סרטן

סרטן השד: ככל שהתאורה בחדר השינה גוברת, כך גובר גם הסיכוי לסרטן אצל נשים

0
0

מחקר חדש שנערך מטעם אוניברסיטת חיפה, מצא שוב קשר בין חשיפה לתאורה מלאכותית לבין סרטן: 1679 נשים התבקשו לתאר את רמות התאורה בחדר השינה שלהן על פי המנורות שדלוקות בלילה, אור שנכנס מהרחוב, אור שנכנס מאזורים אחרים בבית ואפילו האם הטלוויזיה דולקת בלילה או לא. הממצאים הראו שלצד פרמטרים כמו היסטוריה רפואית, מספר לידות, צריכת אלכוהול וכד’, רמת התאורה בחדר היא המנבא החזק ביותר לחלות בסרטן השד
סרטן השד: ככל שהתאורה בחדר השינה גוברת, כך גובר גם הסיכוי לסרטן אצל נשים
סרטן השד: ככל שהתאורה בחדר השינה גוברת, כך גובר גם הסיכוי לסרטן אצל נשים

ככל שעוצמת התאורה בחדר השינה גוברת, כך גובר גם הסיכוי ל’סרטן השד’ אצל נשים, כך עולה ממחקר חדש שנערך ב’אוניברסיטת חיפה’, ופורסם בכתב העת; Chronobiology International. מחקר זה, מצטרף לשורה של מחקרים שנערכו באוניברסיטת חיפה, ומצאו פעם אחר פעם קשר בין חשיפה ל’תאורה מלאכותית’ בלילה וסרטן שד או סרטן של הבלוטה הערמונית.

“הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן, כבר הכריזה על עבודה במשמרות כגורם סיכון לסרטן שד בגלל החשיפה של העובדות ל’תאורה מלאכותית’ בלילה. המחקר שלנו, מצא כי גם התאורה בתוך חדר השינה שלנו, עלולה להיות גורם סיכון כזה”, אמר פרופ’ אברהם חיים שיזם את המחקר.

מחקרים קודמים, הצביעו כבר על קשר בין חשיפה מלאכותית בלילה לבין סרטן השד אצל נשים, אולם מחקרים אלה, בדקו את החשיפה לתאורה מלאכותית מחוץ לבית; תאורת רחוב, אורות של מרכזים מסחריים, עבודה במשמרות וכד’.

במחקר הנוכחי, אותו ערכו פרופ’ חיים עם פרופ’ בוריס פורטנוב מאוניברסיטת חיפה, פרופ’ הדי רנרט מהטכניון ודר’ איתי קלוג שמחקר זה הוא חלק מעבודת הדוקטורט שלו ונמצא כיום בפוסט-דוקטורט בבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת הרווארד, ביקשו החוקרים לבדוק האם קשר זה קיים גם בחשיפה לתאורה מלאכותית בתוך הבית, ובצורה ספציפית יותר, ב’חדר השינה’.

במחקר השתתפו 1679 נשים; 794 נשים שהיו חולות בסרטן שד, ו-885 נשים שאין להם ולא היה להם סרטן שד, כקבוצת ביקורת. הקבוצות היו דומות מבחינת הגיל, זמינות למתקנים רפואיים, ביטוח רפואי וכד’.

הן נשאלו לגבי רמת התאורה בחדר השינה שלהם ממקורות שונים; מנורות בחדר השינה, תאורת רחוב מחלון החדר, תאורה מחלקים אחרים בבית שנכנסים לחדר השינה ושינה עם טלוויזיה פתוחה.

בנוסף’ הן התבקשו לדרג האם חדר השינה שלהם בלילה הוא; לא מואר כלל; מואר מעט; מואר מאוד; מואר לחלוטין. כמו כן, נבדקו משתנים נוספים שיכולים להשפיע על היווצרות סרטן השד, כמו היסטוריה רפואית, צריכת אלכוהול, מצב סוציו-אקונומי, מספר לידות, ועוד.

מהממצאים, עולה, כי המנבא החזק ביותר להתפתחות של סרטן שד, היה רמת האור המדווחת שבחדר השינה, כך שככל שהאור, היה חזק יותר, כך הסבירות לחלות בסרטן השד עלה.

מנבא נוסף שנמצא מובהק, אם כי חלש יותר, הראה ש’נשים יהודיות’, שלהן שיעור לידות נמוך בהרבה, נמצאות בסיכון גדול יותר לחלות ב’סרטן שד’.

כדי לחזק את הממצאים ביצעו החוקרים את אותן בדיקות רק על הנשים היהודיות – כשהפעם מדובר בקבוצה הומוגנית יותר – ומצאו שוב את הקשר החזק והמובהק בין רמת התאורה בחדר השינה לבין סרטן השד.

“תאורה מלאכותית היא ללא ספק חלק בלתי נפרד מהעולם המערבי ועוצמתה רק תלך ותגבר עם השנים. לשמחתנו, מדובר במזהם סביבתי שניתן לשלוט עליו בקלות יתרה וכבר קיום קיימים מגוון דרכים להחליש את הזיהום הסביבתי שיוצרת תאורה מלאכותית.

אולם למרות התוצאות החוזרות ונשנות של המחקרים, בישראל עדיין לא קיימת מודעות לסכנה זו, ולכן, אין כמובן היערכות ראויה”, סיכם פרופ’ חיים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן