יפה ירקוני (1925-2012) מוזיקה

הזמרת יפה ירקוני, הלכה לעולמה בגיל 86, בבית החולים רעות בתל אביב

הזמרת ירקוני, הייתה ידועה כמי שמעורבת בחיי המדינה, ביצעה מאות הופעות לפני החיילים במלחמות ישראל ובין המלחמות, לא נרתעה מלהופיע ממש בחזית הקרבות וכך זכתה לכינוי "זמרת המלחמות", על אף שלא אהבה אותו, והעדיפה להיקרא "זמרת החיילים".
0
0

הזמרת יפה ירקוני, הלכה לעולמה בגיל 86, בבית החולים רעות בתל אביב

“זמרת המלחמות” וכלת פרס ישראל, הזמרת יפה ירקוני (Yaffa Yarkoni), הלכה היום (ראשון, 01.01.2012) לעולמה, בגיל 86 בבית החולים “רעות” שבעיר תל אביב. ירקוני, שסבלה בשנים האחרונות אובחנה בשנת 2001, כחולה במחלת אלצהיימר ובשנת 2008, החמיר מצבה ובשבת האחרונה הדרדר מצבה. הזמרת ירקוני, הותירה אחריה שלוש בנות, שמונה נכדים ושמונה נינים. מועד הלוויה בבית העלמין בקריית שאול, טרם נקבע, נודע, כי ביקשה להיקבר לצד בעלה, שייקה ירקוני.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

ראש הממשלה מר בנימין נתניהו, הודיע, כי הוא שולח את תנחומיו לבני משפחתה של יפה ירקוני; “מגדולות זמרות ישראל וכלת פרס ישראל לזמר עברי. שירתה של יפה ירקוני, היוותה את הפסקול הישראלי עוד מימי הישוב, דרך הקמת המדינה ועד ימינו.

קולה המיוחד יחסר לכולנו והיום, בהתאם לבקשתה “אל נא תאמר לי שלום”, אנו נפרדים ממנה אך לא מהמורשת התרבותית והמוזיקלית שהיא משאירה אחריה”.

שרת התרבות הגב’ לימור לבנת, מסרה ל-kan-naim (כאן נעים), כי היא מביעה את צערה הרב על מותה של הזמרת יפה ירקוני ז”ל, ומוסרת תנחומים לבני משפחתה והוסיפה, כי; “שיריה ואלבומיה של יפה ירקוני, שמלווים את מדינת ישראל מאז מלחמת השחרור ולאורך כל שנותיה ומלחמותיה, הפכו עוד בחייה לנכסי צאן ברזל של המוסיקה הישראלית, ונכנסו להיכל התהילה של התרבות הישראלית”.

“יפה ירקוני, זמרת ייחודית שזכתה תמיד לאהבה גדולה מצד הקהל ולהערכה מקצועית רבה. מותה הוא אבידה גדולה מאד לזמר העברי ולתרבות הישראלית”. הוסיפה וסיכמה שרת התרבות הגב’ לבנת.

יושב ראש הכנסת, ח”כ ראובן ריבלין, מסר, כי; “היא הייתה נצר אחרון לדור העצמאות והתקומה. אישיותה וקולה, עוררו בנו תמיד את הגעגועים ואת הערגה לימים ההם. אחרי לכתה, אנו נשארים אבלים עם הזיכרונות. קשה יהיה לנסוע ב’באב אל-ואד’ ללא ירקוני, אבל צלילי קולה, ילוו אותנו, הישראלים, עוד דורות רבים אחריה”.

תחנות הטלוויזיה, ותחנות הרדיו, מסרו, כי בעקבות מותה של כלת פרס ישראל הזמרת יפה ירקוני הם משנים הערב את לוח השידורים. הערוץ הראשון, ישדר הערב בשעה ,20:20 את התוכנית “לגעת ברוח” בהשתתפותה של הזמרת, ובהנחיית העיתונאי יואב גינאי, הזמרת ירקוני, מספרת בתוכנית שהוקלטה לפני מספר שנים, על הקריירה הענפה שלה ועל משפחתה, על יחסיה עם שושנה דמארי ז”ל, על היותה “זמרת המלחמות והשלום”.

בערוץ הכבלים HOT, תשודר “דוקוסלב – קלאסיקה” על חייה. תחנת הרדיו של גלי צה”ל, תקדיש במהלך הימים הקרובים תוכניות והשמעות משיריה של ירקוני. כן, ישודר ראיון מיוחד אשר ערכה הזמרת חוה אלברשטיין תבדל לחיים ארוכים, עם ירקוני, במסגרת תוכניתה מהעבר “צלילים ומנגינות”.

ב ’קול ישראל’, יקדישו בסוף השבוע תוכניות מיוחדות לזכרה של ירקוני. בשבת (7.01.2012), בשעה 12:00 ברשת ב’, תשודר תוכנית בת שעתיים לזכרה, ב’רשת ג’’, באותה השעה תשודר התוכנית “שלא ייגמר לעולם”, ובה משיריה הנבחרים של ירקוני.

▼ יפה ירקוני – תחילת הדרך

ירקוני, מהמוערכות בכוכבות הזמר הישראלי, נולדה בשם יפה אברמוב להורים שעלו מהקווקז בתחילת המאה העשרים. היא החלה את דרכה האמנותית בגיל צעיר, כשיחד עם שני אחיה הופיעה בבית הקפה המשפחתי בגבעת רמב”ם (כיום חלק מהעיר גבעתיים) בהרכב שיצרו שנקרא “במתי”. ההרכב זכה להצלחה בקרב באי בית הקפה הפופולארי, ובהמלצת הזמר שמואל פישר, היא התקבלה כרקדנית בלהקת הבלט של גרטרוד קראוס, ורקדה במסגרתה במשך עשר שנים.

ב-21 בספטמבר 1944, נישאה יפה ירקוני ליוסף גוסטין, שהתגייס יום לאחר הנישואין והיה מראשוני המתנדבים היהודים לצבא הבריטי. הוא וחבריו, צורפו אחר-כך ל’בריגדה היהודית’. ב-29 במרס 1945 במערכה על נהר סניו, בזירה האיטלקית במלחמת העולם השנייה, נהרג גוסטין (אחד משיריה, “אורי”, נכתב לזכרו). מיד לאחר מכן, נטשה את להקת הבלט, עקב פציעה ברגלה.

ירקוני, שירתה בהגנה כאלחוטאית, והמשיכה בכך עם פרוץ מלחמת העצמאות במסגרת חטיבת גבעתי. את ניסיונה הראשון כזמרת קנתה לה בלהקת “החישטרון” של החטיבה שהוקמה בזמן המלחמה והיא צורפה אליה. צמד היוצרים טולי רביב ובובי פנחסי, כתבו ללהקה שירים “סלוניים” ששימשו מוזיקת רקע לריקודים וזוהו לאחר מכן עם ירקוני, בהם; “אל נא תאמר לי שלום”, “שחרחורת” ו”קרה זה רק הפעם”.

שני שירים ששרה באותה תקופה נהפכו לסמלי המלחמה הקשה: “האמיני יום יבוא” שהביא במיוחד בשבילה השחקן רפאל קלצ’קין, והיא שרה אותו לראשונה בפני מלווי השיירות לירושלים, ו-“באב אל ואד”, שכתב חיים גורי, לזכרם של מלווי השיירות כשנה לאחר תום הקרבות.

בשנת 1948, נישאה בשנית ל שייקה ירקוני, איש ההגנה וממייסדי החי”ש (נפטר בשנת 1983).

▼ יפה ירקוני – ההצלחה כזמרת

עם קום המדינה, עוד בזמן ההפוגה בקרבות מלחמת העצמאות, הקליטה ירקוני, תקליט באולפן “רדיו דוקטור” שזכה להצלחה גדולה. במיוחד התפרסם מתוכו הלהיט “עיניים ירוקות”, שאף נחשב כשיר הפופ הראשון בארץ.

לאחר מכן, הוחתמה ירקוני, בחברת התקליטים “הד ארצי” שרק הוקמה והחלה להקליט את כל אלבומיה שם. היא הקליטה את האלבום “באב אל וואד” שהורכב משירי מלחמת העצמאות, בהם; “האמיני יום יבוא” שביצעה בעת המלחמה וכן; “רבותי ההיסטוריה חוזרת”, “הפינג’אן”, “הן אפשר”, “דודו” ו”יצאנו אט”, שהפכו להיות מזוהים עמה יותר מאשר עם הביצוע המקורי של להקת הצ’יזבטרון. בשנת 1951, הקליטה אלבום מצליח שהורכב משירים לריקודי עם.

יפה ירקוני בצעירותה, בצילום עטיפת תקליט כל היונים
יפה ירקוני

בשנות החמישים והשישים, הפכה יפה ירקוני לזמרת מובילה בארץ ושיריה, בעיקר השירים ה”לאומיים” שהקליטה (“בערבות הנגב”, “הסבתא בנגב”), הושמעו רבות בתוכנית “כבקשתך לשירים עבריים” ב’קול ישראל’. עיקר הצלחתה בקרב הקהל (ופחות בקרב עורכי הרדיו) היו בשירים הסלוניים שהקליטה, שירי הואלס והטנגו, ששימשו גם כמוזיקת רקע לריקודים בבתי הקפה באותה תקופה.

בשנת 1959, הוציאה את האלבום; “נרקודה עם יפה ירקוני”, שקיבץ שירים סלוניים רבים שזוהו איתה, בהם; “חביבי”, “ארצנו הקטנטונת”, ו”שחרחורת”. אמצעי התקשורת, נהגו לייחס לה יריבות עם הזמרת שושנה דמארי, שגם היא זכתה לפופולריות רבה באותה תקופה, אף כי הדבר איננו נכון, כיוון שהשתיים אף שיתפו פעולה מספר פעמים.

בשנות ה-50, הקליטה מספר אלבומי ילדים, בהם שניים מצליחים במיוחד: האלבום “שירי ילדים כבקשתך” מ-1953, שכללו את שירי הילדים המזוהים איתה יותר מכל: “עגלה עם סוסה”, ו”דובון ימבו” (גם: יומבו), והאלבום “שירים מכנרת” מ-1957, שהוקדש לשירי הילדים שכתבה נעמי שמר בקבוצת כנרת, וחשף את שמר לקהל הרחב, עם שירים כמו; “הדואר בא היום” ו”אחינו הקטן”. היא גם הוציאה תקליט של שירי חגים לילדים והקליטה שירים נוספים שהפכו ללהיטים לילדים, בהם; “אבא שלי” (“לאבא שלי יש סולם…”).

בשנת 1965, זכתה במקום הראשון בפסטיבל הזמר עם השיר; “איילת חן” ושנה לאחר מכן, זכתה שוב עם השיר; “ליל סתיו” (אותם ביצע בפסטיבל גם אריק איינשטיין, בביצוע נוסף).

בשנות השישים והשבעים, הופיעה ירקוני גם באולמות ובמועדונים החשובים בעולם, בעיקר בארצות הברית, בלונדון ובפריס. היא הופיעה בקרנגי הול ולינקולן סנטר בניו יורק, אולימפיה בפריס, פלדיום בלונדון וכן ביפן, אוסטרליה, ו-רוסיה. במהלך שנות השישים היא אף שהתה ארבע שנים ב-ארצות הברית, הקליטה שם שלושה תקליטים וביצעה הופעות רבות. בפריס פגשה את בועז שרעבי, שהופיע שם באותה תקופה והקליטה לראשונה את שירו “פמלה”.

בספיישל טלוויזיוני ביום העצמאות של שנת 1969, ביצעה ירקוני את השיר; “כשהיינו ילדים” (אסף/וילנסקי) אשר הפך לאחד מהשירים המזוהים איתה ביותר. במהלך שנות השבעים, הקליטה מספר שירי פופ, בהם הלהיט; “כל היונים”, ודואט עם צביקה פיק, בשם; “ערב סתיו יפה”. עם פיק, היא אף הופיעה במופע משותף, שלא נחל הצלחה מיוחדת.

שלושה להיטי ילדים נוספים בוצעו על ידה במסגרת פסטיבל שירי הילדים בשנות ה–70; “אין דן דינו”, “אני אוהב לשרוק” ו”אחותי הקטנה”.

בשנת 1986, הוקדשה לה התוכנית “חיים שכאלה”. בשנת 1992, השתתפה יחד עם מאיר סוויסה בסדרת הטלוויזה לילדים “חג שמח עם יפה ירקוני”, שכל פרק בה שודר באחד מימי החגים. בשנת 1994 שיחקה בתפקיד משני בסרט הקולנוע; “שירת הסירנה”, המבוסס על ספרה של עירית לינור שנקרא; “שירת הסירנה”.

בשנת 1996, הוציאה את אלבום הדואטים; “שרים עם יפה ירקוני”, במסגרתו ביצעו מיטב האומנים את שיריה בדואט עמה, בהם היו; שושנה דמארי, אריק איינשטיין, ו-חוה אלברשטיין.

ירקוני, זכתה ב’פרס ישראל’ בשנת היובל למדינת ישראל, 1998. באותה שנה גם יצא אוסף מחומש משיריה בשם; “יפה ירקוני מאז ועד היום 1998-1948”. האוסף כלל גם שיר חדש בשם; “רוקדת”, שכתבה נעמי שמר על סמך סיפור חייה של ירקוני, עם אזכורים מהיותה רקדנית בתחילת דרכה, הופעותיה במלחמת העצמאות, שיריה; “על המלחמה ועל שלום”, ועד ימינו אלה.

ירקוני, מיטב האומנים שרו את שיריה בדואט עמה, בהם: שושנה דמארי
יפה ירקוני, שושנה דמארי

בקיץ 2000, הקליטה את שירה האחרון; “עכשיו עברו שנים, וכבר קשה להזכר”. באותה שנה יצא אוסף משולש’ ובו 62 להיטים.

יפה ירקוני – עשייה ציבורית, דעותיה הפוליטיות וחייה האישיים

הזמרת יפה ירקוני, הייתה ידועה כמי שמעורבת בחיי המדינה. היא ביצעה מאות הופעות לפני החיילים במלחמות ישראל ובין המלחמות, לא נרתעה מלהופיע ממש בחזית הקרבות וכך זכתה לכינוי “זמרת המלחמות”, על אף שלא אהבה אותו, והעדיפה להיקרא “זמרת החיילים”.

היא נהגה להיות מעורבת גם בפוליטיקה, והשמיע לא אחת את דעותיה הפוליטיות המזוהות עם השמאל הציוני. בשנת 2002, בעת ’מבצע חומת מגן’, התבטאה ירקוני, בתוכנית הרדיו “מה בוער” של גלי צה”ל, כנגד חיילים שסימנו מספרים על זרועותיהם של פלסטינים; “אנחנו עם שעבר את השואה, איך אנחנו מסוגלים לעשות דברים כאלו?” אמרה.

דבריה אלה התפרשו באמצעי התקשורת כהשוואה בין מעשי צה”ל בשטחים לבין מעשי הנאצים בשואה.‏ לדבריה, היא לא ערכה השוואה כזו אלא רק ניסתה למחות על מעשה ספציפי. התבטאות זו, גרמה לסערה תקשורתית תוך קריאה מאנשי ימין להחרימה‏.

איומים, ומכתבי נאצה רבים, נשלחו אליה ואף בוטל ערב לכבודה שהפיקה אמ”י. לאחר זמן מה, כשהסערה שככה, הפיקה אמ”י ערב לכבודה ובדצמבר 2006, נערך לירקוני ערב הצדעה גדול בהיכל התרבות, בהשתתפות אומנים רבים.

המידע על הזמרת יפה ירקוני ז”ל, הובא מתוך ויקיפדיה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן