ארכיאולוגיה

רשות העתיקות: חשפנו קופסת תפילה נוצרית מיניאטורית עתיקה בחפירות בעיר ירושלים

0
0

הממצא, הקופסה, נחשף בחפירות ארכיאולוגיות המתקיימות בחניון גבעתי בעיר דוד שבגן לאומי סובב חומות ירושלים ◄ קופסת התפילה הנוצרית, נתגלתה שלמה, פרט לסדק קטן, וסגירתה ההרמטית אפשרה את השתמרות הציורים על הפנלים הפנימיים של החפץ ◄ לדברי מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות; “חפצי הקודש המצוירים מהתקופה הביזנטית שנתגלו כאן, בארץ הקודש, נדירים ביותר”.
רשות העתיקות: חשפנו קופסת תפילה נוצרית מיניאטורית עתיקה בחפירות בעיר ירושלים
רשות העתיקות: חשפנו קופסת תפילה נוצרית מיניאטורית עתיקה בחפירות בעיר ירושלים

קופסה מיניאטורית מעוטרת בצלב, נחשפה לאחרונה בחפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות, בחניון גבעתי בעיר דוד אשר בגן לאומי סובב חומות ירושלים. הקופסה, מהתקופה הביזנטית (מאות 6-7 לספירה), נשאה בתוכה ציורים של שתי דמויות (איקונות) שסביבן רקע מצופה עלי זהב, ונראה שהיא שמשה חפץ תפילה אישי.

הממצא הייחודי, הוצג היום (חמישי, 27.10.2011), לראשונה בכנס; ’חידושים בארכיאולוגיה של ירושלים וסביבותיה’, שנערך זו השנה החמישית ביוזמת רשות העתיקות, האוניברסיטה העברית בירושלים, הרשות לפיתוח ירושלים, וחברת מוריה.

אורכה של הקופסה 2.2 ס”מ, רוחבה 1.6 ס”מ, והיא עשויה מעצמות בעל חיים גדול (בקר, גמל או סוס). הקופסה נפתחת בהחלקה, ובעת פתיחתה היא כוללת שני חלקים שטוחים, שכל אחד מהם נושא ציור צבעוני.

לדברי יאנה צ’חנוביץ, מנהלת החפירה יחד עם ד”ר דורון בן עמי מ’רשות העתיקות’; “השימוש באיקונות (חפצי פולחן המציגים את דמויות הקדושים) לתפילה מחוץ לכנסייה מוכר בעולם הנוצרי, כבר מהמאה ה-5 לספירה.

יחד עם זאת, חפצי הקודש המצוירים שמתוארכים לתקופה הביזנטית ונתגלו כאן, בארץ הקודש, הם נדירים ביותר, ולכן, מדובר בממצא בהחלט חשוב.

הציור שבתחתית הקופסה ובו נראית דמותו של גבר מזוקן על גבי רקע זהב

איקונות מתקפלות לשימוש פרטי מוכרות עד היום בעולם הנוצרי המודרני, במיוחד במזרח. הקופסה, נתגלתה שלמה, פרט לסדק קטן, וסגירתה ההרמטית אפשרה את השתמרות הציורים על הפנלים הפנימיים של החפץ”.

בציור שבתחתית הקופסה נראית דמותו של גבר מזוקן על גבי רקע זהב. פניו השתמרו באופן מקוטע, אף שניתן להבחין במתארם הכללי, בגון שיערו הכהה, ובעינו השמאלית.

פרטי לבושו הניתנים לזיהוי, כוללים בגד לבן, שכתם ורוד, מצוי בכתפו הימנית – קרוב לוודאי שמדובר בטוניקה לבנה, ורצועות ארגמן.

הציור, בצדו הפנימי של מכסה הקופסה, השתמר באופן מקוטע יותר.

מן הפרטים שנותרו, ניתן לשחזר את מתארה של דמות קטנה יותר, כנראה נשית, לבושה בבגד כחול, על גבי רקע זהב. פני הדמות לא השתמרו, אך ניתן להבחין בקווי השיער (או מטפחת ראש?), סנטר, צוואר וחלק מהכתף השמאלית.

בהעדר כל מנגנון לתליה, יש להניח שהחפץ הזעיר נשמר בתוך שקיק עשוי בד. במערות אטומות שנחפרו באתר מוסשבאייה בלקה (Moshchevaya Balka) בצפון הקווקז ברוסיה, השתמרו בשלמותם, בין השאר, שקיקים כאלה, שנמצאו על גופות הנקברים.

“תמונה כללית של אזור החפירה. צילום חברת Skyview, באדיבות רשות העתיקות”

מן הקונטקסט בו נתגלו, ניתן לקבוע שגברים ענדו אותם על חגורת מותניים, ונשים – על חלקה העליון של שמלתן.

לדברי צ’חנוביץ’; “עקב מצב ההשתמרות הרעוע של הציורים שבקופסה, כל ניסיון לזהות את הדמויות באופן ודאי יהיה בגדר השערה. ניתן להעלות כמה אפשרויות: אם מקובלת נקודת המוצא שהמתוארים בציורים הם; גבר, ואישה, האפשרות המתבקשת היא; ישו, ו-מרים.

יחד עם זאת במאות ה-6-7 (תאריכה של הקופסה), עלה מספר הקדושים הנערצים על ידי ’הכנסייה הנוצרית’ למאות רבות, ויתכן, שמדובר בציור של שניים מתוכם.

החפירות ב’חניון גבעתי’, חשפו בשנים האחרונות את שרידי ההתיישבות הביזנטית במקום על פני שטח נרחב. שרידים אלו כללו בעיקרם; מבנה בעל אופי אדמיניסטרטיבי, טראסה חקלאית רחבת ידיים ורחוב מרוצף, שנחשף עד כה לאורך של כ-25 מ’.

בחלקו המערבי של הרחוב המרוצף, נתגלתה סדרת רצפות טיח. לאחר פירוק הרצפה העליונה, נתגלתה הקופסה מ’התקופה הביזנטית’.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן