זוכי פרס ישראל

מרכז סוזן דלל, זוכה פרס ישראל – תש”ע בתחום אומנות המחול

0
0

שר החינוך, גדעון סער, בירך על זכייתו בפרס מרכז סוזן דלל ◄ פעילות המרכז פתחה בפני סצנת המחול הישראלית את שעריהן של בימות המחול החשובות בעולם, ואפשרה למחול האמנותי הישראלי להטביע את חותמו על אמנות המחול בעולם. זהו פרס ליוזמים, לתומכים ולמבצעים של חזון שהפך למציאות”.
מרכז סוזן דלל, זוכה פרס ישראל – תש
מרכז סוזן דלל, זוכה פרס ישראל – תש”ע בתחום אומנות המחול

שר החינוך, גדעון סער, הודיע היום, יום ג’, על זכייתו של מרכז סוזן דלל בנווה צדק, ב’פרס ישראל בתחום אומנות המחול’, וברכם על הזכייה בפרס.

בנימוקיה למתן הפרס, ציינה, הועדה, כי: “בעשרים שנות פעילותו של מרכז סוזן דלל בנווה צדק, הצליח המרכז להביא לנסיקה של אמנות המחול במדינת ישראל. היוזמות האמנותיות הרבות והמגוונות של המרכז, הצמיחו דור חדש של אמנים, יוצרים ומבצעים, בתחום המחול האמנותי. מצוינות היצירה על במות המרכז, הרחיבה ומרחיבה את מעגלי קהל המחול.

פעילות המרכז פתחה בפני סצנת המחול הישראלית את שעריהן של בימות המחול החשובות בעולם, ואפשרה למחול האמנותי הישראלי להטביע את חותמו על אמנות המחול בעולם. זהו פרס ליוזמים, לתומכים ולמבצעים של חזון שהפך למציאות”.

יו”ר הוועדה של הפרס בתחום אומנות המחול היתה ד”ר הדסה שני, כאשר ד”ר ציונה פלד ומר עירן בניאל, שימשו לצידו חברי ועדה.

◄ מרכז סוזן דלל – תולדות

מרכז סוזן דלל הוא מרכז תרבות ישראלי הפועל בשכונת נוה צדק בתל-אביב. מרכז המחול הוקם בשנת 1989 כדי להיות בית למחול וליוצרים במחול בישראל ומרכז חינוכי לתרבות ולאמנות. ייעודו ותפקידו של המרכז הוא לטפח ולעודד את התפתחות אומנות המחול הישראלי בשילוב עם אומנויות אחרות. מאז הקמתו, יזם וביסס המרכז למעלה ממאה מסגרות יצירה וכן, הועלו בו למעלה מ 1,200 בכורות במחול, ואומנויות אחרות, מבקרים בו בממוצע למעלה מחצי מליון איש בשנה.

מדי שנה מתקיימים במרכז למעלה מ-600 מופעים הזוכים להדים רבים ולהערכה מצד האורחים והמבקרים. פניה הרבים של הזהות הישראלית משתקפים במגוון היצירות הרחב המוצג במרכז. קהל הצופים הנאמן מתרחב וגדל בהתמדה. מרכז סוזן דלל, מהווה תשתית ובסיס ממנו מתפתח היוצר הישראלי במחול. המרכז הוא ביתם של להקת המחול הלאומית – בת שבע ואנסמבל בת שבע, ושל כל אמני ויוצרי המחול בישראל. מדי שנה, גדל מספר היוצרים, הרקדנים והכוריאוגרפים הלוקחים חלק בפעילויות המרכז.

המחול הישראלי, חוצה הגבולות משגשג ופורח ומהווה כיום אחד מענפי היצוא החשובים בישראל. הצלחת המחול הישראלי היום היא בין השאר פרי השקעה, חשיבה יצירתית ועבודה ממושכת של מרכז סוזן דלל.

הקמתו של מרכז סוזן דלל בלב שכונת מגורים זנוחה, על חורבות בית הספר אליאנס ובבניין בית הספר יחיאלי העומד על תילו, היא תוצר של חזונו של ראש העיר דאז מר שלמה להט, ומר זאב סוקולובסקי, נציג קרן משפחת דלל. הקמת המרכז, סללה את הדרך לפריצה המיוחלת של המחול הישראלי. המרכז, הוקם הודות לתרומתה האדיבה של משפחת דלל לזכר בתם סוזן.

פעילות המרכז נתמכת על ידי קרן תל אביב לפיתוח, עיריית תל אביב – יפו, משרד המדע והאומנויות וגם על ידי משפחת ירושלמי לזכר בנם אשר נפל במלחמת ההתשה. במתחם סוזן דלל, ארבעה מבנים ובהם אולם תיאטרון על שם ירון ירושלמי, וארבעה אולמות המותאמים במיוחד למופעי מחול. בנוסף לכך יש במקום חללי יצירה נוספים ורחבה למופעי חוצות.

במהלך השנים התפתחה פעילות מרכז סוזן דלל והתמקדה בשני מישורים. האחד – הפקות ופעילות חינוכית, והמישור השני, היותו של המרכז במה מרכזית לאמני המחול בישראל.

◄ בין יתר הפעילויות בולטים המפעלים הבאים;

“פסטיבל גוונים במחול”, זהו פסטיבל המהווה במה לעבודות בכורה של כוריאוגרפים צעירים. במקרים רבים הפסטיבל מאפשר לצעירים אלה לצעוד את הצעד הראשון לקראת הכרה בעולם המחול הישראלי. חלק ניכר מהכוריאוגרפים הישראלים המוכרים החלו את דרכם במסגרת זו, ובין היתר נמנים עליהם; ליאת דרור, ניר בן גל, ברק מרשל, ענבל פינטו, להקת ורטיגו, יוסי יונגמן ענת דניאלי, נועה דר, עמנואל גת ורבים אחרים.

“הרמת מסך”, זהו הפרויקט המרכזי ליצירה עצמאית בישראל. במיזם זה מקבלים האמנים תמיכה מלאה בכל שלבי ההפקה.
מחול לוהט, במהלך הקיץ מקיים המרכז את פסטיבל מחול לוהט, שבועות של מחול ישראלי.

“מחול אחר”, אירוע אינטימי בו מעלים היוצרים את כל אשר עם לבם במסגרת חופשית.

“חשיפה בינלאומית”, מסגרת המאפשרת להציג את יצירות האמנים הישראלים בפני אורחים מחול. אלה בוחרים יצירות המייצגות את ישראל באירועי מחול בינלאומיים.

ניתן גם לציין את תחרות מיה ארבטובה לבלט – תחרות מחול קלאסי. ימי הפלמנקו, פסטיבל לקידום מחול הפלמנקו ותרבות ספרד בישראל, ריקודים מהבטן, פסטיבל לקידום המחול המזרחי בישראל.

פרויקטים בינלאומיים כמו; דאנס אירופה, הבמה למחול האירופי בישראל.

מיקומו של המרכז בנוה צדק, הינו החוליה המקשרת בין עברה ההיסטורי של העיר כקריית החינוך הראשונה שנוסדה מחוץ לגבולות יפו, (ביה”ס יחיאלי, אליאנס וסמינר לוינסקי הראשון) לבין האומנות הישראלית העכשווית. מיקומו של המרכז נחשב הישג בחשיבה האורבאנית, דמוגרפית ועירונית.

מאז הקמתו של המרכז שכונת נוה צדק, פורחת, משגשגת ונחשבת כיום לאחת השכונות היוקרתיות בתל-אביב. בתי קפה, מסעדות וחנויות יוקרתיות מושכות אל השכונה בעלי מקצוע ותושבים צעירים. השכונה, מהווה מוקד משיכה הן להשקעות נדל”ן והן לתיירות פנים וחוץ. כיום מרכז סוזן דלל הוא אתר התיירות המבוקר ביותר בתל אביב, למעלה מחצי מיליון מבקרים בשנה.

המחול הישראלי, זוכה להכרה ולתשבחות רבות בארץ ובעולם. מרכז סוזן דלל הוא מרכז בינלאומי למחול ולתקשורת במחול ומהווה מרכז תקשורת בין ישראל לקהילת המחול העולמי. פועלו של מרכז סוזן דלל הנו ייחודי בנוף התרבות בישראל.

בין הישגי המרכז, ניתן למנות במיוחד את מיצוב המחול כאמנות מרכזית בישראל, לצד הכרה בינלאומית בזכות קיומו של המחול הישראלי והיוצר בתחום המחול.

המרכז, נודע באיכותו, יופיו, מקוריותו ויצירתיותו ומהווה מודל למשלחות תרבות רבות מרחבי העולם הלומדות את מבנהו ופועלו של המרכז מתוך מגמה להקים מרכז הדומה לו בארצותיהם.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן