חי בנימיני

חי בנימיני: איני מבין את “רוח המפקד” של בכירי האוצר, בפגיעה ב’חקלאי ישראל’

0
0

“למרות שהאבטלה בארץ ירדה, מקטין האוצר, באופן עקבי את מצאי העובדים התאילנדים” ◄ “ה’חקלאים’, המתמודדים עם קשיי הגידול בארץ הם אנשים מוכשרים וחרוצים, ואני בטוח שיימצאו את מקומם בשוק ההון במסחר או בפקידות, ויצאו ממעגל העשייה היצרנית” ◄ “אם בלילה ברחבי הארץ נדליק רק את האורות של קיבוצים, מושבים ומושבות, נראה את קו הגבול של מדינתנו”.
חי בנימיני: איני מבין את
חי בנימיני: איני מבין את “רוח המפקד” של בכירי האוצר, בפגיעה ב’חקלאי ישראל’

חי בנימיני לשעבר מזכיר ארגון מגדלי האווזים, וכיום מזכיר ארגון מגדלי הדרים, תושב כפר יחזקאל, מושב עובדים בעמק יזרעאל, מתקשה לקבל את מה שהוא מכנה “רוח המפקד” של בכירי האוצר בפגיעה בחקלאות ומביא בטור אישי את דעתו ותובנותיו, בנושא; בשנות ה-50 הציע פקיד בכיר באוצר לשר החקלאות דאז משה דיין לייבא אבקת חלב זולה לישראל מאירופה במקום ייצור חלב בישראל, המחייב ייבוא גרעינים מארצות הברית, תשובת דיין, הייתה; “עדיף לייבא אבקת פקידים” .

“הכה בחקלאי והצל את המדינה”, זאת התחושה שמקבלים מהתנפלות האוצר על החקלאות הישראלית. בהזדמנות “חגיגית” זו הראשונים “שחוטפים” הם רפתנים ע”י צעדים לביטול התכנון בענף שעלול לגרום לקריסתו.

הבאים בתור הם מגדלי הביצים בגליל, ובנוסף ביטול הפטור לחקלאות מחוק ההגבלים העסקיים, פטור שאפשר כל השנים תכנון ושיווק מוצרים חקלאיים מתכלים שאין להם חיי מדף ארוכים, מחלב ועד עגבנייה תוך שמירה על רצף שיווק כל השנה במחירים סבירים.

בהזדמנות זו, רוצים גם להוריד את ה”מכסים”, אשר הגנו על התוצרת החקלאית מ”יבוא” מארצות שמסבסדות את החקלאים שלהם, כך שיש להם אפשרות לייצא בזול מישראל.

הייצור החקלאי, זקוק ליציבות כדי לספק תוצרת טרייה כל השנה. לדוגמא; יבוא של ביצים זולות מטורקיה, לתקופה קצרה (גם בארץ טורקיה, יש שינויי מחירים) יגרום לסגירת חלק מהלולים בגליל, ומה יקרה לאחר מכן? – יהיה חוסר תוצרת טרייה בישראל בכל הענפים.

לא ירחק היום שיהיה “יבוא של תפוזים” מארץ מצרים, שם העבודה והמים זולים מארץ ישראל. את ’ענף האווזים’, כבר סגרו פוליטיקאים פופוליסטים.

500 עובדים חקלאים, ובתעשיות נלוות, יצאו ל’אבטלה’, ועכשיו מייבאים כבד ובשר אווזים כשרים מ-הונגריה במחיר יקר יותר, חקלאי ישראל, “בוכים” וחקלאי הונגריה “צוחקים”.

התכנון והפטור מ’חוק ההגבלים העסקיים’, אפשרו לפתח בישראל חקלאות מפוארת ויעילה מהטובות בעולם המספקת תוצרת טרייה כל השנה, ומייצאת בגאווה תוצרת מעולה בשווקי העולם.

המנהיגים שלנו, כאשר נוסעים לחו”ל, מדברים בגאווה על פלאי החקלאות הישראלית, ועל הידע המקצועי המבוקש בכל העולם (על נשק, מדברים בחדרי חדרים). אבל כאשר מנהיגים אלה חוזרים ארצה, נשכחת הגאווה, והם מביעים דעות אחרות הפוגעות בעתיד החקלאות.

הידע והתחכום בענף החקלאות לא נוצר בחלל ריק. המחסור הקבוע ב’מים’, תנאים אקלימיים קשים באזור הנגב והערבה והצורך לייעל את השימוש בגרעינים ברפת והלול ועוד, יחד עם חומר אנושי מצטיין במחקר ובהתיישבות, יצרו את החקלאות היעילה והטובה בעולם. (זן ההדרים אור שפותח בישראל, נחשב לקליף הטוב בעולם)

אם בלילה ברחבי הארץ נדליק רק את האורות של קיבוצים, מושבים ומושבות, נראה את קו הגבול של מדינתנו.

איני מבין את “רוח המפקד” של בכירי האוצר, בפגיעה בחקלאות. האם מגדל תרנגולות מזרעית שבצפון, מגדל פלפל בפארן שבערבה, או רפתן מקיבוץ ארז בגבול עזה, יישארו לגור בביתם ללא פרנסה? וכך, יכבו האורות אחד אחרי השני, בקווי הגבול הארוכים שלנו.

ה’חקלאים’, המתמודדים עם קשיי הגידול בארץ הם אנשים מוכשרים וחרוצים, ואני בטוח שיימצאו את מקומם בשוק ההון במסחר או בפקידות, ויצאו ממעגל העשייה היצרנית (בארץ רק 54% מהאוכלוסייה העובדת לעומת 62% באירופה).

למרות שה’אבטלה’ בארץ ירדה, מקטין האוצר, באופן עקבי את מצאי העובדים התאילנדים, המבצעים את עבודות הקטיף בעיקר בענפי הפרחים והירקות דבר שגורם להקטנת היקפי הגידול בארץ והקטנת הייצוא החקלאי הטרי.

לצערי, בלעדי התאילנדים, ייסגרו ענפים כמו פרחים, תבלינים וירקות, ובקרוב לא יהיה גם מי שיקטוף את הקליפים החדשים שהם “מנוע הצמיחה” המחודש של ענף ההדרים.

▼ מהי מטרת החקלאות בישראל? – אלו הם שלושת ה”מ”;

● חקלאות “מזינה” – הבטחת מזון סדריה וזולה כל השנה (אנחנו עדיין מדינה במצור).

● חקלאות “מיישבת” – פריסת ההתיישבות בפריפריה ע”י קיום חקלאות ועיבוד קרקעות המדינה.

● חקלאות “מקיימת” – אבטחת האקולוגיה הסביבתית ע”י יצירת ריאות ירוקות וניצול מים מושבים.

“עוז לתמורה בטרם פורענות” – אמר יצחק בן – אהרון, ועדיין לא מאוחר להציל את החקלאות במדינה. לגדל יער, לוקח מאה שנה, ולשרוף אותו צריך רק שעה.

אני קורא לקברניטי המדינה להתעשת ולחשוב פעם נוספת לפני הנחתת המכה על ראשינו, להיות חקלאי, זוהי זכות ולא חסד אל תעבירו גם את החקלאות לידי טייקונים מהארץ ומחו”ל, אפשרו לאלפי חקלאים הקטנים והגדולים להמשיך בייצור ועשייה בגבולות המדינה לטובתם ולטובת העם כולו”.

_________

* הכותב חי בנימיני, תושב כפר יחזקאל, משמש כיום מזכיר ארגון מגדלי הדרים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן