סביבה | אקולוגיה

ועדת הפנים והגנת הסביבה: עיריית חיפה, לא הוכיחה שב’מיכל האמוניה’, יש… אמוניה

0
0

חלם זה כאן? לשני מפעלים, מהרגישים ביותר במפרץ חיפה, אין רישיון עסק תקף; נמל חיפה, ובמפעל מיכל האמוניה של חיפה כימיקלים; אין מרפאת חירום או אמבולנס, שייתן מענה בעת אירוע תעסוקתי או אירוע חומרים מסוכנים ◄ יו”ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח”כ דוד אזולאי; “כאשר אין רישוי עסקים יש מקום לדאגה עמוקה, במיוחד לאור העובדה שחלק ניכר מהמלצות ועדת שפיר, טרם יושם.
ועדת הפנים והגנת הסביבה: עיריית חיפה, לא הוכיחה שב’מיכל האמוניה’, יש... אמוניה
ועדת הפנים והגנת הסביבה: עיריית חיפה, לא הוכיחה שב’מיכל האמוניה’, יש… אמוניה

בדיון משמעותי מאד ורציני מאד שהתקיים אתמול (ג’) בועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח”כ דוד אזולאי, התברר שחלם זה כאן (הסבר בהמשך). הדיון, עסק ברישוי מפעלים במפרץ חיפה. בבחינה מקיפה שערך אורי טל-ספירו, ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, לגבי “נתונים על רישיונות עסק, אישורי כבאות והצלה ודרישות סביבתיות ממפעלי מפרץ חיפה”, התברר, כי בשטח השיפוט של עיריית חיפה, קיימים 19 מפעלים בעלי פוטנציאל סיכון גבוה לסביבה (מגזר A). מתוכם, ל-17 מפעלים רישיונות עסק תקפים.

לשני מפעלים, מהרגישים ביותר במפרץ, אין רישיון עסק תקף – נמל חיפה ומיכל האמוניה של חיפה כימיקלים. כנגד מפעל האמוניה, קיימים הליכים פליליים. המסמך מפרט שורה נוספת של הפרות חוק. כך לדוגמא, בינואר 2006, הורשעה בז”ן, ומנכ”ל החברה, בגין זיהום אוויר בלתי סביר משנת 2003. החברה, נקנסה ב- 1.6 מיליון ₪ והמנכ”ל, חויב ב- 150 שעות עבודה למען הציבור.

מר אהרון אליאס, מנהל רישוי עסקים של עיריית חיפה, נתבקש על ידי יו”ר הועדה, ח”כ דוד אזולאי, להתייחס למפעלים הפועלים, ללא רישוי. לגבי נמל חיפה, אמר מר אליאס, כי הם מצויים בהליכי רישוי, מזה 7 חודשים.

לגבי מיכל האמוניה, הסתבר, כי המפעל פועל ללא רישוי, מאז שהוקם. עיריית חיפה, מנהלת הליכים משפטיים נגד מיכל האמוניה ב- 7 השנים האחרונות, ובהליך האחרון, דחה בית המשפט את העירייה, מאחר ולא הצליחה להוכיח שבמיכל האמוניה, יש… אמוניה. (חלם זה כאן, כבר אמרנו?).

ח”כ אדטו: מפרץ חיפה פצצה מתקתקת

בשלב זה, פנה יו”ר הועדה, אל המומחים, וביקש באירוניה כלים על מנת להוכיח שיש ב’מיכל האמוניה’… אמוניה (יצוין, כי מיכל האמוניה, הינו המיכל העיקרי בו מאוחסנת אמוניה המשמשת בארץ לשימושים שונים, בעיקר בתי קירור).

ח”כ ד”ר דב חנין, המליץ ליושבים בדיון, כי ייזהרו מלהוכיח את נוכחות האמוניה באמצעות הרחה…

עו”ד איילת בן עמי, יועצת משפטית במחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה, אמרה, כי בעתיד הקרוב, המשרד, יסייע לעיריית חיפה בניהול הצעדים המשפטיים. היא ציינה, כי; “בלית ברירה המשרד להגנת הסביבה מחדש את היתר הרעלים של המיכל, שכן זהו המיכל היחיד במדינת ישראל אליו מיובא אמוניה”.

ח”כ אזולאי, העיר, כי כאשר אין רישוי עסקים, יש מקום לדאגה עמוקה, במיוחד לאור העובדה שחלק ניכר מהמלצות ועדת שפיר (ועדה בראשות האלוף במיל’ הרצל שפיר, שהוקמה לאחר מלחמת לבנון 2, ועסקה בצורך למגן את מיכל האמוניה) טרם יושם.

נציג ועד העובדים ב”חיפה כימיקלים”, ציין שלמרות שהעובדים חשופים לחומרים מסוכנים, אין מרפאת חירום במפעל ואין אמבולנס חירום; “אנחנו מרגישים כמו בשר תותחים”, אמר הנציג.

ח”כ זחלקה: לבחון את המצב בשטח

ח”כ ד”ר ג’מאל זחלקה, הסב את תשומת לב ועדת הפנים והגנת הסביבה, כי; “המפעל, אינו מתייחס כלל לסיכונים הבטיחותיים והבריאותייםת אליהם חשופים עובדי הקבלן”.

ח”כ ד”ר דב חנין, אמר, כי; “במפרץ חיפה, ריכוז גדול של מפעלים מסוכנים וחומרים מסוכנים. סביב המפרץ, יש תעשיות נוספות. כשמעיינים במסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת; רואים שורת אירועי חומרים מסוכנים שחלקם זכה לפרסום, וחלקם לא זכה. בשגרה קיימת מעט מאד אכיפה מינהלית ואין כמעט אכיפה פלילית”.

“צריך לחשוב גם על זמן אסונות. האיזור סמוך ל’שבר יגור’, ורגיש לרעידות אדמה. רעידת אדמה, יכולה לגרום לקטסטרופה. צריכים להיות מודעים גם לזמן מלחמה. איזור חיפה, עלול להיות מטווח. היינו, אמורים ללמוד מ’מלחמת לבנון השנייה’ שבזמן אמת קשה לפנות חומרים מסוכנים וקשה למגן מפעלים”, אמר ח”כ חנין.

ח”כ חנין, הוסיף, כי; “חייבים להחליף דיסקט ולשנות באופן יסודי את הגישה. ראשית צריכים לבצע בדיקה מסודרת ולחשוב איזה מפעל באמת חייב להישאר באיזור ואיזה ניתן לפנות. את המפעלים שחייבים להשאיר באיזור, צריכים לחייב בסטנדרטים בטיחותיים וסביבתיים מחמירים ביותר”.

“זו שערוריה שאין מרפאת חירום במפעל חיפה כימיקלים”. סיכם ח”כ ד”ר דב חנין.

ח”כ ד”ר רחל אדטו, אמרה, כי; “מפרץ חיפה הוא פצצה מתקתקת. לא יעלה על הדעת כי משרד הבריאות נותן רישיונות רק למסעדות. הקשר בין מפעלי מפרץ חיפה ו’בריאות הציבור’, הוכח. משרד הבריאות, חייב להיות חלק מתהליך רישוי העסק ועליו לדאוג לבריאות הציבור”.

ח”כ ד”ר ג’מאל זחלקה, אמר, כי; הציבור, מצפה מ’ועדת הפנים והגנת הסביבה’, לבחון עבורו את המצב בשטח. הוא הציע, כי הועדה, תסייר בחיפה כימיקלים, ובמפעלים נוספים.

ח”כ חנין: בזמן אמת קשה לפנות חומרים מסוכנים וקשה למגן מפעלים

גב’ רומי אבן דנן, ראש אגף חומרים מסוכנים במשרד להגנת הסביבה, אמרה, כי; “לדעתי ראוי לבצע “הערכת ניהול סיכונים” לכל המפעלים במפרץ חיפה. בתוך שנה 270 מפעלים ברחבי הארץ, יפעילו הליך בדיקת ניהול הסיכונים”.

בהמשך הדיון, עלה מדבריו של מר שלמה כץ, מנהל מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה, כי; “מחוז חיפה ב’משרד להגנת הסביבה’ שלל את היתר הרעלים של ’חוות הגז’ ב-קרית אתא. למרות זאת, המפעל, ממשיך לפעול באמצעות היתר בית משפט.

בתגובה לכך, הציעו יו”ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח”כ דוד אזולאי, ועמיתו ח”כ ד”ר דב חנין, כי תיערך פגישה עם נשיאת בית המשפט העליון, שבמהלכה ישוחחו על מדיניות האכיפה הסביבתית הראויה לישראל.

בתום הדיון, ביקש ח”כ דוד אזולאי, לקבל מ’משרד הפנים’, דיווח מלא על יישום המלצות ’ועדת שפיר’. כמו כן, הועדה, תפנה אל היועץ המשפטי של עיריית חיפה, לברר מהם אמצעי האכיפה המנהליים שננקטו נגד מפעל האמוניה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן