכלים פירות וירקות בקביעות קיים סיכוי נמוך יותר למחלות כרוניות, כגון; סוכרת, וכן ל-שבץ מוחי, מחלות לב, ו’סרטן’.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן