יום הזיכרון הבינלאומי לשואה

נתונים חדשים על הרצח של יהודי ברה”מ לשעבר בשואה

ארכיון ’יד ושם’, צילם בשנתיים האחרונות כ-1,000,000 דפי תיעוד מארכיונים בארצות בריה"מ לשעבר, מתוכם כ-500,000 עמודי תיעוד על גורלם של יהודי לטבייה בשואה בעקבות שיתוף הפעולה עם הארכיון הממלכתי ההיסטורי של לטבייה.
0
0
יום הזיכרון הבין-לאומי לקורבנות השואה: נתונים חדשים על הרצח של יהודי ברה
יום הזיכרון הבין-לאומי לקורבנות השואה: נתונים חדשים על הרצח של יהודי ברה”מ לשעבר

לרגל יום הזיכרון הבין-לאומי לשואה, החל השנה, היום (שישי, 27 בינואר 2012), חושפים ברשות הזיכרון לשואה ולגבורה; ’יד ושם’ את הפעילות המחקרית והציבורית של מימדי ’השואה שהושתקה’ בשטחי ברה”מ לשעבר. ביד ושם, מגלים, כי בעקבות רכש ארכיוני גדול שנערך באחרונה, עולים עוד ועוד, ממצאים ונתונים חדשים על היקף הרצח, ועל היקף רדיפת היהודים, שהייתה מנת חלקם של יהודי ברה”מ לשעבר, ובמידה רבה מכונה על ידי חוקרים; “השואה שהושתקה”.

הרכש הארכיוני החדש של ’יד ושם’, המתבצע בתמיכת קרן ג’נסיס ו’הקרן היהודית האירופית’, התאפשר הודות לחתימה על הסכמים בינלאומיים עם ארכיונים, כולל ארכיוני ה- ק.ג.ב. בכל רחבי ברה”מ לשעבר: אוקראינה, בלארוס, ליטא, לטביה, ובאסטוניה. ההסכמים נועדו לקדם רכש של מיליוני דפי תיעוד ארכיוני שיכלול מידע מפורט על חיי היהודים טרם השואה, בזמן השואה ואחריה.

ייחודם של החומרים הללו הוא גם באפשרות להיעזר בהם כדי להשלים את ’מאגר שמות קרבנות השואה’ של יד ושם, המונה כיום כ-4 מיליון שמות, וכן להתחקות אחר גורלם של המפונים ושל הניצולים.

מנהל אגף הארכיונים ביד ושם ד”ר חיים גרטנר, מסר כי; “בתיעוד שצילמנו בארכיוני ה-ק.ג.ב. מצאנו תיעוד משפטי מרתק מתוך תיקי חקירה של משתפי פעולה עם הנאצים שבאמצעותם אנו שופכים אור על היקף רדיפות היהודים, על ההנהגה היהודית, ועל תהליך רציחתם. בנוסף, מתוך התיקים, ניתן למצוא מידע מפורט וחדש על אתרי רצח שלא היו ידועים עד כה, וכן על גורלן של הקהילות ועל האופן שבו הצליחו לתפקד במהלך המלחמה”.

מנהל אגף הארכיונים ב-יד ושם, דר’ חיים גרטנר, צילום: יוסי בן דוד

כך לדוגמא, מוסיף ואומר, ד”ר גרטנר, כי; “התקבלו באחרונה, ב’יד ושם’ כ-500,000 עמודים של תיעוד על יהודי לטבייה מהארכיון הממלכתי ההיסטורי של לטבייה.

בין השאר, התקבלו העתקי פנקסים של ועדי בתים, תיקים אישיים של יהודים, מפקדי אוכלוסין, שנעשו ערב המלחמה, ואינפורמציה נוספת הכוללת מידע על גורלם של כ-90,000 יהודים שגרו בלטבייה ערב מלחמת העולם השנייה”.

מעיון ראשוני במסמכים מתבהרים פרטים רבים, חלקם לא ידועים, על היקף הרצח וההשמדה של יהודים, כמו גם על חיי היום יום בצל השואה ברחבי מדינות ברה”מ לשעבר, ובכך להשלים את המידע החסר.

התיעוד הרב מסייע ליד ושם, בתמיכת קרן ג’נסיס, ו’הקרן היהודית האירופית’, לקיים בשנים האחרונות פעילות ענפה בכל הנוגע למחקר ולהוראת ’שואת יהודי בריה”מ’, ובהם הרחבת הוראת השואה בקרב דוברי רוסית, קידום והעמקת המחקר בנושא השואה בשטחי ברה”מ לשעבר, ואיסוף מוגבר של חומרים מארכיונים במטרה להעלות את תודעת השואה והרחבת הידע עליה.

’יד ושם’, מקיים שורה של אירועים בארץ ובעולם לציון ’יום הזיכרון הבין-לאומי לקרבנות השואה’. פרטים באתר יד ושם.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן