ט"ו באב ♥ חג האהבה

ט”ו באב חג האהבה – הקשר בין אוכל לאהבה

0
0

בחג זה היו בנות ישראל, לובשות בגדי לבן שאולים, והולכות לרקוד בכרמים למצוא בני זוג שהיו באים בעקבותיהן. הבנות היו משתבחות כל אחת במעלות שלה. חלקן השתבחו בייחוס המשפחתי, חלקן ביופין וחלקן היו מבקשות “קחו מקחכן לשם שמים”. ט”ו באב חל באמצע תקופת בציר הענבים, שנמשכת בין יולי לספטמבר. קשר בין כרמים לאהבה נמצא למשל במגילת שיר השירים.
ט
ט”ו באב חג האהבה – הקשר בין אוכל לאהבה

המסורת מוצאת את האזכור העברי הקדום ביותר לחג, והוא מצוין כחג שנחוג “מימים ימימה”. אמנם המקרא אינו מזכיר תאריך מפורש, אולם חז” ייחסו את החג לתאריך ט”ו באב. אָמַר רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל, לֹא הָיוּ יָמִים טוֹבִים לְיִשְׂרָאֵל כַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בְּאָב וּכְיוֹם הַכִּפּוּרִים, שֶׁבָּהֶן בְּנוֹת יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאוֹת בִּכְלֵי לָבָן שְׁאוּלִין, שֶׁלֹּא לְבַיֵּשׁ אֶת מִי שֶׁאֵין לוֹ. כָּל הַכֵּלִים טְעוּנִין טְבִילָה. וּבְנוֹת יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאוֹת וְחוֹלוֹת (רוקדות) בַּכְּרָמִים…

מהתיאור בתנ”ך גם נראה שמדובר על חג הקשור לכרמים, מן הסתם בקשר לבציר. ט”ו באב חל באמצע תקופת בציר הענבים, שנמשכת בין יולי לספטמבר. קשר בין כרמים לאהבה נמצא למשל במגילת שיר השירים, כפי שכתוב; “אֶשְׁכֹּל הַכֹּפֶר דּוֹדִי לִי בְּכַרְמֵי עֵין גֶּדִי”אַשְׁקְךָ מִיַּיִן הָרֶקַח מֵעֲסִיס רִמֹּנִי”. חגיגות בכרמים מופיעות במקומות נוספים בתנ”ך, למשל בספרשופטים ט’, כ”ז.

בגמרא מובא שלא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב שבנות ישראל יוצאות וחולות בכרמים ואומרות: “בחור, שא עיניך מה אתה בוחר לך. אל תתן עיניך בנוי, תן עיניך במשפחה “שקר החן והבל ביופי אשה יראת ה’ היא תתהלל”.

בחג זה, היו בנות ישראל לובשות בגדי לבן שאולים, והולכות לרקוד בכרמים למצוא בני זוג שהיו באים בעקבותיהן. הבנות, היו משתבחות כל אחת במעלות שלה. חלקן השתבחו בייחוס המשפחתי, חלקן ביופין וחלקן היו מבקשות “קחו מקחכן לשם שמים”.

בישראל של ימינו, לאחר כינון המדינה, חודש מעמדו של החג, ונחוג באופנים שונים לפי סוג הציבור, בחלקם ניתן לראות בו גרסה ישראלית של יום ולנטיין Valentine’s Day.

אחד האירועים המסורתיים בציבור החילוני הוא ליל אהבה שנחוג בחוף צמח שבכנרת, ובו מופעי זמר לקהל חוגגים גדול. בשנים האחרונות יש לחג זה עדנה גם בציבור הדתי, ונהוג לקיים בו אירועי פנויים ופנויות שונים וחתונות.

אנו בחרנו להביא לכם מאכלים המרמזים על מהות החג: משקאות ליום האהבה, מאכלים העשויים עם תאנים.

התאנה, ידועה מאז ימי קדם בשל פירותיה המתוקים שנאכלים טריים וגם מיובשים. התאנה מופיעה בסיפור אדם וחווה שתפרו לעצמם חגורות מעלי התאנה ופרי התאנה חושני למראה. קטיף תאנים, נקרא “אֲרִיָּה”. כמו כן הוא נקרא “קיץ” ומכאן שם העונה, שבשלהיה התאנים מבשילות.

Pink Lady – פינק ליידי

פינק ליידי

מרכיבים:

● 1/2 1 כוסות חלב
● 2 כפות מיץ לימון
● 1 כף גרנדין
● 1 כף סוכר, מגורען, קוביות קרח

אופן ההכנה:

את החלב, מיץ לימון, רימונים סוכר, קוביות קרח שמים בתוך הבלנדר. טוחנים עד שהקרח נעלם. מגישים מיד.

סטייק במרינדת בורבון

מנות: 12

המצרכים:

● 1 כוס מים
● 1/2כוס סוכר חום
● 1/2כוס ויסקי
● 1/3 כוס רוטב סויה
● 2 כפות מיץ לימון
● 1 כף רוטב ווסטרשייר
● 1 כפית פלפל שחור טחון גס
● 1/4 כפית רוטב פלפל חריף גס
● 2 סטייקים נאים

אופן ההכנה:

הכנת התחמיץ:
בשקית פלסטיק אטומה גדולה (2 ליטר), לערבב את כל החומרים מלבד הסטייקים.

הוסף סטייקים, לתחמיץ. הוצא החוצה את האוויר מהשקית. הנח את השקית במגש אפייה שטוח מזכוכית במקרר למשך 4 שעות לפחות או למשך כל הלילה, יש להפוך את השקית מדי פעם.

הוצא את סטייקים מן התחמיץ. הנח את המרינדה בצד. הנח את סטייקים על הגריל על להבה בינונית, בשל 15 עד 20 דקות לקבלת סטייק נא עד מדיום, או עד לקבלת דרגת העשייה הרצויה. רצוי, להפוך את הסטייק פעם אחת.

לחלופין חמם את הגרילר מראש הנח את הסטייקים בתוך מחבת צלייה וצלה את הסטייקים במיקום הקרוב ביותר למקור החום 15 עד 20 דקות בחום בינוני עבור נא עד מדיום.

העבר את סטייקים למגש גדול ומחומם, הנח למשך 10 דקות, כך יהיה קל יותר לחתוך.

להגשה: חתוך לפרוסות דקות.

צלעות טלה ברוטב תאנים ויין פורט

צלעות טלה ברוטב תאנים ויין פורט

המתכון עשוי עם תאנים מיובשות, אבל כאשר יש תאנים טריות בעונה, עדיף להשתמש בתאנים טריות לרוטב.

המצרכים:
מנות: 8

● 8 צלעות טלה צלעות צלי
● מלח
● 1/2 1 כוס יין פורט
● 2 כפות שמן סלט
● 1 בצל קטן
● 1 שן שום קצוצה
● 2 כפות קמח
● 10 תאנים מיובשות, כל אחת חצויה לשניים
● 1/2 כוס אגוזי מלך, קצוצים גס קלויים
● פטרוזיליה קצוצה לקישוט

אופן ההכנה:

מחממים תנור ל375 מעלות צלזיוס.

לעסות כל צלע טלה 1/2 כפית עם מלח. במחבת צלייה גדולה (20×40 ס”מ) להניח את צלע טלה על הצד. הכנסו מד חום לבשר למרכז הצלי, שימו לב, שהמדחום אינו נוגע בעצם. לצלות את הצלעות כ-40 דקות או עד לקבלת דרגת הצלייה הרצויה.

כאשר הצלי מוכן, העבירו למגש גדול. תנו לו לנוח 15 דקות כדי שהחיתוך יעשה בקלות.

בינתיים הכינו רוטב:

הוסיפו 1 כוס מים תוך כדי טפטוף למחבת הצלייה. ערבבו עד שחתיכות בשר שנתרו במחבת משתחררות; לשפוך התערובת דרך מסננת לתוך כוס מדידה. הסירו את השומן הצף, אם יש, הוסיפו את יין הפורט ומים כדי לקבלת כמות של 1/3 2 כוסות רוטב.

בסיר 3 ליטר מעל אש בינונית/ גבוהה, לטגן בשמן סלט חם את הבצל והשום עד שהם רכים אך לא משחימים. הוסיפו את הקמח, ובשלו 1 דקה.

הוסיפיו את תערובת יין הפורט, תאנים, ו-1/2 כפית מלח. להביא לרתיחה. בשרותח הנמיכו את האש עד בינוני נמוך ובשלו כ – 10 דקות או עד תאנים רכות והרוטב די סמיך.

להגשה:

יוצקים כף רוטב מסביב לצלע. מפזרים אגוזי מלך קלויים. מקשטים עם פטרוזיליה.

סלט תאנים עם גרגיר הנחלים

סלט תאנים עם גרגיר הנחלים

המצרכים:

● 2 מנות
● 1/4 כוס אגוזי לוז (45g)
● 1/3 כוס חומץ בלסמי (80ml)
● 2 כוסות גבעולי גרגיר הנחלים
● 2 תאנים בשלות, מחולקות לרבעים
● 1 כף שמן אגוזי לוז (ראה הערה)(ניתן לרכוש במעדניות או להשתמש בשמן אגוז המקדמיה)

אופן ההכנה:

מחממים תנור ל- 200°C.

קולים את אגוזי הלוז במחבת צלייה כ- 5 דקות, לשפשף במגבת נקייה את אגוזי לוז להסרת הקליפה החומה (זה הכי קל כאשר אגוזי הלוז עדיין חמים). לחתוך את אגוזי הלוז למחצית ולהניח בצד.

בינתיים, לשים חומץ בסיר קטן על אש גבוהה. להביא לרתיחה. מנמיכים את האש לחום בינוני גבוהה ומבשלים במשך 5 דקות או עד שהצטמצם לכדי 1/2 1 כפות. מניחים בצד להתקרר.

סדרו את גבעולי גרגיר הנחלים, התאנים ואגוזי לוז על צלחות הגשה. טפטפו מעל חומץ בלסמי ושמן אגוזים והגישו מיד.

פגי קוקטייל

פגי קוקטייל

המגע של דובונה רוז’ נותן למשקה סומק ורוד קל שבקלים.

המצרכים:

2 כוסות משקה

● 3 גרם (6 כפות) ג’ין
● 1 גרם (2 כפות) ורמוט יבש
● 1 כפית דובונה רוז’
● 1/2 כפית האניזט או ליקר בטעם אניס
● תלתלי קליפת לימון או פלח תפוז או לימון

אופן ההכנה:

ערבבו את כל המרכיבים יחד, מזגו לכוסות מתאימות, קשטו בתלתלי קליפת לימון או פלח תפוז או לימון.

♥ חג האהבה, שמח.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן