תזונה | דיאטה

טיפים לבדיקת איכות שמן הזית- מבית יד מרדכי

0
0

לאחר התהליך יש לבדוק האם ההתרשמות הראשונה היא של מתיקות או מרירות. לזית ירוק יש טעמים מרירים וחריפים המזכירים עשבים וירקות ירוקים, בשמן של זית בשל יש פחות חריפות, ואפיון פירותי יותר, ואילו שמן של זית שחור כמעט שאין בו מרירות וחריפות.
טיפים לבדיקת איכות שמן הזית-  מבית יד מרדכי
טיפים לבדיקת איכות שמן הזית- מבית יד מרדכי

כדי להבחין בין שמנים ולהתאימם לצרכים שונים חשוב לדעת כי קיימות דרגות איכות שונות של שמן זית (כתית מעולה, כתית וכו’) דרגות אלו יכולות לעשות את הסלקציה הראשונית. בנוסף ישנו מדד חשוב של טעם וריח- כדי לבחור שמן זית צריך לטעום אותו.

איך טועמים שמן זית

מוזגים מעט שמן זית לכוס נקייה, יבשה וללא ריחות. מחממים כחצי דקה בין כפות הידיים כדי לשחרר את השמנים האתריים שבשמן ויחד איתם את הריחות. מקרבים לאף ונושמים באיטיות מספר פעמים. יתכן שהריח יהיה מורכב ויתכן שיהיה פשוט וחד משמעי, אך בשמן טוב חייב להיות ריח טרי ורענן.

טועמים, מי שמסוגל לשתות שמן שילגום מספר טיפות ויניח לשמן להתגלגל על פני הלשון ובחלל הפה ללא בליעה. אחרי מספר פעמים משתמשים בלשון כמו בכפית ומכוונים אותה כלפי הלסת העליונה, פותחים מעט את הפה שואפים אוויר פנימה בכמה שאיפות קטנות ומהירות. תערובת השמן והאוויר תכסה את הפה ותאפשר לחוש במגוון הטעמים.

לאחר התהליך יש לבדוק האם ההתרשמות הראשונה היא של מתיקות או מרירות? האם מרגישים טעמים נעימים של פרי או טעמים בעייתיים כמו טעם מתכת או מרירות מוגזמת. כעת יש לבלוע את השמן ולשים לב לטעם הסופי, שעשוי להיות שונה מזה שחווינו בהתחלה.

לשמנים מסוימים יש מה שנקרא “סיום פלפלי”, מין תחושת בעירה קלה בעת הבליעה. זה נחשב דווקא ליתרון, ומאפיין בין היתר שמנים איכותיים.

לאלו שלא מסוגלים לבלוע שמן נטו, יכולים לטבול מעט לחם לבן ותפל בשמן ולשאוב את השמן מתוך הלחם. בין טעימה לטעימה מומלץ לשתות קצת מים ולאכול פלח תפוח, שחמיצותו מפרקת שומן ועוזרת להכין את החיך לטעימה הבאה.

אילו טעמים לחפש

כשמדברים על טעמי פרי בשמן זית, מתכוונים קודם כל לטעמו של פרי הזית. הכוונה לריחו של פרי טרי מהעץ, ולא של זית משומר. קיטפו עלה של זית, שפשפו בין הידיים והריחו. זהו הריח. כמובן שריח הפרי משתנה לפי הזן ולפי מידת הבשלות של הזית.

לזית ירוק יש טעמים מרירים וחריפים המזכירים עשבים וירקות ירוקים, בשמן של זית בשל יש פחות חריפות, ואפיון פירותי יותר, ואילו שמן של זית שחור כמעט שאין בו מרירות וחריפות, הוא אפילו קצת מתוק. מומחי שמן הזית אכן מדברים על טעם במונחים של “ירוק” “בשל” ו”שחור”.

חוץ מפרי הזית, אתם עשויים להבחין בטעמי פירות אחרים (ממש כמו בטעימות יין): תפוח, בננה, ליצ’י, שקדים ואגוזים, מלון, עגבניות (בעיקר גבעולי עגבניות), אפרסק ועוד.

מעט מרירות תורמת לטעמו של השמן, כך גם חריפות מסוימת. בסך הכול צריכים הטעמים להיות נעימים ומאוזנים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן