אבשלום וילן

טרפדנו ביטול הפטור מהגבלים עסקיים בחקלאות

"זאת לאחר ששכנענו את הממונה על ההגבלים העסקיים בממשלה, כי ההצעה המתוחכמת של משרד האוצר לביטול הפטור, תיצור כאוס בלתי אפשרי במרחב שבין חקלאים, יצרנים ומשווקים, והתחייבנו לשבת בעתיד עם כל הגורמים למצוא פתרון הוגן שיאפשר את הורדת פער התיווך והפרש המחירים בין המחיר שמקבל היצרן למחיר שמשלם הצרכן" – אבשלום (אבו) וילן, בדו"ח מיוחד.
0
0
אבשלום וילן: טרפדנו ביטול הפטור מהגבלים עסקיים בחקלאות
אבשלום וילן: טרפדנו ביטול הפטור מהגבלים עסקיים בחקלאות

מזה תקופה ארוכה, שלא הוצא דו”ח מזכ”ל התאחדות חקלאי ישראל, באופן מסודר. הסיבה לעיכוב הממושך נעוצה ב”קרבות‏ הגדולים” שניהלנו בשורה של חזיתות, שהסתיימו רק לאחרונה, וחלקם רחוקים עדיין מפתרונות הולמים. הנושאים העיקריים שבהם עסקנו בחודשים האחרונים הינם המים והעובדים הזרים, גם נושא הקרקעות, נמצא כעת על הפרק, במסגרת ועדת המנכ”לים – ’ועדת רוטטקוף’ שהקימה הממשלה, כך שעיקר עיסוקנו בנושאים הכבדים, הקיומיים וזאת בנוסף לחוק התקציב וחוק ההסדרים שגם בהם טיפלנו בהרחבה, בכנסת בדיוני התקציב שהסתיימו לאחרונה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר

◄ נושא המים – התרכזנו השנה בשלושה נושאים עיקריים;

האחד – ניסיון הממשלה להקטין את המכסה הארצית מ-454 מיליון קוב ל-370 מיליון קוב. בסופו של מאבק עיקש במועצת המים העלנו את המכסה ל-400 מיליון קוב, כאשר בסוף עונת המשקעים, בעוד כחודש, תיבדק האפשרות להגדלה כלשהי של מכסה זו.

השני – השארת מחיר המים לשימוש ביתי כמחיר מקורות בכניסה לישוב, והמשך קיומה של מכסת 150 קוב לנפש לשימוש ביתי בהתיישבות העובדת במחיר זה. מהשנה הבאה – תבוטל מכסה זו, עיקר מאבקנו שהוכתר לעת עתה בהצלחה – שמירה על אגודות המים החקלאיות וקיום הבדלה ברורה בינינו, המגזר החקלאי, למגזר העירוני במחיר צריכת המים לבית ולחצר.

שלישי – עליית מחירי המים לשימוש חקלאי בסוף השנה שעברה, עיקר הבעיה נוצרה בנגב השחון ובישובים הנמצאים על קו השפד”ן.

– המאבק עדיין בעיצומו ואנו מקווים, כי נגיע לפשרה סבירה.

◄ נושא העובדים הזרים בחקלאות;

ניהלנו מאבק עיקש, שראשיתו בשביתה הכללית, שאורגנה על ידי התאחדות חקלאי ישראל, תנועות ההתיישבות וכל ארגוני המגדלים. לראשונה בתולדות המדינה, נערכה שביתת אזהרה של אי אספקת תוצרת חקלאית לשווקים במשך 3 ימים.

בעקבות השביתה הוקמה ועדת מנכ”לים, ע”י הממשלה, לדיון במכלול הנושאים הקשורים להסכם העסקת העובדים הזרים בחקלאות.

בימים אלה נשלחו הבקשות לאיזון תיקים לחקלאים. מספר ההיתרים בשנת 2011 יהיה זהה לזה של שנת 2010, ושורה של נושאים שבמחלוקת יפתרו בקרוב – מילוי מלוא המכסה ל-26,000 עובדים. טיפול בבעיות חריגים ועוד. עם זאת – עיקר הוויכוח עדיין לפנינו – לגבי השנים הבאות והוא יערך במסגרת ועדת המנכ”לים במחצית השנייה של השנה.

החודשים הקרובים, יהוו מבחן לגבי רצינות משרדי הממשלה לעמוד בהסכם המחודש ועל פיהם נגבש את המשך פעולתנו לעתיד.

◄ נושא הקרקעות;

בישיבה חגיגית ב’דגניה’, במלאות מאה שנה ל’תנועה הקיבוצית’, החליטה הממשלה על הקמת ועדת מומחים, ’ועדת רוטטקוף’ – לגיבוש המדיניות בנושאי הקרקע החקלאית, משטר הנחלות וסוגיות זכויות החקלאים על ביתם והמשבצת החקלאית שלהם. בשיתוף הדוק עם תנועות ההתיישבות הוקם מטה משותף המציג בפני הועדה את דרישות החקלאים, על צורות ההתיישבות המגוונות, זהו נושא קריטי לעתידנו ואני מקווה, כי נתחיל סוף סוף לראות קצת אור בקצה המנהרה הזו החשוכה, הרבה מאוד שנים, ושעברו בה לא מעט ועדות קודמות, ראה ועדת רונן, ועדת מילגרום, פוגל, בג”צ הקשת המזרחית, ועוד.

◄ חוק התקציב וההסדרים;

הצלחנו בפעם המי יודע כמה, לטרפד את ביטול הפטור מהגבלים עסקיים בחקלאות, וזאת לאחר ששכנענו את הממונה על ההגבלים העסקיים בממשלה, כי ההצעה המתוחכמת של משרד האוצר, לביטול הפטור, תיצור כאוס בלתי אפשרי במרחב שבין חקלאים, יצרנים ומשווקים, והתחייבנו לשבת בעתיד עם כל הגורמים למצוא פתרון הוגן שיאפשר את הורדת פער התיווך והפרש המחירים בין המחיר שמקבל היצרן למחיר שמשלם הצרכן.

בנושא הפקעת קרקעות חקלאיות במסגרת חוק ההסדרים התקבלה הצעת פשרה המאפשרת לחקלאים שיופקעו אדמותיהם באמצעות חוק פינוי פולשים לקבל זכות יזמות לשינוי יעוד על חלק מהקרקעות וכן פיצויים על השטח הגדולים פי 5 לערך מהפיצוי החקלאי הרגיל.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן