מחקרי רפואה

האוניברסיטה העברית: מחקר חדש שופך אור על תפקיד המודעות בחיי הנפש שלנו

0
0

המחקר נערך בראשות פרופ’ ליאון דעואל מהאוניברסיטה העברית; “אחת מהתיאוריות הדומיננטיות בפסיכולוגיה קובעת, כי אמנם ניתן ללא מודעות לקלוט ולעבד חלקים מסוימים מהמידע הנקלט בחושים שלנו, אך כדי לקשר בין החלקים השונים ולהפיק משמעות, יש צורך במודעות” ◄ המחקר, התפרסם בכתב העת Psychological Science.
האוניברסיטה העברית: מחקר חדש שופך אור על תפקיד המודעות בחיי הנפש שלנו
האוניברסיטה העברית: מחקר חדש שופך אור על תפקיד המודעות בחיי הנפש שלנו

מידע רב הנקלט במערכת החושים שלנו נקלט ללא כל מודעות. עם זאת, באופן סובייקטיבי, למודעות, יש חלק דומיננטי בפסיכולוגיה האנושית. אחת השאלות המרכזיות בפסיכולוגיה היא מה מבדיל בין עיבוד מידע עם מודעות ובלעדיה, והאם יש תפקיד כלשהו למודעות בתהליכי עיבוד המידע או שהמודעות היא רק תוצר עודף, כמו עשן ברכבת קיטור, ואין לה תפקיד מהותי משלה.

מחקר בנושא זה, נערך בראשותו של פרופ’ ליאון דעואל מהמחלקה לפסיכולוגיה ומרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח ב’אוניברסיטה העברית’, בשיתוף פרופ’ דומיניק למי מן המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת ת”א, והתפרסם לאחרונה בכתב העת Psychological Science.

המחקר, בוצע על ידי תלמידת המחקר ליעד מודריק מ’אוניברסיטת ת”א’, בשיתוף תלמיד המחקר אסף ברסקה, מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית.

לדברי פרופ’ ליאון דעואל; “אחת מהתיאוריות הדומיננטיות בפסיכולוגיה, קובעת, כי אמנם ניתן ללא מודעות לקלוט ולעבד חלקים מסוימים מהמידע הנקלט בחושים שלנו, אך כדי לקשר בין החלקים השונים ולהפיק משמעות, יש צורך במודעות”.

“כדי לבחון תיאוריה זו”, מסביר פרופ’ דעואל; “הצגנו לנבדקים תמונות של התרחשויות טבעיות המכילות פעולה אנושית, כגון; שחקני כדורסל הקופצים לתפוס כדור. בחלקים אחרים של הניסוי הצגנו את אותן התרחשויות בדיוק, לאחר שהוחלף בהן האובייקט המרכזי באובייקט לא תואם; למשל, הכדור הוחלף באבטיח.

הנבדקים השתמשו ב’סטריאוסקופ מראות’, מכשיר פשוט שאפשר להציג לכל עין תמונה אחרת; תמונת ההתרחשות הוצגה לעין אחת בעוד שלעין השנייה, הוצגו דגמים צבעוניים מרצדים. הריצוד משך את הקשב של הנבדקים, וגרם לכך שהם לא היו מודעים למשך זמן מה לכך שמוצגת להם תמונה כלשהי”.

לדברי פרופסור דעואל; “מטרתנו הייתה למדוד כמה זמן לוקח לתמונות “הגיוניות” ו”לא הגיוניות” לנצח בתחרות עם הריצוד הצבעוני ולפרוץ למודעות. מצאנו, כי התמונות הלא הגיוניות פרצו למודעות מוקדם יותר מהתמונות התואמות. מכך, הסקנו, כי חוסר ההתאמה בין האובייקט לבין ההתרחשות פוענח לפני שהתמונה הגיעה למודעות”.

ממצאי המחקר, מוכיחים, כי בניגוד לתיאוריות קודמות, ’אינטגרציה’ של מידע, אינה ייחודית לעיבוד עם מודעות, ואנו מסוגלים לעבד את הקשר בין החלקים של התרחשות מורכבת גם ללא מודעות.

אם כך, מדוע ומתי אנו זקוקים למודעות? ממצאי המחקר, מרמזים, כי אנו נזקקים למודעות כאשר תוצאת המיזוג בין החלקים השונים אינה תואמת את הציפיות או הידע הקודם שלנו.

במצב זה, יש צורך בקשב ובמודעות על מנת לפתור את התעלומה. מחד, המחקר מרחיב את גבולות ממלכת הלא מודע. מאידך, הוא מראה, כי ה’מודעות’, איננה סרח עודף, או בונוס חסר משמעות, אלא היא זו המאפשרת לנו להתמודד עם מצבים חדשים, ובלתי צפויים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן