סביבה | אקולוגיה

המשרד להגנת הסביבה: הפיכת המיחזור האלקטרוני, אושרה בקריאה ראשונה בכנסת

0
0

הצעת החוק של המשרד להגנת הסביבה המסדירה לראשונה את המיחזור האלקטרוני (Electronic waste), והטיפול בו אושרה בכנסת בקריאה ראשונה ותועבר להמשך הליכי חקיקה ◄ השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן; “הטלוויזיות, המקררים או המחשבים הנזרקים, פוגעים בבריאות ובסביבה של כולנו”.
המשרד להגנת הסביבה: הפיכת המיחזור האלקטרוני, אושרה בקריאה ראשונה בכנסת
המשרד להגנת הסביבה: הפיכת המיחזור האלקטרוני, אושרה בקריאה ראשונה בכנסת

מליאת הכנסת, אישרה שלשום (שני) בקריאה ראשונה את הצעת החוק של המשרד להגנת הסביבה למיחזור פסולת אלקטרונית (Electronic waste) בישראל. על פי ההצעה שאושרה, יצרני ו’יבואני מוצרי החשמל והאלקטרוניקה’, יחויבו לטפל ולפנות את מוצריהם בתום השימוש בהם.

כיום ’פסולת אלקטרונית’, כגון; מצברים, טלוויזיות ומוצרים נוספים, אינה מטופלת כלל. פסולת זו מכילה מרכיבים המסוכנים לבריאות, והשלכתה עם הפסולת הביתית מזהמת את הקרקע ומקורות המים, ועלולה לגרום לסרטן. מתברר, כי רק בשנת 2010, הושלכו בישראל כ-85 אלף טון של פסולת אלקטרונית ומוצרי חשמל.

הצעת החוק, קובעת, כי יצרני ויבואני הציוד האלקטרוני, יהיו אחראים על מוצריהם גם לאחר שהצרכן מסיים להשתמש בהם. כך הם יחויבו למחזר מחצית מהציוד שמכרו בשנה. בנוסף, בתי עסק המוכרים סוללות, ומצברים, יחויבו לקבל חזרה מוצרים אלה בתום השימוש בהם.

הרשויות המקומיות, יהיו אחראיות להפריד את הפסולת האלקטרונית מהביתית. עוד קובעת, ההצעה, כי החל משנת 2020, תיאסר לחלוטין הטמנת פסולת אלקטרונית, למעט תוצרי לוואי של מיחזור או השבה. כך תהפוך הפסולת המזהמת לחומר גלם בעל ערך.

השר להגנת הסביבה, מר גלעד ארדן, אמר, כי; “בעידן המודרני, יש גידול עצום ברכישת החלפת מוצרי אלקטרוניקה ביתיים. הטלוויזיות, המקררים או המחשבים הנזרקים, פוגעים בבריאות ובסביבה של כולנו. החוק, יסדיר לראשונה את מנגנוני הטיפול בפסולת הנוצרת ממוצרי האלקטרוניקה, ויחייב את יצרני ויבואני המוצרים לממן את מנגנוני הטיפול בפסולת שנגרמת ממוצריהם”.

▼ עיקרי החוק;

● יצרן או יבואן של ציוד אלקטרוני יחויב למחזר 50% מסך משקל הציוד האלקטרוני שמכר בשנה.

● יצרנים ויבואנים של סוללות ומצברים, יחויבו למחזר 25% עד 35%, בהתאם לסוג הסוללה או מצבר, מסך משקל הסוללות או מצברים שמכר בשנה.

● בתי עסק המוכרים מוצרים אלקטרונים, יחויבו להעניק שירות החזרת מוצרים אלקטרונים ללא תשלום בעת רכישת מוצרים חדשים מאותו סוג.

● בתי עסק המוכרים סוללות ומצברים, יחויבו להתקין מכלים ייעודיים לסוללות ומצברים משומשים, וליצור נקודות החזרה זמינות לציבור.

● החל משנת 2020, תיאסר הטמנת פסולת ציוד אלקטרוני שאינה תוצר לוואי של מיחזור או השבה.

● החוק קובע סטנדרטים לפינוי וטיפול במתקני המיון והמיחזור.

● יצרנים ויבואנים, יפרסמו מדריכים לטיפול סביבתי והכנה לשימוש חוזר לכל ציוד אלקטרוני שהם מוכרים. מדריך זה, מיועד לכל אדם העוסק במיון, הכנה לשימוש חוזר וטיפול בפסולת ציוד אלקטרוני, ויכיל מידע על רכיבים וחומרים, לרבות חומרים מסוכנים בציוד האלקטרוני, והאמצעים לטפל בפסולת זו בדרך בטיחותית ושמונעת נזק לסביבה.

● יצרנים ויבואנים, יפעלו במסגרת התאגדויות, ויהיו מחויבים לממן את כל עלויות הפינוי וטיפול בפסולת מציוד אלקטרוני.

בנוסף, תוטל אחריות על הרשויות המקומיות לבצע הפרדה ופינוי של פסולת מציוד אלקטרוני מהמגזר הביתי.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן