קיבוץ

התנועה הקיבוצית: העלאת הפנסיה המחייבת בקיבוץ המתחדש ל-40% מהשכר הממוצע

0
0

כשליש (70) מן הקיבוצים המתנהלים כ”מתחדשים”, ומחויבים לשלם קצבת פנסיה לגמלאים, עשויים להיכנס לגירעון תקציבי אם היו מחויבים להעלות גובה הקצבה ל-40% מהשכר הממוצע במשק (מ-2,870 ₪ לכ-3,280 ₪) – לפי היכולת של הקיבוץ ◄ מזכיר התנועה הקיבוצית, זאב (ולוולה) שור; “ההצעה שהתקבלה אחראית ומאוזנת בין העלאת גובה קצבה ודאגה לרווחת הגמלאים עם הבטחת התכנות כלכלית לכך”.
התנועה הקיבוצית: העלאת הפנסיה המחייבת בקיבוץ המתחדש ל-40% מהשכר הממוצע
התנועה הקיבוצית: העלאת הפנסיה המחייבת בקיבוץ המתחדש ל-40% מהשכר הממוצע

’מועצת התנועה הקיבוצית’, אשר התכנסה בסמינר אפעל, קיבלה החלטה הממליצה לקיבוצים להעלות את גובה הקצבה המחייבת לגמלאים ל-40% מהשכר הממוצע במשק בכפוף לייתכנות כלכלית של הקיבוץ. בהצעה שהתקבלה, תמכו 159 צירים. בעד הצעת התארגנות “פנסיה בראש”, תמכו 37 צירים. המשמעות הכספית; באם תמומש המלצה זו, היא העלאת סכום הקצבה המשולמת לגמלאי בקיבוץ מ-2,870 ש”ח כיום, ל-3,280 ש”ח.

אביב לשם, דובר התנועה הקיבוצית, מסר, לפורטל “כאן נעים” (kanisrael.co.il), כי; “כיום מחושבת הקצבה המשולמת ל’גמלאי’ בקיבוץ לפי נוסחה שנקבעה בתקנות הערבות ההדדית ב’קיבוץ המתחדש’ לפי 35% מהשכר הממוצע במשק.

כיום, למעט 7 קיבוצים חלשים כלכלית 200 קיבוצים נוספים המתנהלים לפי דגם “קיבוץ מתחדש” מקציבים לחברים גמלאים לפחות את גובה הקצבה. הכנסה נוספת לגמלאי היא קצבת זקנה מהביטוח הלאומי”.

החלטת מועצת התנועה הקיבוצית, בה השתתפו נציגי של למעלה מ-140 קיבוצים, נפתחת באמירה; “התנועה הקיבוצית, רואה יסוד להיותנו חברה סולידארית”.

ההחלטה שאושרה היא אימוץ הצעת מזכירות התנועה הקיבוצית, לאחר שהוצגה בפניה חוות דעת של משרד רואי חשבון “ברית פיקוח”, בהזמנת רשם האגודות השיתופיות.

מהממצאים, עולה, בין היתר, כי כשליש (70) מהקיבוצים המתנהלים כ”מתחדשים”, ומחויבים לשלם קצבת פנסיה לגמלאים, עשויים להיכנס לגירעון תקציבי, אם היו מחויבים להעלות את גובה הקצבה ל-40% מהשכר הממוצע במשק (מ-2,870 ₪ לכ-3,280 ₪).

לאור זאת, ומתוך אחריות למצבם של כל הקיבוצים, החליטה מזכירות התנועה הקיבוצית לסגת מכוונתה לדרוש מרשם האגדות השיתופיות את העלאת גובה הקצבה בתקנה מחייבת, ולהביא הצעת החלטה שמשמעותה המלצה לקיבוצים להעלות את תשלום הקצבה בהתאם ליכולתו הכלכלית של הקיבוץ.

מודגש בהחלטה, כי התנועה הקיבוצית, מקיים מעקב על יכולות הקיבוצים, וכשייווצרו התנאים שיאפשרו את העלאת הסכום בתקנה, היא תפעל לכך מול רשם האגודות השיתופיות.

◄ מזכיר התנועה הקיבוצית; “בשנים האחרונות נעשה מהפך בתחום הפנסיוני”

סעיפים נוספים בהחלטה שהתקבלה: תוספת של 25% לקצבה שמקבל פנסיונר יחיד, בקיבוץ, החי בגפו ושאינו זכאי ל’פנסיית שארים’, בנוסף ל’קצבת השארים’ מטעם הביטוח הלאומי. באשר ליעד עתידי – ’פנסיה הוגנת’ – הכוונה שזו תגיע לגובה של לפחות 50% מהשכר הממוצע במשק (לפי סעיף 1 בחוק הביטוח הלאומי).

ההפרש בין “פנסיית הבסיס” (מינימום) לבין “הפנסיה ההוגנת” (יעד), ישלם הקיבוץ לפנסיונר על פי יכולתו של הקיבוץ, ובהתחשב גם בנתוני הוותק של החבר, הכללים החלים בתקנות הערבות ההדדית לגבי חבר בגיל העבודה לעניין רשת הביטחון (לא כולל עצם חובת העבודה), ומודל שיוך הנכסים ו”פירות” הנכסים הנהוג בקיבוץ.

עוד הוחלט; לקרוא לקיבוצים שלא להטיל מס פנימי על קצבאות הביטוח הלאומי, וקצבאות אחרות על פי דין. כמו כן, מומלץ שלא להטיל מס פנימי, העולה על 20% מסכום קצבת “פנסיית הבסיס” (לרבות התוספת ליחיד).

על הכנסות הפנסיונר העולות על פנסיית הבסיס יוטל מס פנימי על פי החלטות הקיבוץ. הקיבוץ, יעגן בתקנונו את החלטותיו הנוגעות לזכויות הפנסיה. חברי הקיבוץ בגיל העבודה יחויבו בהפקדה לצבירה פנסיונית בהתאם להחלטות הקיבוץ, תוך הימנעות מפדיון כספים אלו למטרות אחרות.

בנושא של חילוקי דעות בסוגיות הפנסיה בקיבוץ היחיד, מומלץ כי “חילוקי דעות בין פנסיונרים ובין קיבוצם בעניין תשלום הפנסיה על פי החלטה זו, יובאו לפי דרישת פנסיונרים באותו קיבוץ לבירור תנועתי או לבירור בפני מוסד אחר אשר עליו יוסכם בין הצדדים”.

מזכיר התנועה הקיבוצית, החבר זאב (ולוולה) שור, אמר; “בנושא הפנסיה עומד למבחן הקיבוץ “כחברה רב-דורית”, וממומשת מחויבות הקיבוץ, וחבריו שבגיל העבודה לדאוג לרווחתם של אלה שפרשו לאחר עשרות שנים של עמל ועבודה”.

מזכיר התנועה, שור, הוסיף, כי; “בשנים האחרונות נעשה מהפך בתחום הפנסיוני, בזכותם של הקיבוצים והנהגותיהם, ובזכותה של התנועה שהעמידה את הנושא בצמרת סדר היום. המהפך הוא גם תודעתי – שימת הפנסיה בצמרת סדר היום בכל קיבוץ, וביישום – כל הקיבוצים מקצים חלק נכבד מתקציב הקהילה לנושא הפנסיה”.

“בהצעתנו, יש אחריות ומחויבות חד-משמעית לביטחונם הסוציאלי של הגמלאים, לצד היתכנות כלכלית לקיומו ועתידו של הקיבוץ. אנחנו מחויבים למעקב אחר שינויים ויישום ההחלטה. נמשיך ללוות קיבוצים שעדיין לא הגיעו לשלם את הקצבה המחייבת, ובמציאת מקורות. בד בבד, נשכנע קיבוצים שיכולים להגדיל את סכום הקצבה. הנוסחה היא איזון בין העלאת גובה קצבה עם הבטחת התכנות כלכלית לכך”. סיכם מזכיר התנועה הקיבוצית.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן