זוכי פרס ישראל

פרופ’ יונתן גרסל, חתן פרס ישראל – תש”ע בתחום חקר החקלאות

0
0

בנימוקיה, למתן הפרס, ציינה ועדה פרס ישראל, כי פרופ’ יונתן גרסל מן המחלקה למדעי הצמח במכון ויצמן למדע, מומחה בעל שם עולמי בביוטכנולוגיה של צמחים, פורץ דרך בחקר המנגנונים המולקולריים המאפשרים הדברת עשבים בחקלאות ובעל תגליות המיושמות בארץ ובעולם.
פרופ’ יונתן גרסל, חתן פרס ישראל - תש
פרופ’ יונתן גרסל, חתן פרס ישראל – תש”ע בתחום חקר החקלאות

שר החינוך, ח”כ גדעון סער, הודיע היום (רביעי), על זכייתו של חתן פרס ישראל, בתחום; חקר החקלאות, פרופ’ יונתן גרסל, לשנת תש”ע וברך אותו על זכייתו.

בנימוקיה למתן הפרס, ציינה הועדה, כי פרופ’ יונתן גרסל מן המחלקה למדעי הצמח במכון ויצמן למדע, מומחה בעל שם עולמי בביוטכנולוגיה של צמחים, פורץ דרך בחקר המנגנונים המולקולריים, המאפשרים הדברת עשבים בחקלאות ובעל תגליות המיושמות בארץ ובעולם.

יו”ר הוועדה של פרס ישראל – תש”ע, בתחום חקר החקלאות, היה פרופ’ יגאל כהן, כאשר פרופ’ יצחק שפיגל, פרופ’ אביה זילברשטיין ופרופ’ רוברט פלור, שימשו לצידו כחברי הועדה.

◄ קורות חייו פרופ’ יונתן גרסל – Jonathan Gressel

יונתן גרסל, עלה ארצה כנער, למד בבית ספר התיכון החקלאי במושבה פרדס חנה-כרכור, וחזר לארה”ב ללימודים אקדמיים. הוא סיים את התואר הראשון (BSc) באוניברסיטת אוהיו ואת התארים MSc ו- PhD באוניברסיטת ויסקונסין במקצועות פיזיולוגיה של הצמח, חקלאות וביוכימיה.

פרופ’ גרסל, חזר ארצה לבתר-דוקטורט אצל פרופסור מרדכי אברון במחלקה לביוכימיה במכון וייצמן למדע ולאחר מכן, עבר למחלקה לגנטיקה של צמחים (כיום נקראת מדעי הצמח) במכון וייצמן והתקדם לפרופסור מן המניין וכעת פרופסור אמריטוס.

יונתן, שהה בשבתונים באוניברסיטת פרדו, איווה, ב- USDA ובאוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה. בנוסף לתפקידים שהוא ממלא במכון וייצמן הוא בין המייסדים ומשמש כמדען ראשי של חברת טרנס-אלג’י בע”מ בקרית המדע בעיר רחובות.

מקריו הבסיסיים עסקו בתחומים של ויסות מערכות ביולוגיות והתמקדו בפריחה ונביגה. בעשורים האחרונים עסקו מחקריו של יונתן בעיקר בקטילת עשבים רעים, כולל מודלים לאבולוציה של עמידות ומניעתה בעשבים רעים מצד אחד והקניית עמידות לגידולים חקלאיים מהצד האחר. המחקרים כללו קטילת עשבים ע”י פטריות פתוגניות מהונדסות בגנים המגבירים את האלימות שלהן.

פרופ’ יונתן גרסל, חקר מנגנונים שיאפשרו קטילת עשבים טפילים כגון עלקת וניהל מיזמים רב-לאומיים בנושא. אחד מפתרונותיו מיושם באופן מסחרי לקטילת העשב הטפיל סטריגה באפריקה. כיום מחקריו בחברת טרנס-אלג’י, מתמקדים בביות אצות ימיות חד-תאיות כדי להתאימן לחיים במי ים המועשרים בדשנים ובפחמן דו-חמצני בכדי שניתן יהיה להפיק מהן שמן למאכל או ביודיזל וחלבון ערכי להזנת בעלי חיים.

מחקריו ורעיונותיו מסוכמים בכ-300 פרסומים בכתבי עת מדעיים מבוקרים או פרקים מוזמנים. יונתן חיבר 3 ספרים העוסקים בביולוגיה מולקולארית של קטילת עשבים ועל ביות טרנסגני של גידולים פחות מבויתים, כמו כן, ערך 5 ספרים נוספים. יונתן חינך דורות של סטודנטים המכהנים כעת כפרופסורים באוניברסיטאות מכובדות בארץ ובעולם וחוקרים במוסדות מחקר רבים.

פיתוחיו ב-מכון וייצמן למדע, הביאו להגשת עשרה פטנטים ולמספר דומה בחברת טרנס-אלג’י.

פרופ’ גרסל, פעיל באגודות מדעיות: הוא כיהן כיו”ר האגודה הישראלית וגם כיו”ר האגודה הבין לאומית לעשבים רעים, וקיבל אותות הוקרה מאגודות אלו, כמו גם חברות כבוד באגודה האמריקאית לעשבים רעים.

יונתן, כיהן גם כיו”ר של האגודה הישראלית לתרביות רקמה ו-ביולוגיה מולקולארית. ארגן כנסים מדעיים רבים בארץ ובחו”ל והוא עדיין מרצה מבוקש בכינוסים בין לאומיים.

יונתן, שימש יועץ לחברות כימיקלים וביוטכנולוגיה בארץ ובחו”ל, לבנק העולמי ולממשלות בענייני עשבים רעים.

מחקריו בשנים האחרונות על הדרכים למניעת התבססות טרנסגנים בקרובי בר של גידולים טרנסגנים הביאו לשיתופו בדירקטוריון וכמרצה בקורס של Transgenic Biosafety של ארגון UNIDO, שנערך במקומות שונים בעולם.

יונתן, הינו עורך בשני כתבי עת מדעיים וחבר מערכת ב-4 כתבי עת בינלאומיים אחרים. לאחרונה לדירקטוריון של קרן BARD.

הצילום, הובא מתוך אתר חמד”ע, משמשת קמפוס מדעי לבתי הספר העל-יסודיים בעיר תל אביב-יפו.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן