סרטן

האגודה למלחמה בסרטן; פרופ’ אהרון צ’חנובר – חתן פרס נובל – נשיא כבוד של האגודה

0
0

המינוי הוכרז היום בטקס שנערך למתנדבי האגודה למלחמה בסרטן; הצטרפותו כראש החץ של האגודה למלחמה בסרטן, תסייע לכולנו בקידום המאבק כנגד מחלות סרטן, ותחזק את האמונה, כי ניתן להתבונן בעתיד טוב יותר, עם יכולות למענים טובים יותר למניעה, אבחון וטיפול במחלות הסרטן, ולאפשר מזור ותקווה לחולי סרטן ובני משפחותיהם.
האגודה למלחמה בסרטן; פרופ’ אהרון צ’חנובר – חתן פרס נובל – נשיא כבוד של האגודה
האגודה למלחמה בסרטן; פרופ’ אהרון צ’חנובר – חתן פרס נובל – נשיא כבוד של האגודה

מינויו של פרופ צחנובר (Aaron Ciechanover), כנשיא כבוד של האגודה למלחמה בסרטן, היום (חמישי), הוכרז במסגרת טקס סיכום “הקש בדלת” ושנת פעילות 2009 – טקס התודה וההוקרה לאלפי מתנדבי האגודה למלחמה בסרטן, בני כל הגילאים. במסגרת הטקס, חולקו מענקי מחקרים, חולקו תעודות הוקרה והוכרזו בתי הספר שהצטיינו במסגרת המבצע האחרון. במהלך הטקס נשא דברים יו”ר מבצע הקש בדלת 2009/10, מר דיוויד פרנקלין, מנכ”ל סוגת, שהרים תרומה של מיליון שקלים וממשיך לפעול להשגת יעד מבצע ההתרמה ואף מעבר לו.

פרופ’ צ’חנובר, חתן פרס הנובל לכימיה (2004), ביקש למסור את דבריו למתנדבי האגודה; “אעשה ככל שאוכל לעזור לקדם, לפתח ולהרחיב את האגודה, להחדיר את תודעת מטרותיה לציבור הישראלי, להסיר את מעטה החרדה מפני המחלה ולפתוח אותה לדיון ציבורי רחב, לקדם מחקר שימנע אותה ובאם בכל זאת תתרחש, שימצאו דרכים לרפאה ולהושיט עזרה לסובלים ממנה ולבני משפחותיהם.

ארתום לשם כך את מעט ניסיוני, את שמי ומעמדי ככל שלאלו יש ערך, וביחד נקדם נושא שנוגע לכל אחד ואחת מאיתנו, ואתו את האגודה שחרטה על דגלה טיפול בכל אחת ואחת מן הבעיות המורכבות של מחלה מורכבת זו המשתרעת מן החולה ובני משפחתו ועד לחדרי המעבדות ומבחנות החוקרים”.

פרופ’ צ’חנובר, התייחס בדברים שמסר לקודמו בתפקיד, מר בני גאון ז”ל, שכיהן במסירות כנשיא האגודה במשך כעשור, עד לפטירתו, לפני כשנתיים. “מתוך תחושת אחריות כבדה המלווה בלא מעט חששות, הסכמתי לקבל על עצמי את תפקיד נשיא הכבוד של האגודה למלחמה בסרטן בישראל… חששתי, כי נעלי הנשיא גדולות עלי, וכי קודמי בתפקיד מר בני גאון, זכרונו לברכה, ותבדל לחיים ארוכים האם המייסדת, הוגת הרעיון ומקימת האגודה, הגב’ סוזי אבן, יצקו אמות מידה למילוי תפקידם, שהן בלתי ניתנות להשגה”.

אהרון צ’חנובר, נולד בשנת 1947 לאב עו”ד ואם פקידה ומורה לאנגלית שעלו מפולין לפני מלחמת העולם השנייה. לאחר השלמת לימודי הרפואה וקבלת התואר דוקטור לרפואה התגייס לשירות חובה בחיל הרפואה, בסיומו הצטרף למעבדתו של פרופ’ אברהם הרשקו במחלקה לביוכימיה של הפקולטה לרפואה בטכניון, שם החל את עבודת המחקר שלו כסטודנט לתואר דוקטור במדעים בהנחיית פרופ’ הרשקו, ושם לימים, החלה להירקם הפריצה המדעית הגדולה שזיכתה אותו ואת שותפיו בפרס הנובל שנים מאוחר יותר.

במהלך חמש שנים (1976-1981) גילו השניים את מערכת האוביקוויטין לפירוק חלבונים. התגלית הייתה מורכבת וחשפה בהדרגה מנגנון תאי הרב שלבי. הצטיינותו, יוצאת הדופן של אהרון, כתלמיד מחקר העניקה לו, כבר במהלך לימודיו, דרגת מרצה בטכניון (1979).

פרופ’ צ’חנובר, הכשיר תלמידים רבים, קיבל מענקי מחקר מקרנות יוקרתיות, הוזמן להרצות בעשרות כינוסים בינלאומיים, והתקדם במהירות בסולם הדרגות האקדמי.

עבודתו זכתה להכרה לאומית ובינלאומית רחבה, הוא צורף כחבר לאקדמיות מדעיות בעלות שם וזכה בפרסים רבים, בהם פרס אוסטריה, פרס אלברט לסקר למחקר בסיסי, פרס אמ”ת של קרן אמ”ן ומשרד ראש הממשלה, פרס ישראל, ופרס הנובל היוקרתי לכימיה, בו זכה ב-2004. הישגיו המרשימים ויוצאי הדופן לאורך השנים הקנו לו מקום של כבוד לא רק בעולם המדע הישראלי אלא גם בעולם המדע הבינלאומי. הודות לעבודתו המחקרית המאומצת, הוכח כי ניתן ללמוד עוד על פענוח מנגנונים של מחלות סרטן שונות ולהביא לפיתוח תרופות נוספות נגדן.

כחוקר צעיר וכרופא נעזר פרופ’ צ’חנובר לפני שנים במענקי המחקר של האגודה למלחמה בסרטן ושימש כחבר בוועדת המחקר שלה במשך עשור, כך גם התוודע מקרוב על פעילותה בקידום המחקר, המניעה, האבחון המוקדם ושיפור תנאי הטיפול בחולים.

האגודה למלחמה בסרטן, מסרה, כי היא; “מלווה בהערכה ובגאווה את דרכו המדעית ומעריכה את אישיותו המיוחדת של חוקר דגול, רופא, אדם בעל לב רחב ורגיש ומחנך בעל שיעור קומה. הצטרפותו כראש החץ של האגודה למלחמה בסרטן, תסייע לכולנו בקידום המאבק כנגד מחלות סרטן, ותחזק את האמונה, כי ניתן להתבונן בעתיד טוב יותר, עם יכולות למענים טובים יותר למניעה, אבחון וטיפול במחלות הסרטן, ולאפשר מזור ותקווה לחולי סרטן ובני משפחותיהם”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן