סרטן

סרטן: האוניברסיטה העברית בראשות פרופ’ רוג’ר קורנברג, תעסוק השנה בחקר הסרטן

0
0

פרופ’ רוג’ר קורנברג מאוניברסיטת סטנפורד, חתן פרס נובל בכימיה לשנת 2006, המגיע מדי שנה לביה”ס למדעי החיים במכון ללימודים מתקדמים באוניברסיטה העברית בירושלים, כפרופסור אורח בפקולטה למדעי הטבע וכעמית המחלקה לכימיה ביולוגית במכון למדעי החיים ◄ פרופ’ קורנברג; “ביה”ס, מספק הזדמנות לחלוק ידע וליצור יחסי עבודה שיובילו לשיתופי פעולה בהמשך”.
סרטן: האוניברסיטה העברית בראשות פרופ’ רוג’ר קורנברג, תעסוק השנה בחקר הסרטן
סרטן: האוניברסיטה העברית בראשות פרופ’ רוג’ר קורנברג, תעסוק השנה בחקר הסרטן

בית הספר למדעי החיים במכון ללימודים מתקדמים של האוניברסיטה העברית בירושלים, בראשות פרופ’ רוג’ר קורנברג, חתן פרס נובל בכימיה לשנת 2006, יעסוק השנה, בחקר הסרטן. בית הספר, שייפתח ביום ראשון ה-11 בספטמבר, יוקדש לדיון במחלת סרטן, ויציג את ההישגים בחקר המחלה ובטיפול בה, כמו גם באתגרים העצומים שעומדים בפני חוקרים ורופאים.

יצוין, כי התפתחויות דרמטיות שהתרחשו בשנים האחרונות בהבנת הבסיס המולקולרי של מחלות הסרטן, שיפרו באופן משמעותי את יכולת הרופאים לטפל בסוגים מסוימים של המחלה ולהאריך את חיי החולים בה. עם זאת, סביב מחלות סרטן רבות עדיין רב הנסתר על הגלוי. על פי נתוני הלמ”ס, מחלות הסרטן, הן גורם התמותה מס’ 1 בישראל.

בנוסף יעסוק בית הספר למדעי החיים במכון ללימודים מתקדמים של האוניברסיטה העברית בעיר ירושלים, גם בגישות הטיפוליות החדשות ובפיתוחים המתקדמים של תרופות כנגד המחלה. במסגרת השיעורים, ינסה בית הספר להסביר מה ההבדל בין סוגי הסרטן השונים, מדוע חלקם ברי טיפול בעוד בחלק אחר עוד לא נגעו כלל, ומה הופך סוג סרטן אחד של סרטן למסובך יותר ושונה מאחרים.

בית הספר, מתקיים זו השנה ה-19, וינוהל השנה על ידי פרופ’ רוג’ר קורנברג מטעם אוניברסיטת סטנפורד, חתן פרס נובל בכימיה לשנת 2006, המגיע מדי שנה לאוניברסיטה העברית, כפרופסור אורח בפקולטה למדעי הטבע, וכעמית המחלקה לכימיה ביולוגית במכון למדעי החיים. בית הספר, צפוי להימשך חמישה ימים, ובמסגרתו, ירצו חוקרים ורופאים מהמובילים בתחום חקר הסרטן, בהם 13 מרצים מחו”ל.

בין המרצים; ראש תחום אונקולוגיה במחלקה לרפואה של אוניברסיטת סטנפורד, ד”ר רון לוי, ומומחים ל’סרטן השד’, ממרכז הסרטן על שם סלואן-קטרינג בעיר ניו יורק, ד”ר ניל רוזן, וד”ר לארי נורטון. צפויים להשתתף בבית הספר כמאתיים תלמידים, רובם תלמידי מוסמך ודוקטור מרחבי הארץ.

פרופ’ קורנברג, ציין, כי; “בית הספר, מספק הזדמנות לחלוק ידע וליצור יחסי עבודה שיובילו לשיתופי פעולה בהמשך”.

לדברי פרופ’ דוד אנגלברג, ראש המחלקה לביולוגיה כימית בפקולטה למדעי הטבע של האוניברסיטה העברית, וחבר הוועדה המארגנת של בית הספר “הגענו לעידן חדש שבו החוקרים משנים את הבסיס המולקולרי של הסרטן ושל התקדמות המחלה. סוף סוף, העזנו לקרוא לבית הספר לא רק; Cancer Biology, אלא גם; Cancer Therapy”.

לא מדובר בכנס רגיל שבו נזרקות לחלל האוויר הצהרות על התגליות האחרונות. מדובר בבית ספר לכל דבר, כאשר כל מרצה נותן שיעור בן שעה לתלמידים מתקדמים מתחום הביולוגיה. בסך הכל, יתקיימו לאורך חמשת ימי בית הספר כ-28 שיעורים מפי המובילים בתחום חקר הסרטן, בהם רופאים ומפתחי תרופות, אך גם אנשים מתחום המתמטיקה והמחשבים. “מדובר באינטגרציה בין מדעי המחשב, מתמטיקה, כימיה, ביוכימיה ורפואה. אינטגרציה בין מגלי הגנים, מייסדי התחום, לבין אנשים צעירים שישתלמו אצלם”, הוסיף פרופ’ אנגלברג.

בית הספר, יקדיש השנה, חלק מפעילותו לכבודו של פרופ’ אלכסנדר לויצקי, חתן פרס ישראל, ו’פרס וולף’, מגדולי חוקרי הסרטן בארץ ובעולם, ובעל תרומה מכרעת לפיתוח תרופות נגד המחלה. בין פיתוחיו האחרונים – אסטרטגיה שנועדה לגרום להרס ממוקד של תאי סרטן ללא פגיעה בתאים הרגילים שסובבים אותם.

פרופ’ לויצקי, עמד בעבר בראש המכון ללימודים מתקדמים ופרש מעבודתו באוניברסיטה לפני חמש שנים. לדברי פרופ’ אנגלברג; “בית הספר, ישמש מעין טקס פרישה לאדם שהקים דור שלם של חוקרים. חלק ממרצי בית הספר הם קולגות שלו, שהניחו יחד איתו את הבסיס לתרופות הסרטן”.

המכון ללימודים מתקדמים של האוניברסיטה העברית, הוקם ב-1975 על ידי פרופ’ אריה דבורצקי, על מנת לשמש מסגרת למחקר איכותי וחדשני במגוון תחומים. המכון, מספק לחוקרים הזדמנות להתמקד במחקרם תוך כדי הפריה הדדית של רעיונות. במסגרת פעילותו מקיים המכון בתי ספר קצרי מועד, בהם בית הספר למדעי החיים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן