עמית יפרח

האם חבר מושב שעקר ממקום מגוריו, יישאר חבר באגודה? / הטור של עו”ד עמית יפרח

0
0

רשם האגודות, קבע שחברת מושב שעברה לגור אצל ביתה בעיר מטעמים בריאותיים, תמשיך להיות חברת האגודה ◄ אגודה המתמודדת עם סוגיה זו, חשוב שתקפיד לזמן את החבר לאסיפה הכללית במקרה של הוצאה מחברות או להזמינו לישיבת ועד הנהלה במקרה של פקיעה, ולקיים הליך אשר בו יתאפשר לו לטעון את טענותיו
האם חבר מושב שעקר ממקום מגוריו,  יישאר חבר באגודה? / הטור של עו
האם חבר מושב שעקר ממקום מגוריו, יישאר חבר באגודה? / הטור של עו”ד עמית יפרח

סוגיית החברות באגודה ודרך פקיעתה מעסיקה את האגודות לא מעט ומעלה שאלות רבות בנוגע למערכת היחסים בין האגודה לחברים והתייחסות תקנוני האגודות לנושא החברות באגודה.

במקרה דנן, רשם האגודות השיתופיות, דחה טענת מושב, כי החברות באגודה, נפסקת עם עזיבת החבר את המושב.

בשנת 1960, התקבלה החברה לחברות במושב. ומשנת 1960 ועד לפני כ-6 שנים, התגוררה החברה בביתה שבמשק. בשל המצב הבריאותי הקשה, עברה החברה, להתגורר אצל הבת בעיר השכנה. החברה, מסרה מכתב למושב לפיו יש בכוונתה לשוב ולהתגורר במושב.

החברה, הופיעה ברשימת החברים הזכאים לקבלת רווחי “תנובה”, ואשר צורפה להחלטת האסיפה הכללית אשר בה הוחלט על חלוקת הרווחים.

◄ עיקר טענות המושב;

אין חולק, כי החברה, עקרה לפני שנים את מקום מושבה מהמושב. אין חולק על כך שהמשק מושכר לאחרים מזה שנים רבות, וכי יש בדעתה למכור את המשק.

חברות החברה על פי המושב, נפסקה, זה מכבר, זאת בהתאם לסעיף 6 לתקנון המושב, המורה; “חברותו של חבר נפסקת: בעקרו את מקום מושבו מהמושב או כשאין במחשבתו להתיישב בו…”.

עוד טוען המושב, כי טעה נציג הרשם, כשהתעלם מהעובדות שהיו לפניו ומהרציונל של הדין והתקנות לפיהם אין לכלול בפנקס החברים של האגודה חברים אשר עקרו מהמושב וניתקו את עצמם ממנו.

וכמו כן, כאשר לא שם לב, כי בהתאם לתקנון ולדין, מעשהו של החבר הוא אשר מפסיק את החברות ולא אקט כזה או אחר של המושב.

כל פניותיה ותלונותיה של החברה הנן ניסיונה לקבל כספים מהמושב. לאור הודאותיה המפורשות של החברה כי עזבה את המושב עולה המסקנה היחידה, כי אינה יכולה להיכלל בפנקס החברים של האגודה. על יסוד האמור, יש לקבוע, כי היא אינה ברשימת החברים הרשומים בפנקס החברים במושב.

◄ עיקר טענות החברה;

הגב’ עומדת על כך שהיא הייתה ועודנה חברה באגודה. היא עזבה את ביתה במושב בשל מחלה אשר פקדה אותה ועקב כך, נאלצה להתגורר בקרבת הבת לצורך קבלת עזרה סיעודית צמודה. בכוונתה לשוב ולהתגורר במושב כאשר מצבה הבריאותי, יאפשר זאת.

תשלומי המסים והכללתה בפנקס החברים, מעידים, כי היא לא ניתקה את עצמה מהאגודה, ולפיכך, לא יכולה להיחשב כמי שעקרה את מקום מגוריה. החברה, הופיעה ברשימת החברים הזכאים לחלוקת רווחי תנובה.

◄ החלטת רשם האגודות;

הסוגיה שעמדה להכרעה בפני רשם האגודות, הינה באם המשיבה הינה חברה באגודה, מאחר וסוגיה זו, עלתה בעקבות כספי פדיון המניות בתנובה וחלוקתם לחברים באגודה.

אמות המידה לעניין “עקירה ממקום מגורים” נקבעו בבג”צ 6627/98 נוימן נ’ רשם האגודות השיתופיות. שם נקבע, כי; “עקירה” ממקום מגורים משמעה “טוטאליות בניתוק קשר”, וכי לצורך ההכרעה בעניין זה, יש לשלב מבחן אובייקטיבי – הפסקת מגורים בפועל, עם מבחן סובייקטיבי שעיקרו הוכחת כוונה להתנתק ממקום המגורים.

החברה מעולם לא ויתרה על חברותה באגודה, לא שינתה את כתובת מגוריה ושילמה את המסים באופן שוטף לאורך השנים. לא הוכח, כי היא עקרה ממקום מושבה או לחלופין חדלו להתקיים בה הסגולות הדרושות לחברות.

מאחר והסנקציה של הפקעת החברות, הינה סנקציה חמורה ביותר, יש לנהוג בצמצום ומתוך השקפה, כי לא כל התנהגות פסולה מצדיקה צעד חמור זה. לאור כל זאת, דחה הרשם את ההשגה של האגודה, וקבע, כי החברה, הינה חברה לכל דבר ועניין באגודה, וחברותה לא פסקה מעולם.

מהחלטתו של הרשם, אנו למדים, כי אגודה, המתמודדת עם סוגיה זו, חשוב שתקפיד לזמן את החבר לאסיפה הכללית במקרה של הוצאה מחברות או להזמינו לישיבת ועד הנהלה במקרה של פקיעה, ולקיים הליך אשר בו יתאפשר לו לטעון את טענותיו, ורק לאחר מכן, לקבל החלטה בהתאם. ככלל הפסקת החברות, צריך שתעשה בהתאם להסדרים הקבועים בדין ובתקנון.

________

*הכותב עו”ד עמית יפרח – משמש כיו”ר אגף קרקעות ואגודות שיתופיות ב-תנועת המושבים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן