טיפים

טיפים, עבור צעירים, איך לעשות מסיבה בטוחה ועל פי חוק

רמי שמש, בעליה של חברת "רשגד" – חברה להנדסה בטיחות ואדריכלות, מגיש צרור עצות הטובות לכל השנה בתחום ארגון והפקת מסיבה, יכול לעלות קצת כסף אבל יכול לחסוך מכם עוגמת נפש; מאיזה כמות אנשים צריך רישוי? איך עושים את זה? מתי צריך להיעזר במהנדס? האם יש הבדל בין מסיבה בתשלום או לא? מה הערך המוסף של יועץ בטיחות?
0
0
טיפים, עבור צעירים, גם ברוחם: איך לעשות בעיר מסיבה בטוחה ועל פי חוק
טיפים, עבור צעירים, גם ברוחם: איך לעשות בעיר מסיבה בטוחה ועל פי חוק | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

ה”סילבסטר” בראשית השנה, והאביב, שכבר כאן מבשרים את פתיחת עונת המסיבות. כולנו מכירים את זה, וילה מהממת באחד הישובים היוקרתיים במרכז הארץ, מוזיקה טובה, אלכוהול, אדרנלין, רומנטיקה, התרגשות, ושכנים עצבניים שקוראים למשטרה. מתי ואיפה מותר להקים מסיבה? האם מסיבה לחברים בבית הפרטי שלנו דומה, מבחינת רישוי, למסיבה במקום שמשכירים בתשלום? ומה בעצם אומר החוק?

רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעיםבפייסבוקאו בטוויטר.

כשאתם לוקחים אחריות על הפקת אירוע חשוב לדעת שאתם צריכים לבדוק את נושא הרישיון, אחרת תוציאו הון על אוכל, שתייה, מוזיקה, ותקבלו בסופו של דבר; המון עוגמת נפש.
לכן, יש צורך לעיתים להיעזר במהנדס? ולהתייעץ עם יועץ בטיחות מוסמך. עכשיו, יש בעיר מסיבה בטוחה, עם הטיפים הבאים;

מאיזה כמות אנשים צריך רישוי?

על פי חוק רישוי עסקים באירועים המוניים תחת כיפת השמיים, החוק מגדיר כי אירוע מעל 1,000 איש מוגדר כאירוע המוני אולם בפועל גם בכמויות קטנות יותר (300-500 איש) מבקשים בקשה לרישוי והמשטרה כגורם אכיפה מבקשים שנוציא רישוי עסק לאירוע.

איך עושים את זה?

אירוע במקום שאין בו רישיון עסק דורש רישיון לאירוע חד פעמי, או אירוע במקום שאינו מיועד לאסיפה. גם אם יש למקום רישיון עסק, אך שיניתם ללילה מסוים את ייעודו של המקום לצורך מסיבה אתם צריכים רישיון.

למשל, אם יש לכם מסעדה ואתם רוצים לקיים בה מסיבת ריקודים. אם הוספתם פריטים באירוע, כגון; ספות, שולחנות, במה, פנסי תאורה, ועוד, חשוב להביא מהנדס קונסטרוקציה לבדיקת המתקנים אחרת תהיו חשופים לתביעות משפטיות ממשתתפי האירוע, במקרה של פגיעה.
אירועים המתקיימים במקומות סגורים, בכל כמות של קהל, מחויבים ב’רישוי עסק’.

חוק רישוי עסקים, מחולק לסעיפים שכל סעיף מגדיר יעוד מסוים כגון; הופעת אומן, השמעת מוזיקה וריקודים, צריכת משקאות משכרים, ועוד. לכל פריט רישוי, יש את הדרישות המיוחדות לו והגדרה לאיזו רשות יש לפנות לקבלת האישור (משטרה, כיבוי, משרד הבריאות, איכות הסביבה, וכד’).

מתי צריך להיעזר במהנדס?

על פי חוק רישוי עסקים, כל מתקן, במה, גשר תאורה, אוהל וכד’, מחייב אישור קונסטרוקטור לאחר ההרכבה באתר.

האם יש הבדל בין מסיבה בתשלום או לא?

על פי החוק גם אירוע שמחה פרטי, כדוגמת; ברית, חינה, חתונה בר מצווה, וכד’, מחייב רישיון עסק גם אם הוא מתקיים בחצר הבית הפרטית. סעיף זה, הנקרא “שמחות ואירועים” נתפס אצל רבים המקיימים אירועים בחצרות הפרטיים כסעיף שאין מתייחסים אליו.

טיפים, עבור צעירים, גם ברוחם: איך לעשות בעיר מסיבה בטוחה ועל פי חוק

הם אינם מגיעים לעירייה לשם פתיחת תיק רישוי לאירוע. השכל הישר, אומר, כי באירוע חתונה אין מדובר ב”עסק” אלא קומץ חברים המגיעים לחגוג אירוע מרגש משותף.

על פי רוב, באירועים מסוג “שמחות ואירועים” לא נהוג להוציא רישוי עסק ורשות האכיפה אף מעלימה עין, לעיתים. אולם ברגע שיש תלונות של שכנים, יתכן שהמשטרה, תגיע ואף תסגור את האירוע.

אז מה עושים כשרוצים לקיים מסיבה או כל אירוע אחר?

אני ממליץ לפנות לעירייה /רשות מקומית במקום מגוריכם, במכתב בו תפרטו את האירוע מקום האירוע סיבת האירוע ושעות אופי וכמות קהל המשוערת להגיע. אני משוכנע, כי תקבלו מכתב שבו יפרטו מכם את הדרישות. רבים חוששים לעשות זאת, כי הם פוחדים לקבל פתאום דרישות מיוחדות – אך עדיף לדעת מראש להתארגן.

במקרה, הכי גרוע, פונים אל ’יועץ בטיחות’ שמטפל בעניין הבטיחות והרישוי, אמנם זה, יכול לעלות קצת כסף, אבל יכול לחסוך עוגמת נפש, אם תעברו על החוק ושכנים או מבקרים, יתלוננו.

מה עוד הערך המוסף של יועץ בטיחות?

תחום ה’בטיחות’, עבר רפורמה מקיפה בשנים האחרונות, בעקבות העברת השליטה והפיקוח באירועים המוניים לידי משרד התמ”ת. חשוב לציין שכשאתם עורכים אירוע מסוג זה אפילו מסיבת חינה קטנה, אתם חשופים לתביעות, במידה ומישהו מבאי האירוע יפגע באיזשהו אופן.

כאשר אתם נעזרים ביועץ בטיחות, אתם מורידים מכם את האחריות, אתם יכולים למנוע אסונות, הוא יכול להצביע על כשלים ולתת הנחיות לשאר הספקים, כגון; ספקי המוזיקה, תאורה, במה וכו’.

_________

█ רמי שמש, בעליה של חברת “רשגד”

*הכותב רמי שמש, בוגר הפקולטה להנדסה אזרחית בטכניון, ובעליה של חברת רשגד – חברה להנדסה בטיחות ואדריכלות. רמי, התוודע למקצוע הבטיחות בשלהי שנת 2000. “בתקופה שבין אסון ערד ו”המכביה” לבין “אסון וורסאי”, מצב הבטיחות בארץ, היה בכי רע. סידורי הבטיחות, היו מוגשים על נייר מאולתר בכתב יד, וללא קנה מידה”. אומר שמש. במהלך העשור האחרון, התוודע שמש, כמעט לכל בעיה, ופיתח שיטות להקטנה למינימום, אפשרות לפגיעה או חלילה אסון.

רמי שמש, מונה ליו”ר הוועדה ל’חוק אירועים המוניים’ מטעם משרד התמ”ת, ו’מכון התקנים’, שבה הועלה על הכתב את כל תקנות הבטיחות לקיום אירוע בצורה נכונה שתוביל למינימום אפשרויות לכשל. לאחרונה, החלה חברת רשגד, גם להעניק שירות בתחום הנדסה ל’בניה ירוקה’ ול’גגות סולריים’.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן