ארכיון פורום גינון אורגני גינון אורגני ו-אקולוגי ראובן אורן

הגינה האורגנית בחורף – הטור של ראובן אורן

ראובן אורן מנהל פורום "גינון אורגני ואקולוגי" של פורטל כאן נעים (kanisrael.co.il), מביא תובנות; איך מתנהגת הגינה האורגנית בחורף? מה אנו רואים? מה מריחים? איך הצמחים מתנהגים בעונת חורף? מה חשוב לעשות בחורף ל’מדשאה’? למה זקוקים עצי הפרי שלכם בחורף? ואיך יהיו הירקות שלכם, נקיים יותר, טעימים יותר ובריאים יותר.
0
0
הגינה האורגנית בחורף - הטור של ראובן אורן
הגינה האורגנית בחורף – הטור של ראובן אורן

מהי ’גינה אורגנית’ (Garden Organic). אקדים ואבהיר, בכמה משפטים; גינה אורגנית היא גינה עם אדמה מקומית שטופלה בצורה ’אקולוגית’ – מחזור מלא של כל הגזם, הכסחת, ועלי השלכת, והשבתם לאדמה אם כ’חיפוי’ ואם כ’קומפוסט’ מתוצרת עצמית. האדמה לא טופלה בשום דשנים כימיים או בחומרי ריסוס כלשהם, נגד מזיקים – ’כימיקלים’ או ’ריסוסים אורגניים’. רק ב’אדמה’ כזו, חיים ונושמים בתוך האדמה, ועליה, כל אותם יצורי האדמה החיים בסימביוזה מתמשכת עם האדמה ועם החומרים האורגניים שבה.

כעת, מיד לאחר הגשם הראשון, האדמה בגינה ב”חגיגה אמיתית”. לא עוד טפטוף ממוקד המשאיר את רוב האדמה בגינה יבשה וקשה, אלא גשם שממש מרטיב בצורה אחידה ושווה את כל הגינה.

כעת ה’שלשולים’, ושאר “יצורי האדמה”, יכולים לנדוד לאורך ולרוחב הגינה, בצורה חופשית, לבלוע אדמה, לעכל ממנה את החומרים האורגניים ולפלוט ’הומוס’ שהוא ’דשן אורגני’, טבעי ברמה הגבוהה ביותר. כן, כל יצורי האדמה פולטים ’הומוס’, וככל שהיצור קטן יותר, כך איכות הגללים שלו ההומוס, ברמה גבוהה יותר – זמין מיידית לשורשי הצמחים.

האדמה הלחה, מלאה כעת תלוליות קטנות אותן יצרו השלשולים, הממשיכים ב’תיחוח האדמה’, תוך כדי התקדמותם בתוך האדמה.

הריח הנפלא הנישא באוויר, מלא הניחוחות של האדמה הלחה ששתתה סוף סוף מים כמו שצריך, מגיע מ’חיידקי האדמה’, שהתעוררו עם הלחות הרבה. הם מתרבים בקצב מהיר ופולטים גזים, ואלו אותן הניחוחות הנפלאים שעליהם אנו מתענגים ב’גשם הראשון’.

המים המתוקים, וחסרי המלחים של הגשם, מטייבים את האדמה שהתרגלה ללגום ’מי ברז’ מלאים במלחים.

מי הגשם, מדללים את המלחים, ממיסים אותם ומחלחלים איתם עמוק עמוק והצמחים “חוגגים” – לא עוד המלחה כפויה של שורשיהם, מהבעיה הזו, הם יכולים לשכוח בינתיים, ולהפנות את מיטב משאביהם לנביטה, גידול, וצמיחה.

ירקות החורף, מתאפיינים בסימן היכר ברור, יש להם עלים גדולים! הם צריכים הרבה שטח פנים לקליטת אור שמש לביצוע פוטוסינתזה, בימי החורף הקצרים, והמעוננים וחסרי השמש.

הגינה האורגנית בחורף
הגינה האורגנית בחורף: אדמת הגינה האורגנית, חייבת להיות מחופה ב’חיפוי אורגני’, קרי; עלי שלכת, שברי ענפים דקים, כסחת דשא שהתייבשה

פטרוזיליה, ו’סלרי’ הגדלים בגינה שלנו, שונים לחלוטין בטעמם מאלו שיש הקונים אצל הירקנים או במרכולים. הם מתוקים, ולא מָרים, וכמובן שלא מדושנים בכימיקלים או מורעלים בחומרי ריסוס למיניהם. כן, זה משפיע על הטעם! דשנים, ו’כימיקלים’, משבשים שת המטבוליזם של הצמחים שיודעים לנהל את החיים שלהם ללא עזרתנו ועזרת חברות הכימיקלים.

אין כל צורך להוסיף לאדמה שום ’מֶלחים’ או ’יסודות’ אלא רק לשמור על הכלל הפשוט – להחזיר לאדמה את כל מה שאנו לא אוכלים. כל אותם חלקים שאיננו אוהבים לאכול, החלקים הקשים, הקליפות והענפים, מכילים את האלמנטים (יסודות) שהצמחים לקחו מהאדמה לצורך גדילתם לגובה ולרוחב במאבקם נגד צמחים אחרים על זכויות שמש, ואור.

אדמת הגינה האורגנית שלנו, חייבת להיות מחופה ב’חיפוי אורגני’, קרי; עלי שלכת, שברי ענפים דקים, כסחת דשא שהתייבשה. ככל שה’חיפוי’, יהיה עבה יותר, טוב יותר.

החיפוי בחורף, שומר על האדמה מפני טפיחות הגשם והברד הגורמים לאדמה נזק. החיפוי, שומר על טמפרטורת אדמה גבוהה יותר מהסביבה. חיפוי עמוק וטוב ישמור על צמחים רגישים גם בטמפרטורות קרות קיצוניות – ’כשחם ברגליים, חם בכל הגוף’.

אדמת הגינה האורגנית שלנו, חייבת להיות מחופה ב’חיפוי אורגני’

יש לכם מדשאה? חשוב להפסיק לקצור את הדשא נמוך, עוד בסתיו. לתת לו לגדול גבוה יותר, כי העלים של הדשא הם גם קולטני שמש לצורך ביצוע ’פוטוסינתזה’ בה הצמח מעשיר את בית השורשים שלו במזון, לפני שהוא נכנס ל’שנת החורף’ שלו, וכך, בעונת האביב, הוא יתפרץ חזק ובריא, ולא יידרש להשקיה עד לחודשי עונת הקיץ, כי שורשים העמיקו מאוד, ומגיעים לשכבת קרקע עמוקה (כ-1 מטר! ) המחזיקה עדיין מים מגשמי החורף.

גם עצי הפרי שלכם, זקוקים לחיפוי בחורף. כל עץ חייב להיות עם צלחת בהיקף של כ-1 מטר לעץ מבוגר.

הצלחת צריכה להיות עמוקה, כ- 20 ס”מ, ואותה יש למלא בחיפוי שיגיע עד לשפתה. את החיפוי, יש לחדש מפעם לפעם לפי קצב התפרקותו בצלחת העץ, והפיכתו ל’קומפוסט טבעי’.

מתחת לחיפוי של הערוגות בגינה וצלחות העצים, תמצאו מגוון רחב של יצורי אדמה חביבים. מ’חשופיות’ ועד ל’טחביות’ (אורי כדורי), צבטנים, שבלולים, ו-חלזונות. אלו “חברינו הטובים” בגינה.

אם תהיה לנו בגינה ’ערימת קומפוסט’, ובין הערוגות ובצלחות יהיה חיפוי, כל אותם יצורי אדמה, לא יגעו בירקות שלנו, כי הם לא אוהבים עלים טריים, אלא חומר אורגני “חצי רקוב”. ככל שיהיה לכם יותר חיפוי, וערימת קומפוסט פעילה יותר, הירקות שלכם, יהיו נקיים יותר, ובריאים יותר.

חורף נעים.

0
0



אודות הכותב

ראובן אורן

* הכותב הוא ראובן אורן, מומחה בתחומו ומנהל פורום גינון אורגני ואקולוגי בפורטל כאן נעים.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן