יום המשפחה

56% מהעסקים המשפחתיים, מודים – מערבים שיקול משפחתי בשיקול העסקי

0
0

שרון שטרית, מנהלת המועדון לעסקים משפחתיים בלשכת המסחר ת”א והמרכז; “עסקים משפחתיים, הם הצורה הנפוצה ביותר בעולם של עשיית עסקים, והדבר נכון גם לגבי ישראל. מקובל להניח, כי כ- 90% מהחברות הקטנות בעולם, הן משפחתיות, וקרוב ל-40% מהחברות הגדולות במדינות המפותחות. אחוז החברות המשפחתיות בישראל, עומד על יותר מ- 90%.
יום המשפחה: 56% מהעסקים המשפחתיים, מודים - מערבים שיקול משפחתי בשיקול העסקי
יום המשפחה: 56% מהעסקים המשפחתיים, מודים – מערבים שיקול משפחתי בשיקול העסקי

לרגל ’יום המשפחה’ שיחול מחר (שישי, 4.2), קיים מועדון חברות משפחתיות ב’לשכת המסחר ת”א והמרכז’, סקר שבוצע על ידי מכון המשובים והסקרים IFEEDBACK, בקרב עשרות בתי עסק משפחתיים, וממנו עולה, כי 56% מהעסקים המשפחתיים מודים כי הם מערבים שיקולים משפחתיים-אישיים בשיקולים העסקיים הטהורים, 38% סבורים, כי הכנסת בן צעיר לעסק כמנהל בכיר בעל משכורת גבוהה תפגע בעסק ו– 41% חושבים, כי אם בני הזוג החליטו להתגרש – עדיף גם לפרק את העסק, כי זה פשוט לא יעבוד.

לדברי שרון שטרית, מנהלת המועדון לעסקים משפחתיים בלשכת המסחר ת”א והמרכז; “עסקים משפחתיים, הם הצורה הנפוצה ביותר בעולם של עשיית עסקים, והדבר נכון גם לגבי ישראל. מקובל להניח, כי כ- 90% מהחברות הקטנות בעולם, הן משפחתיות, וקרוב ל-40% מהחברות הגדולות במדינות המפותחות. אחוז החברות המשפחתיות בישראל, עומד על יותר מ- 90%. לשם השוואה, כ- 50% מהחברות הנסחרות ב’בורסה’ הישראלית, הן חברות משפחתיות, לעומת כ-30% בממוצע העולמי”.

מבדיקה שערך המועדון לחברות משפחתיות שפועל ב’לשכת המסחר ת”א והמרכז’, שבוצעה על ידי מכון המשובים והסקרים IFEEDBACK, לרגל ’יום המשפחה’, ונערכה בקרב עשרות בתי עסק משפחתיים, עולה, כי על השאלה “עד כמה אתה נותן לשיקולים משפחתיים אישיים משקל בניהול העסקי השוטף” – ענו 56% מהעסקים, כי הם נותנים לכך משקל במידה בינונית, 26% ענו במידה רבה ו- 18% ענו, כי הם כלל לא נותנים לשיקולים משפחתיים משקל בענייני העסק.

בנוגע לסוגיית הכנסת בן צעיר למשרה ניהולית בכירה בעסק; ענו; 38% מהעסקים, כי הדבר יפגע מאוד בעסק כיוון שהבן חסר ניסיון עסקי, 27%, קבעו, כי הצנחת בן צעיר לעסק כמנהל תהיה מינורית בהחלט, ו- 35% מהעסקים, ענו, כי הם בעד המהלך וכי הדבר לא יפגע כלל בעסק אלא להפך – הבן, יביא עימו אנרגיות חדשות.

▼ האם אתה סבור שניתן לשמור על עסק משפחתי זוגי גם לאחר הליך גירושין;

41% מהעסקים, כי הדבר לא ניתן כלל ועדיף לפרק את העסק, 21% קבעו, כי הדבר ניתן בהחלט, וכי ההפרדה, תגרום לחשיבה עסקית נטו ואף תשפר את העסק, ו- 38% חושבים, כי הדבר יהיה אפשרי רק במידה חלקית.

▼ עד כמה אתה לוקח את העסק המשפחתי לשעות של אחרי העבודה?

מרבית הנשאלים (47%) – ענו; במידה בינונית, כשיש פרויקטים חשובים. 32% שיתפו, כי הם לוקחים את העבודה לבית ולא מפריד בין העסק לחיים הפרטיים, 18% ענו, כי הם יעבדו מהבית רק במקרי חירום ו- 3% בלבד מקרב הנשאלים ענו כי בשום אופן הם לא מתעסקים בענייני העבודה – בבית.

▼ האם תתמוך בהחלטת האב/סב – מייסד העסק להצניח מנכ”ל חיצוני לייעול החברה המשפחתית?

מרבית הנשאלים (47%) ענו; במידה בינונית וטענו כי הם לא רואים עם הדבר בעיה מהותית לעסק. 26%, ענו כי הם יתמכו במהלך במידה רבה. “עדיף עסק חי עם מנכ”ל חיצוני מאשר עסק בסיכון”, קבעו. 18% ענו; “במידה מועטה, רק במידה וניסינו לפתור לבד ללא הועיל” ו- 9% ענו; “כלל לא. את הבעיות פותרים בתוך המשפחה”.

שטרית; “הסקר, מצביע על שינוי מהותי בעסקים המשפחתיים המסורתיים

▼ האם תתמוך בהחלטת האב/הסב מייסד העסק להישאר מנהל החברה גם כאשר הוא מתחיל ל”זייף” מפאת גילו?

התוצאות היו החלטיות יותר; 55%, קבעו, כי הם יתמכו בכך במידה בינונית בלבד וכל עוד זה לא פוגע בעסק. 30% קבעו, כי; “כלל לא. כבודו במקומו מונח, אך הגיע הזמן שהוא יעזוב את המושכות” ורק 15% סבורים “במידה רבה – הוא המייסד והפנים של העסק”.

▼ “כבעל עסק, ובעל משפחה עם מספר ילדים. כיצד תחליט למי לייעד את ניהול העסק בעתיד”;

מרבית הנשאלים (52%) ענו; “אבחר באחד מהילדים, בהתאם להשכלתם ורצונם”. 45%, ענו, כי טרם החליטו על כך, 3% חושבים להנציח מנהל מבחוץ ואף בעל עסק (0%) לא מתכוון להוריש את העסק אוטומאטית לבן הבכור.

▼ על השאלה המסכמת; “מה לדעתך נדרש כדי להצליח בעסק משפחתי”;

29% מהנשאלים את התשובה; “הגדרת תחומי אחריות ברורים בעסק לכל בן משפחה”, 25% ענו “הכנסת שינויים/שכלולים בעסק, בהתאם להתפתחויות השוק”, 24% ענו “תקשורת פתוחה בין בני המשפחה” ו- 22%, סבורים, כי מה שהכי חשוב להצלחת העסק הוא “הפרדה בין ענייני עבודה לעניינים אישיים”

לדברי שטרית; “הסקר, מצביע על שינוי מהותי בעסקים המשפחתיים המסורתיים. בעוד שבעבר היה ברור לכל שדור ההמשך הוא זה שינהל את העסק בעתיד, הרי שהיום יותר ויותר עסקים מעדיפים להביא מנכ”ל חיצוני ומצליח לניהול העסק המשפחתי.”

שטרית, הוסיפה, כי; “מדובר בהחלטה מאוד לא פשוטה עבור בני המשפחה. לעיתים היא מתקבלת בהבנה אך לעיתים מדובר בדרמה משפחתית שיכולה להמשיך שנים רבות ואף להביא לבסוף לפירוק העסק”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן