לאישה

הוועדה לקידום מעמד האישה, אישרה הצעת החוק לייצוג הולם לנשים בוועדות חקירה

0
0

יו”ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח”כ ציפי חוטובלי; “היינו מצפים שנשים יהיו חלק בלתי נפרד מקביעת המדיניות, אבל זה לא קורה” ◄ הצעת החוק של ח”כ דליה איציק; “ייצוג הולם הוא מונח מכובס. נשבץ שם איזה הורמון נשי ונצא ידי חובה. לא בא לי להגיד למה נשים. לא רוצה להסביר. הייתי שמחה אם הצעת החוק הזו לא הייתה יוזמה פרטית, אלא יוזמת משרד המשפטים”.
הוועדה לקידום מעמד האישה, אישרה הצעת החוק לייצוג הולם לנשים בוועדות חקירה
הוועדה לקידום מעמד האישה, אישרה הצעת החוק לייצוג הולם לנשים בוועדות חקירה

הצעת החוק של יו”ר סיעת קדימה ח”כ דליה איציק, לייצוג הולם ל’נשים’ ב’וועדות חקירה ממלכתיות’ וב’וועדות בדיקה ממשלתיות’, אושרה אתמול (ד’) בוועדה לקידום מעמד האישה, ותועבר למליאת הכנסת, לקריאה ראשונה. “הרקע להצעת החוק הוא המציאות שחזקה מאיתנו”, אמרה יו”ר הוועדה ציפי חוטובלי (סיעת הליכוד); “היינו מצפים שנשים יהיו חלק בלתי נפרד מקביעת המדיניות, אבל זה לא קורה”.

הצעת החוק, מורכבת משני תיקונים – תיקון לחוק הממשלה לפיו בהרכב ועדת בדיקה ממשלתית יינתן ביטוי הולם לייצוגם של שני המינים, וכן תיקון ל’חוק ועדות חקירה’. בנוסף, יוסיפו בחוק שיווי זכויות האישה גם ייצוג נשים בועדות חקירה ובוועדות בדיקה ממשלתיות.

כן, נקבע בחוק שהגוף הממנה את הוועדות, ידווח ל’רשות לקידום מעמד האישה’ על כל מינוי של וועדה, בטרם החלה ועדה בפעולתה ואם סברה הרשות שבוועדה, שמינו לא ניתן ביטוי הולם לנשים תפרט את עמדתה בנושא.

יוזמת החוק, יו”ר סיעת קדימה ח”כ דליה איציק (סיעת קדימה), הביאה נתונים לפיהם מתוך 18 ועדות חקירה שהוקמו, רק בשתי ועדות היו נשים, יו”ר ורק ב-6 ועדות היו נשים חברות.

“אפילו מראית עין אין פה”, אמרה ח”כ איציק; “ייצוג הולם הוא מונח מכובס. נשבץ שם איזה הורמון נשי, ונצא ידי חובה. לא בא לי להגיד למה נשים. לא רוצה להסביר. הייתי שמחה אם הצעת החוק הזו לא הייתה יוזמה פרטית, אלא יוזמת משרד המשפטים”.

“החוק פשוט כמו המציאות שדורשת את תיקון החוק”, אמרה ח”כ נינו אבסדזה (סיעת קדימה); “אני מייצגת את עולי בריה”מ. כל הבעיות שילידות הארץ, נתקלות בהן מוכפלות פי כמה כשמדובר בעולות שהגיעו ממדינות הרבה פחות דמוקרטיות”.

מיכל יודין מעמותת כ”ן-כוח נשים; “בעולם הוכח שבאמצעות חקיקה נשים שוברות את תקרת הזכוכית. אפילו ברואנדה יש היום רוב נשי בממשלה בזכות חקיקה.

לעומת זאת מדינת ישראל ו-ארה”ב שבהן אין חקיקה שמבטיחה ייצוג הולם נמצאות במקומות ה-65 וה-69 בעולם באחוז הנשים בבתי המחוקקים ובממשלה”.

ח”כ אורית זוארץ (סיעת קדימה); “אנחנו כאן די לשנות את ’המשנה הסדורה’ שמקבעת את מיקומן של נשים בעמדות נחותות. זה המסר. בשביל זה, קיימת הוועדה לקידום מעמד האישה.

אם היה שוויון מדהים לא היינו זקוקים לא לוועדה ולא לחוק. הועדות האחרונות שהוקמו, כמו ועדת טירקל וועדת ששינסקי הן דוגמה חיה לכך”.

◄ הוועדה לקידום מעמד האישה

הוועדה לקידום מעמד האישה היא אחת מוועדות הכנסת הקבועות. הוועדה הוקמה בכנסת ה-13 על פי החלטת הכנסת מיום 16 בנובמבר 1992 במטרה ליישם את אחת ההמלצות המרכזיות שהופיעו בדו”ח הוועדה הממלכתית לקידום מעמד האישה (1978).

יושבת הראש הראשונה של הוועדה הייתה חברת הכנסת יעל דיין ויושבת הראש הנוכחית היא חברת הכנסת ציפי חוטובלי. כל יושבי ראש הוועדה, מאז הקמתה היו נשים, למעט גדעון סער, ששימש יושב ראש הוועדה מכינון הכנסת ה-17 ועד מרץ 2008.

תחום העיסוק העיקרי של הוועדה הוא קידום מעמד האישה בישראל לקראת שוויון בייצוג, בתחום החינוך ובמעמד האישי.

כמו כן, פועלת הוועדה למניעת אפליה בשל מין או נטייה מינית בכל התחומים וכן הקטנת פערים בכלכלה ובשוק העבודה ולמאבק באלימות כלפי נשים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן