כאן מדע | טכנולוגיה

האוניברסיטה העברית, מחקר, מגלה: מוח אינו זקוק כלל ל’עיניים’, כדי לקרוא

0
0

אם נכונה הייתה ההנחה שהמוח פועל עפ”י עיבוד מידע תחושתי, סביר היה שפעולת הקריאה ב’ברייל’, בקרב עיוורים מלידה, תסתמך על אזורים במוח המוקדשים לעיבוד מידע שקשורים לחוש המישוש. ואולם, החוקרים, מצאו, כי שיא הפעילות באזור המתמחה בקריאה במוח בקרב אנשים רואים מתרחש גם בקרב עיוורים.
האוניברסיטה העברית, מחקר, מגלה: מוח אינו זקוק כלל ל’עיניים’, כדי לקרוא
האוניברסיטה העברית, מחקר, מגלה: מוח אינו זקוק כלל ל’עיניים’, כדי לקרוא

החלק ב’מוח’ האחראי על קריאה, אינו מצריך ראייה כלל – כך עולה ממחקר חדש של מדענים מ’האוניברסיטה העברית’ ומ’צרפת’. המחקר, גילה, כי אותו אזור במוח שאחראי על הקריאה מופעל גם בקרב אנשים רואים וגם בקרב עיוורים בעת קריאה.

החוקרים, ערכו הדמיה מוחית תפקודית על מוחם של עיוורים בזמן שקראו מילים ב’כתב ברייל’, ומצאו, כי המוח, מראה פעילות באותו אזור שפעיל אצל אנשים רואים בזמן שהם קוראים. הממצאים, מערערים על התפיסה שרווחה במחקר עד כה, לפיה במוח אזורים שמתמחים בעיבוד מידע המגיע דרך החושים התפיסתיים.

“המוח, אינו מכונה חושית, למרות שלעיתים קרובות הוא נתפס ככזה” – אומר ד”ר אמיר עמדי, מ’מרכז אדמונד ולילי ספרא לחקר המוח’, ומ’המכון למחקר רפואי ישראל-קנדה’ של בית הספר לרפואה ב’אוניברסיטה העברית’ שעמד בראשות המחקר; “המוח הוא למעשה מכונת משימות אשר כל אזור בו ממלא פונקציה ייחודית.

במחקר הנוכחי, מצאנו, כי האזור האחראי על קריאה במוח אינו קשור ליכולת לקלוט נתונים באמצעות הראייה”.

שלא כמו משימות אחרות שממלא המוח, ה’קריאה’ היא משימה יחסית חדשה אשר פותחה אצל האדם לפני כ-5,400 שנה בלבד, ואילו כתב הברייל, נמצא בשימוש רק ב-200 השנים האחרונות. “זהו זמן קצר יחסית בשביל שהמוח ישתנה מבחינה אבולוציונית, וייפתח אזור חדש המתמחה ביכולות קריאה” – מסביר ד”ר עמדי.

מחקרים קודמים, הראו שקיים אזור במוח, הידוע כאזור ב’מערכת הראייה’ המתמחה בקריאה (Visual Word Form Area). ואולם, עד כה לא היה ידוע מה מתרחש במוחם של עיוורים מלידה הקוראים כתב ברייל.

במחקר הנוכחי ב’אוניברסיטה העברית’, השתמשה קבוצת המחקר, שכללה גם את תלמידת המחקר ליאור רייך, ממעבדתו של ד”ר עמדי, בהדמיה מוחית תפקודית (fMRI), כדי למדוד את פעילות תאי העצב במוחם של שמונה עיוורים מלידה בזמן שהם קוראים כתב ברייל או ברייל, ללא מישוש.

אם נכונה הייתה ההנחה שהמוח פועל על פי עיבוד מידע תחושתי, סביר היה שפעולת הקריאה בברייל בקרב עיוורים מלידה, תסתמך על אזורים במוח המוקדשים לעיבוד מידע שקשורים ל’חוש המישוש’.

ואולם, החוקרים, מצאו, כי שיא הפעילות באזור המתמחה בקריאה במוח בקרב אנשים רואים מתרחש גם בקרב עיוורים.

החוקרים, מסיקים, מכך, כי המוח למעשה מכוון משימות, בניגוד לסברה שהוא מכוון על פי חושים.

השוואה נוספת שערכו החוקרים בין פעילות המוח של קוראים עיוורים לבין קוראים רואים, העלתה, כי דפוסי הפעילות באזור במוח המתמחה בקריאה הייתה זהה בין שתי הקבוצות.

“המרכיבים המשימתיים העיקריים של האזור האחראי על הקריאה כפי שזוהה אצל אנשים רואים, נמצאים גם אצל עיוורים ולכן, מרכיבים אלו בלתי תלויים בחושים ואף אינם מצריכים ניסיון ראייתי” – כתבו החוקרים, במאמר שהתפרסם בסוף השבוע האחרון, בכתב העת; Current Biology

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן