מאכלי חלב

נטורופתית מור דואני: אלטרנטיבת חג בריאה – לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה

0
0

בשנים האחרונות יש התעוררות כנגד אכילת מוצרי חלב, הן מסיבה רפואית, והן מסיבות אקולוגיות, מוצרי חלב עיזים נחשבים ליותר בריאים, היות והם דומים בהרכבם לחלבנים שגוף האדם מכיר ומסוגל בקלות לנצל לבנייה. חלב מסוג אחר הוא “חלב סויה”, התורם רכיבי תזונה בריאים.
נטורופתית מור דואני: אלטרנטיבת חג בריאה - לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה
נטורופתית מור דואני: אלטרנטיבת חג בריאה – לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה

בשנים האחרונות קיימת התעוררות כנגד אכילת מוצרי חלב, הן מסיבה רפואית, הקשר של חלב ומוצריו לאלרגיות ורגישויות שונות, והן מסיבות אקולוגיות, ומובן שחלק משיקולי הבחירה הוא הימנעות ממוצרי חלב בשל בחירה במזון אורגני, טבעונות וסיבות נוספות, ראציונליות יותר או פחות.

חג שבועות הוא חג מיוחד, שמח וצבעוני, הכל מסביב פורח וריחני, אנשים יפים לבושים בלבן ובנוסף לכל החג הזה הוא גם מאד…טעים.

המסורת לאכול בחג שבועות מוצרי חלב, היא עתיקה מאד וכשמחפשים את מקורותיה, ניתן להגיע לעבר הרחוק מאד, מצד אחד אנחנו חיים ב”ארץ זבת חלב ודבש” ולכן מקובל לאכול דברי חלב וגם מזונות מתוקים, להזכיר לעצמינו כמה טוב לנו בארץ הזאת.

יש למסורת גם סימוכין בתורה “דבש וחלב תחת לשונך”
(שיר השירים ד’, יא). התורה משולה לחלב ונאמר שכמו שהחלב מזין את הגוף האנושי, ככה התורה מספקת הזנה רוחנית.

הנטורופתית מור דואני, מציעה כאן אלטרנטיבה למנות חגיגיות לחג השבועות… לבנות, טעימות ולרוב ללא חלב.

מוצרי חלב עיזים נחשבים ליותר בריאים מחלב פרה, היות והם דומים בהרכבם לחלבונים שגוף האדם מכיר ומסוגל בקלות לנצל לבנייה.

חלב העיזים הינו פחות אלרגני ועשיר בחיידקים פרוביוטיים הטובים למערכת העיכול שלנו. בשנים האחרונות, מבחר המוצרים מחלב עיזים גדל ללא הרף, הם עשירים בסידן וטעמם מופלא.

אפשר לבחור ביוגורט עיזים ולהכין ממנו משקה טעים עם פירות, נענע , דבש ומי וורדים, או גבינות ל”צלחת שבועות” כמו בולגרית, בושרון, לבָּנֶה, פטה, פירמיד, פרומעז, צ’דר עיזים, קממבר, שב (גבינת עיזים טרייה), שברואי, תום ועוד, גבינות מגוונות בטעמן ובמרקמן.

מגבינות עיזים ניתן להכין לחג שבועות מאפרום גבינת פטה, מאפי בצק עלים עם פטה עיזים, קשקבל, פוקאצ`ה עם פטה עיזים, צנוברים ושומשום, קישים ופשטידות, לזניה ובלינצ’ס מתוק או מלוח.

חלב כבשים ומוצריו גם הם זוכים לאהדה רבה ובמגוון מוצריו נכללים יוגורט, קפיר וגבינות כמו גבינה בולגרית, חלומי, פטה, לבנה, פקורינו, קשקוול, רוקפור, ריקוטה ועוד. בעצם ייתכן שכבר היום בצלחת החג שלכם, מונחות בכבוד רב גבינות על בסיס חלב כבשים מבלי שנתתם דעתכם לנושא. חלב כבשים נחשב יותר עדין וקל לעיכול מחלב הפרה.

“חלב” מסוג אחר הוא “חלב סויה”, שכמובן אין בינו ובין החלב שום קשר, אך הוא לבן, נוזלי, טעים ותורם רכיבי תזונה בריאים לחלק מהאוכלוסייה.

השוק מציע היום מוצרים רבים ומגוונים על בסיס חלב סויה: מעדנים בטעמים מגוונים, גבינות מסוגים שונים כמו גבינת שמנת כ 30% וגם גבינות סויה עם זיתים, שום ושמיר, בצל, עשבי תיבול בעלות אחוזי שומן שונים.

טופו הוא מוצר העשוי מסויה מעובדת ודחוסה בשילוב סידן, הנמכר בדרך כלל כגוש לבן הדומה לגבינה מלוחה ומגיע בטעמים שונים, מתובל מעושן או טבעי, הטופו הטבעי הוא נטול טעם לכן הוא מתאים למתכונים שונים בתיבולים שונים.

הטופו מתאים להוספה לסלט, לכריכים, ברוטב לפסטה, טופו מגורד כתחליף לגבינת פרמז’ן בפסטה ועוד.

תחליפי חלב נוספים היכולים להשתתף במתכונים השונים במקום החלב, הם “חלב האורז”, “חלב שיבולת שועל” ו”חלב שקדים”. כמובן אף לא אחד מאלו אינו חלב ויחד עם זאת הם משקאות לבנים וטעימים ועשירים ברכיבי תזונה חיוניים, היכולים לספק בסיס טוב לקערית דגני בוקר, לדייסה טובה או לשתייה בפני עצמם.

למען ההגינות וחובבי חלב הפרה אורגני הבריא יותר, נציין כי מוצרי חלב אורגניים אינם מכילים הורמונים ושאריות של אנטיביוטיקה.

קיימים מוצרי חלב פרה בריאים כמו יוגורט מחלב אורגני אשר אינו גורם לתגובה של הגוף כמו מוצרי החלב הרגילים היות ובמהלך ייצורו הוספו חיידקים טובים ההופכים את החלב לדל בלקטוז מחד ומאידך היוגורט מספק חיידקים פרוביוטיים בריאים למערכת החיסון ומערכת העיכול.

לסיכום, כאשר אנחנו מדברים על תזונה ומזון, נושא ההזנה כולל בתוכו רבדים שונים ובתוכם גם הרובד הרגשי, על מנת לספק את המקום הרגשי הנתרם מאכילה, על המנה להיות אסטטית, מריחה טוב וטעימה לחיך.

ניתן לעשות התאמות של מתכונים הכוללים מוצרי חלב פרה, למתכונים בריאים יותר על יד עיצוב של המתכון בלי שיורגש השינוי בצורה משמעותית .

מצורפים כאן שני מתכונים. המתכונים לקוחים מתוך הספר “טעימים מהטבע” של מירה אפרתי. תוכלו להחליף את רוב מוצרי החלב בתחליפים לפי העדפתכם האישית.

קרם ברולה

מרכיבים:

1/2 כוס קרם קוקוס (אפשר גם להכין לבד – לבשל ½ כוס קוקוס טחון עם ½ כוס מים)
1 כוס חלב סויה
2 כפות תמצית וניל
¼ כוס סוכר חום
3 חלמונים
½ כוס סוכר לבן – לציפוי (אופציה)

אופן ההכנה:

מבשלים את קרם הקוקוס, חלב הסויה, הוניל והסוכר כ- 5 דקות, לא להרתיח ולקרר מעט.

טורפים פנימה באיטיות חלמונים ומעבירים לתבניות אפיה אישיות או לתבנית נמוכה.

אופים בחום 160 מעלות 40 דקות, מקררים ומכניסים למקרר למספר שעות.

לפני ההגשה ממיסים בסיר סוכר לבן ויוצקים שכבה דקה או טפטופים על הקרם.

פירות יער ברוטב וניל

מרכיבים:

500 גרם פירות יער
3 כפות סוכר חום
עלי נענע

מרכיבי הרוטב:

1 גביע יוגורט 3% (אפשר יוגורט כבשים או עיזים)
1 כף סוכר חום
1 כף תמצית וניל
קורט קינמון

אופן ההכנה:

מבשלים את פירות היער עם הסוכר כ-10 דקות תוך ערבוב ומניחים בקערת הגשה.

מערבבים בקערית את מרכיבי הרוטב ומגישים ליד הפירות בעיטור עלי נענע.

אני מאחלת לכם חג שמח, לבן, טעים ובריא.
___________

* הכותבת מור דואני היא מרצה לנטורופתיה, מטפלת עפ”י שיטת “נגיעה דרך הלב” המשלבת בין טיפול במגע, תזונה לשיפור איכות החיים ומרצה על תזונה סינית בבית הספר ל’רפואה משלימה’ תזונה ב’סמינר הקיבוצים’.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן