תערוכות | מוזיאונים

מוזיאון הכט, אוניברסיטת חיפה, מציג: האם נפתרה תעלומת הדיוקן של מוד אברנט

0
0

בשנת 1908 צייר אמדיאו מודליאני את דיוקנה של מוד אברנט, על צידו השני של בד הקאנבס, עליו צייר את הציור “עירום עם כובע”. אולם מסיבה כלשהי, הוא לא רק סובב את הבד, אלא גם הפך אותו. עפרה רימון, מנהלת ואוצרת מוזיאון הכט באוניברסיטת חיפה: “הייתה שם אישה נוספת”
מוזיאון הכט, אוניברסיטת חיפה, מציג: האם נפתרה תעלומת הדיוקן של מוד אברנט
מוזיאון הכט, אוניברסיטת חיפה, מציג: האם נפתרה תעלומת הדיוקן של מוד אברנט

מאה שנים לאחר שצייר מודליאני את “דיוקן מוד אברנט” נפתרה ככל הנראה התעלומה שמאחורי הציור. עפרה רמון, מנהלת ואוצרת מוזיאון הכט באוניברסיטת חיפה, גילתה שבציור מסתתר דיוקן של אישה אחרת. “מודליאני, כנראה, לא היה מרוצה מציור זה, והחליט לוותר עליו לטובת ציור דיוקנה של מוד”. טוענת רימון.

בשנת 1908, צייר מודליאני את דיוקנה של מוד אברנט על אותו בד שעליו צייר קודם לכן, באותה שנה, את הציור “עירום עם כובע”. אולם בניגוד למה שעשו לא מעט ציירים מעוטי אמצעים באותה תקופה, הוא לא רק השתמש בצדו השני של הבד אלא גם הפך אותו.

למרות הצעד הלא שגרתי ואף מוזר מבחינה מסחרית – שהרי הלקוחות הפוטנציאליים היו צריכים להפוך כל הזמן את הבד, כשביקשו לעבור מציור לציור – ועל אף ששני ציורים אלה הם מרכזיים בכמעט כל תערוכה המוקדשת למודליאני שהוצגה בשנים האחרונות, חוקרי האמנות לא עסקו בסוגיה זו.

גם ב-מוזיאון הכט, באוניברסיטת חיפה, שם תלויה התמונה בפאנל מיוחד שמאפשר צפייה בשני צידי הבד, “עמדה” מוד אברנט, הפוכה על ראשה מאז שנת 1989, מבלי שאף אחד יתהה יתר על המידה לסיבה שגרמה לצייר לצעד בלתי שגרתי זה, וכך גם לגבי קטלוג האמנות של אוסף הכט, שם אין התייחסות לנושא.

“עירום עם כובע” של הצייר אמדיאו מודליאני

לאחרונה, בשעה שרימון, הסבירה בפעם המי יודע כמה למבקרים על הייחוד של הציור, היא הבחינה לפתע באישה נוספת; באזור הצוואר והחזה של מוד, ניתן להבחין במבט מדוקדק במתאר פנים של אישה החובשת כובע.

“במשך שנים עברתי אין סוף פעמים מול התמונה, מבלי לראות שום דבר מיוחד ורק הבעתי תסכול על כך שמודליאני התעלם מהמתבוננים וכתוצאה מכך אנו נאלצים לראות את אחד הדיוקנאות במהופך. ואז ביום בהיר אחד, כשליוויתי אורחים באגף האמנות תוך שאני מפנה תשומת לבם לעבודה מיוחדת זו של מודליאני, נפתרה התעלומה.

בהתלהבות קראתי; הנה התשובה! התעלומה נפתרה! יש כאן עוד דיוקן מתחת לדיוקנה של מוד. דיוקן זה הוא מהופך בהשוואה למוד. ניתן להבחין בעיניה, בקו המתאר של פניה ובכובעה.

מסתבר שמודליאני’ צייר את דיוקן האישה המסתורית והנסתרת קודם לציור דיוקנה של מוד. הוא החליט לוותר על ציור זה, טשטש אותו בעזרת מריחת צבע, אך לא הסתפק בכך; הוא גם סובב את הבד והתחיל לצייר בחלק הבד שהיה פנוי ועדיין נקי מצבע”. אמרה עפרה רמון, מנהלת ואוצרת מוזיאון הכט, אוניברסיטת חיפה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן