אינטרנט חדשות

כולם באינטרנט? לא בטוח: 22.6% מהיהודים, הצהירו, כי אינם נוהגים לגלוש באינטרנט כלל

0
0

סקר בישראל, שהתבצע כחלק מפרויקט המחקר העולמי World Internet Project, ע”י ד”ר יאיר עמיחי-המבורגר, ראש המרכז לחקר הפסיכולוגיה של האינטרנט ב’מרכז הבינתחומי הרצליה’, מעלה בין ממצאיו; המגזר הערבי, כמעט ולא גולש ב’פייסבוק’, ומכור לאתרי חדשות, רוב בני הנוער, הגבירו הקשרים החברתיים שלהם דרך הרשת
כולם באינטרנט? לא בטוח: 22.6% מהיהודים, הצהירו, כי אינם נוהגים לגלוש באינטרנט כלל
כולם באינטרנט? לא בטוח: 22.6% מהיהודים, הצהירו, כי אינם נוהגים לגלוש באינטרנט כלל

המרכז הבינתחומי הרצליה בשיתוף המכון הישראלי לדמוקרטיה, חושפים היום (ד’), סקר חדש בנושא השימוש ברשת ה’אינטרנט’. ייחודו של הסקר, הינו בהתייחסות להבדלים בין המגזר הערבי ליהודי, ושימוש במדגם רחב של נבדקים המייצג את כלל האוכלוסייה הישראלית. עפ”י תוצאות סקר חדש שנערך ע”י בית ספר סמי עופר לתקשורת, ב’מרכז הבינתחומי הרצליה’, בשיתוף עם המכון הישראלי לדמוקרטיה, נמצא, כי קיימים פערים בשימוש באינטרנט בין המגזר היהודי ל-מגזר הערבי.

הסקר מתבצע כחלק מפרויקט המחקר העולמי WORLD INTERNET PROJECT, המבצע מחקר על מדגמים מייצגים ב-35 מדינות, ומאפשר למידה של המגמות העולמיות בתחום הרגלי השימוש ב’אינטרנט’. את הסקר בישראל ערך ד”ר יאיר עמיחי-המבורגר, ראש המרכז לחקר הפסיכולוגיה של האינטרנט ב’מרכז הבינתחומי הרצליה’, המייצג את ישראל במיזם המחקר העולמי. הסקר, התבצע על ידי מכון הסקרים טלסקר.

בניגוד לסקרים אחרים, שאין בהם בדרך כלל התייחסות מספקת לציבור הערבי בישראל, ייחודו של סקר זה הוא במדגם הרחב יחסית של נבדקים מן הציבור הערבי, ומכאן גם חשיבותו במעקב אחר הרגלי השימוש במדיה חדשה של הציבור הערבי בפרט וביחס לציבור היהודי בישראל בכלל.

הסקר בדק 504 יהודים, ו– 151 ערבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הישראלית.

להלן מספר ממצאים עיקריים מהסקר;

• 22.6% מה’יהודים’, הצהירו, כי אינם נוהגים לגלוש באינטרנט כלל, לעומת 38.7% במגזר הערבי. בקרב בני הנוער, בשני המגזרים הוצגו תוצאות כמעט זהות, העומדות על מתחת ל– 8%. הסיבות העיקריות לחוסר שימוש באינטרנט, הן; חוסר עניין, חוסר ידע בתפעול מחשב, או כי אין ברשותם מחשב.

• לגבי שעות גלישה, ממוצעות בשבוע, נמצא, כי ב’מגזר הערבי’, הפרופורציה בין שימוש בבית לשימוש בעבודה גדולה הרבה יותר מזו שב’מגזר היהודי’, מה שיכול לשקף את הבדלי העיסוק בין המגזרים. במגזר הערבי, היחס עומד על כ– 1:5 בין שימוש בעבודה לשימוש בבית בהתאמה, לעומת כ–1:2 במגזר היהודי. הן יהודים, והן ערבים, גולשים בממוצע כ–16 שעות בשבוע.

• לשאלה האם את/ה עושה שימוש באינטרנט באמצעות מכשירים ניידים, כדוגמת טלפון נייד? במגזר היהודי, ענו כן על שאלה זו 27.7% הגולשים בממוצע 3.8 שעות בשבוע דרך המכשיר הנייד, לעומת 20.8% במגזר הערבי הגולשים בממוצע 4.1 שעות בשבוע. נתון זה, ממחיש את עלית חשיבות הגלישה באמצעות הטלפון הנייד. מדובר על פי ד”ר עמיחי-המבורגר במגמת עליה מתמדת בשנים האחרונות.

• נמצא, כי הן המגזר היהודי, והן המגזר הערבי, מוטרדים מתחום אבטחת המידע ברשת. עם זאת, במגזר היהודי, נמצאה דאגה רבה יותר.

• למרות הסטיגמות השליליות של האינטרנט והתחושה שהוא משפיע שלילית על החיים החברתיים – רב בני הנוער, בשני המגזרים, הצהירו, כי הם הגבירו את הקשרים החברתיים שלהם עם החברים ועם המשפחה דרך הרשת.

• בכל הקשור לנושאים פוליטיים, משתתפי המחקר הצהירו, כי הם אינם מרגישים שהאינטרנט הגביר את כוחם להשפיע ברמה זו ולא מאמינים כי לנבחרי הציבור יהיה אכפת יותר מדעתם, בעקבות השימוש באינטרנט. ד”ר עמיחי-המבורגר, מרחיב; “נתון זה, מלמד על כך שלמרות שמדינת ישראל משקיעה משאבים רבים בתחום הממשל המקוון, המיזמים השלטוניים הם במידה רבה חד כיווניים ומיועדים, למשל, לצורך תשלומים ומילוי טפסים ברשת.

לכן, האינטרנט איננו משמש עדיין, בצורה מספקת, כלי להעצמה אזרחית ולקשר בין אזרחים לבין גורמי השלטון, קשר שתפקידו לעודד שיפור וייעול של הדמוקרטיה. אחד האתגרים המשמעותיים המונחים לפתחם של המדינה, כמו גם של אזרחים וקבוצות אזרחיות, הוא קידום ועידוד של תהליך ההעצמה האזרחית מול השלטון באמצעות המדיום המקוון”.

82% מהגולשים נוהגים לבצע פעולות נוספות בעת הגלישה באינטרנט, כאשר 96.3% מבני הנוער נוהגים לעשות זאת, לעומת 67.8% מהקהל הבוגר. לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין בני נוער יהודים וערבים. בקרב האוכלוסייה הבוגרת, נמצא פער לטובת האוכלוסייה היהודית, 72% למול האוכלוסייה הערבית 63.7%.

• השימוש של בני הנוער באינטרנט עשיר ומגוון יותר מאשר של המבוגרים – בני נוער שולחים יותר מסרונים, מצו’טטים, מדברים בטלפון דרך האינטרנט, משתתפים בקבוצות דיון, מעדכנים סטטוסים בפייסבוק, ועוד. האוכלוסייה הבוגרת מתעניינת יותר בנושאי; חדשות, תיירות ובריאות, בעוד בני הנוער מתעניינים בעיקר בחדשות ובבידור.

• האוכלוסיה הערבית “מכורה” לחדשות הרבה יותר מאשר המגזר היהודי – 35.5% מהערבים, הצהירו, כי הם קוראים חדשות מהארץ והעולם מספר פעמים ביום, לעומת 17.4% מהיהודים.

ד”ר עמיחי-המבורגר, מרחיב; “צריכת החדשות הגבוהה באינטרנט במגזר הערבי באינטרנט, משקפת שימוש במדיום המקוון כאלטרנטיבה לאמצעי התקשורת הממוסדים הנתפסים לעתים כשופרו של השלטון, בייחוד כשמדובר בנושאים הקשורים לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

בנוסף, אפשר שהדבר משקף חוסר באמצעי תקשורת בשפה הערבית, האמורים לספק את הצרכים החדשותיים והתרבותיים של המגזר הערבי בישראל”.

• “שיגעון הפייסבוק” – 73.1% מבני הנוער במגזר היהודי, הצהירו, כי הם גולשים באתרי רשתות חברתיות, כגון; הפייסבוק לפחות פעם אחת ביום. במגזר הערבי לעומת זאת, השימוש באתרים אלה, נמוך בהרבה – רק 24.2%, ענו את אותה התשובה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן