השריפה בכרמל (2010)

ראש הממשלה מר בנימין נתניהו: ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג, תעמוד בראש צוות שיקום נזקי השריפה בכרמל

0
0

נתניהו; “נעשה הכול כדי לפתור את כל הבעיות במהירות שיא” ◄ הממשלה מתכוונת לקיים אירועי זיכרון והנצחה לנספים באסון השריפה בכרמל, במלאות 30 יום למותם ◄ ראש הממשלה, הורה להעניק סיוע מיידי למשפחות שבתיהן נשרפו בכרמל לצורך רכישת ביגוד וספרי לימוד
ראש הממשלה מר בנימין נתניהו: ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג, תעמוד בראש צוות שיקום נזקי השריפה בכרמל
ראש הממשלה מר בנימין נתניהו: ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג, תעמוד בראש צוות שיקום נזקי השריפה בכרמל

ראש הממשלה מר בנימין נתניהו, הודיע אמש (שני) בלשכתו במסיבת עיתונאים, שכינס בעיר ירושלים, כי החליט להקים הקמת צוות מיוחד “עוקף בירוקרטיה”, לטיפול בנפגעי השריפה בכרמל. בראש הצוות, תעמוד ראש עיריית נתניה הגב’ מרים פיירברג.

ראש הממשלה נתניהו, אמר, כי; “היום נגמר שלב כיבוי השריפה. אנו עוברים לשלב השני – שיקום הנזקים. אנו מבקשים שהשלב הזה, יהיה קצר ככל האפשר. בפגישתי עם המנכ”לים היום בראשות מנכ”ל משרדי עמדתי על כך שצריך לקצר את הביורוקרטיה ולעשות פעולות שיביאו קץ לסבל הזה במהירות האפשרית”.

הוא הוסיף: “פניתי אל חברתי מרים (פיירברג-איכר), לרכז את הנושא”, ואני קורא לה; “השמיעי את קולך כפי שאת יודעת לעשות”.

ראש הממשלה, הוסיף בדבריו; “את יודעת לשפוט היטב מה עולה מהשטח, ואני רוצה את תוספת הכוח הזו של אחת מראשי הערים המנוסים ביותר שהכרתי, ולכן, אני מודה לך שעשית זאת. אני מקווה שנוכל לקצר את התהליכים לימים ולשבועות. חלק מהתהליכים קשורים בבניית בתים יחקו יותר זמן, אולם אנחנו נפעל בכל הדרכים”.

◄ יקיימו אירועי זיכרון והנצחה לנספים ב’אסון השריפה בכרמל’, במלאות 30 יום למותם.

ראש הממשלה, מר נתניהו, היה איש בשורת (שני) כשהוא מודיע, כי הנחה את מזכיר הממשלה, מר צבי האוזר, לרכז את הפעילות הנדרשת להנצחת זכר הנספים באסון השריפה בכרמל.

במסגרת זו, יוחד חלק מישיבת ועדת השרים לענייני טקסים וסמלים, שהתקיימה, אתמול, לבחינת הצעות ודרכים שונות להנצחת הניספים. ההצעות, ירוכזו ויגובשו ע”י הוועדה הבין-משרדית המייעצת לוועדת השרים, ויוגשו בתוך זמן קצר לאישור ועדת השרים.

הממשלה, מתכוונת לקיים אירועי זיכרון והנצחה לנספים ב’אסון השריפה בכרמל’, במלאות 30 יום למותם.

◄ ראש הממשלה נתניהו החליט להעניק סיוע מיידי למשפחות שבתיהן נשרפו בכרמל לצורך רכישת ביגוד וספרי לימוד;

מוקדם יותר אתמול בבוקר ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הבוקר דיון מנכ”לים של כל משרדי הממשלה הנוגעים לשיקום פגעי השריפה בכרמל. במהלך הדיון הנחה ראש הממשלה את מנכ”ל משרד האוצר להקציב מענק מיידי של 2,500 שקלים לכל אדם במשפחה שביתה נשרף, על מנת לרכוש צרכים בסיסיים דחופים כגון ביגוד, הנעלה וציוד לימודים לילדים בבתי הספר.

המענק, יינתן למשפחות אשר יקבע לגביהן, כי לא יוכלו לשוב לבתיהן בחודש הקרוב. עוד הנחה ראש הממשלה את פורום המנכ”לים, לצאת מיידית לשטח על מנת “לפתור את הבעיות הדחופות תוך כדי תנועה ותוך קיצור הביורוקרטיה ומציאת פתרונות יעילים ומהירים על ידי חשיבה מחוץ לקופסא”.

◄ דברי ראש הממשלה נתניהו במסיבת העיתונאים לסיכום השריפה בכרמל;

“תת ניצב אהובה תומר, הובאה לקבורה, אחרי שנאבקה במשך ימים על חייה. אהובה היא סמל לגבורה והקרבה. עם ישראל כולו מרכין ראשו לה ולכל הנספים. ועדת הסמלים והטקסים החליטה היום שבמלאות 30 יום לאסון היא תקיים אירועי הנצחה וזיכרון. הם יודיעו בהמשך על החלטות מפורטות בנידון.

היום, נגמר שלב כיבוי השריפה, ואנחנו עוברים לשלב השני והוא שיקום הנזקים. אנחנו מבקשים שהשלב הזה יהיה קצר ככל האפשר. על כן בפגישתי עם המנכ”לים היום, בראשות ראש ועדת ההיגוי, מנכ”ל משרדי, איל גבאי, עמדתי על כך שצריך לקצר את הבירוקרטיה, ולעשות פעולות שהן לא בהכרח שגרתיות שמאפשרות לנו להביא קץ לסבל הזה במהירות האפשרית.

“ביקשתי מחברתי, ראש עיריית נתניה הגב’ מרים פיירברג, ליטול על עצמה משימה מיוחדת – לשמש פה וגב לישובים שנפגעו על מנת שהיא תוכל להגיע אלי, אל איל גבאי, אל השרים ואל המנכ”לים. היא מכירה את כולנו.

מרים, היא ראש עיר מאוד מנוסה, מיומנת ומצליחה. היא מכירה את כל רזי השלטון המקומי, את משרדי הממשלה. היא מכירה את כל האנשים הנוגעים בדבר. יש לה יתרון נוסף – יש לה דלת פתוחה אצלם, אצל איל, ואצלי. בעצם, מה שאני מבקש ממך, מרים, – את מצטרפת מחר לסיור המנכ”לים. לקחת לעצמך זמן בימים ובשבועות הקרובים להיות בשטח…

את יכולה להגיע אלינו, מתי שאת רוצה. תשמיעי את קולך, כפי שאת יודעת לעשות, ובעת הצורך גם תרגיעי. את יודעת לשפוט היטב מה עולה מן השטח, ואני רוצה את תוספת הכוח הזו, תוספת הדחיפה של אחד מראשי הערים המנוסים ביותר, והמוכשרים ביותר, שהכרתי. זאת הסיבה שביקשתי ממך לקבל על עצמך את המשימה הזו ואני מודה לך שעשית זאת.

אני מקווה שנוכל, ביחד, לקצר תהליכים לימים ושבועות. נכון שחלק מהדברים שקשורים בבניית בתים ייקח יותר זמן, אבל אנחנו רוצים שאנשים יחזרו לישובים משוקמים. חשוב להבין שפרט לבעיית הבתים שלוקח זמן לבנות אותם נעשה הכול כדי לפתור את כל הבעיות במהירות שיא. לכן ,נפעל בכל הדרכים כדי שדבר זה יתממש.

◄ שאלות ותשובות במסיבת העיתונאים לסיכום השריפה בכרמל;

● שאלה; לגבי מסמכים שפורסמו על שיקום של שירותי הכבאות עד היום – מדוע צריך לעשות סקר בקרב הציבור כדי לתת כסף לשירותי הכבאות?

● איל גבאי, מנכ”ל משרד ראש הממשלה; “מכיוון שאני הייתי בדיון וסיכום הדיון נכתב על ידי, אז אני חושב שיש כאן חוסר הבנה מוחלט במה שנכתב, ייתכן שזה נובע מהעובדה שדיונים ממשלתיים, נכתבים באופן מקוצר. אחד הנושאים המרכזיים בשינוי מערך הכבאות, זה העברתו ממבנה של עובדי רשויות מקומיות ותאגידים עירוניים, למצב של שירות חירום.

זאת אחת מהדרישות הבסיסיות, והיא לא שלנו, עוד משנת 2007 קיימת. אנחנו נתקלים בהתנגדות מתמשכת, לפחות של הגורמים החיצוניים בממשלה, ואולי גם גורמים מסוימים בתוך הממשלה, למעבר הזה שהוא חיוני להבטיח לאזרחי המדינה שירות ביטחון ושירות חירום, כמו יתר השירותים.

בדיון עלתה השאלה והטענה שרה”מ, הוא היחידי שנפגש עם כבאים. ראשי ממשלה קודמים, אפילו לא טרחו להיפגש עם שרי הפנים בעניין מערך הכבאות.

רה”מ, לא רק שפגש את שר הפנים, וקיים דיונים והביא לדיון ממשלתי בעניין הזה, ולהחלטה להעביר למערך הכבאות סכום של 100 מיליון שקל, סכום הגדול פי 10 מתקציב פיתוח ממוצע, אלא, כפי שאמרתי, הוא נפגש עם הכבאים עצמם. במהלך הפגישה עלה נושא זה כשהכבאים אמרו; “אנחנו רוצים לשבות”. רה”מ, אמר להם; “חברים, אתם כמו שירות חירום”. כשהכבאים חזרו וטענו “אנחנו שירות עירוני”.

אחד הנושאים שעלו, בתור אפשרות, היה שנוכיח לכבאים שהם נתפסים כשירות חירום כדי להפיס את דעתם במישור הארגוני כוועד עובדים. וזאת הנקודה שעלתה. אגב, בסוף לא נעשה סקר ולא נעשתה בדיקה, כיוון ששר הפנים ושר האוצר השתכנעו שאין בכך צורך.

בהחלטת ממשלה שבאה לאחר דיון זה, בחודש יולי, קבעה שהצעת חוק שתובא היא בלי זכות השביתה, בדומה לשירות חירום. לא היה צורך בשום סקר כיוון שזו ההחלטה הממשלתית שהתקבלה על ידי רה”מ. לבוא היום ולקחת את הדברים שנאמרו אז ולהגיד שזה היה בשביל לתת כסף או לא לתת כסף זה פשוט מופרך. זה היה מתוך צורך להתייחס להיבט הארגוני, מתוך ההחשבות של רה”מ בשיחות שלו עם הכבאים עצמם.

בתור מי שכתב את סיכום הדיון הזה, זה כל כך לא מסתדר, לא עם הקונטקסט ולא עם התוצאה שהייתה בסופו של דבר, שזה מצחיק אותי הדיון בימים האחרונים. תודה”.

● צ’יקו מנשה (ערוץ 10); “אדוני רה”מ, נוסף לכל הפעולות שנקטת עם פתיחת האירוע הזה וגם עכשיו בניסיון לקצר ביורוקרטיה, השיח הציבורי כמו שאתה בוודאי שומע, קורא ורואה, עוסק גם בסוגיית בדיקת השתלשלות הדברים ואתה נתת לזה אולי מענה ראשוני כשפנית למבקר המדינה. אבל יש דרישה ציפייה בשיח הפוליטי והתקשורתי ציבורי, להקים איזשהו סוג של ועדה שתבחן איך בעצם הגענו למצב הזה שבו מתעורר מחדל כמו שראינו ולא צריך לפרט בעניין. האם אתה מתנגד להקמה של ועדת בדיקה ממשלתית או ועדת חקירה ממלכתית, מה העמדה שלך בנושא הזה?

● ראש הממשלה, נתניהו; ראשית, אני לא מתעסק בהאשמות אני מתעסק בתוצאות, בהצלת חיים, בכיבוי השריפות, ועכשיו גם בשיקום הנזקים. אנחנו יודעים שיש עשרות שנים של הזנחה בנושא הכבאות, זה דבר שעלה בהרבה מסקנות, בהרבה ועדות. לא חסרות לנו מסקנות, לא חסרים לקחים, חסר יישום. בשנה האחרונה בממשלה בראשותי התחלנו ליישם את הלקחים.

הקצנו 1000 מיליון שקל, 100 מיליון שקל תוספת תקציב, זה פי עשרה מתקציב הפיתוח של רשות הכבאות כל שנה. עשינו את זה כמענה, כעזרה ראשונה, לא כפיתרון סופי. העזרה הראשונה לצורך מילוי חסרים לא הסתכמה ב-20%, לא ב-50%, אלא, ב-1000%, מתוך הבנה שיש צורך לתת מענה מידיי לצרכים הדחופים.

עשינו זאת מתוך קריאת הדוחות והבנה שיש צורך לפעול מיד. זה הדבר הראשון שעשינו, ומיד אמרנו שנמשיך לעשות יותר. כרגע דבר ראשון והחשוב, שיהיה כסף. הדבר שני, אנחנו מבינים שיש גם צורך בבניית ’ראשות לאומית לכבאות’ והתחלנו לטפל גם בזה.

הדבר השלישי, אני מדבר על דברים שקרו לפני השריפה, לא אחרי השריפה. אני חייב להגיד, שיש הרבה דברים הממלאים את השיח הציבורי, שכדאי לדייק. לפני השריפה עשינו עוד דבר, שלישי במספר. נוסף לכסף, נוסף להתחלת החקיקה והפעולה לקידום רשות הכבאות, התחלתי לקדם את המערך המוטס. אתם יודעים שזה היה באוגוסט, כשחזרתי מיוון. אבל אנחנו גם עכשיו מקדמים את זה הלכה למעשה. האלוף לוקר, יביא, אני מקווה תוך שבוע, יחד עם התייעצות עם צה”ל וחיל אוויר, הצעה מעשית לפיתרון נושא זה.

על כן, עשרות שנים באמת היו בעיות, יש חסרים, יכול להיות שיש גם הזנחה, אבל אנחנו עוסקים בשנה האחרונה בפיתרונות מעשיים לקידום השריפה. נכון שהדברים הללו קרו, התחלנו לגלגל אותם לפני האסון, קרה האסון, אנחנו צריכים לזרז את הפיתרון, לאחר האסון. אנחנו מתעסקים בתוצאות, בפיתרון הבעיות.

● בועז שפירא (ערוץ 1); כולנו הופתענו במידה מסוימת ממחווה שהגיע מכיוונה של טורקיה ובעקבות זה אנחנו שומעים אל איזושהי סוג של בדיקה על אפשרות של התחממות מחודשת של היחסים. האם תוכל לומר לנו מה קורה ביחסים המתחדשים עם טורקיה?

● ראש הממשלה, מר נתניהו; “לא ברגע זה. בוא נגיד שיש הערכה רבה מצידנו לעובדה שממשלת טורקיה שלחה שני מטוסים בזמן שהיינו זקוקים להם. אנחנו מעריכים את זה מאוד. אני חושב שזה דבר חשוב, ביטאתי את הערכה הזאת וביטאתי גם את תקוותי שהדבר הזה יאפשר לנו לקדם את שיפור היחסים בהמשך. אבל מעבר לזה אין לי מה למסור”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן