מחקרי רפואה

מחקר ב-“הלל יפה”, חדרה: ויטמין D, מסייע להעלמת מחלת צהבת מסוג C, כמעט לחלוטין

0
0

ד”ר סייף אבו מוך, מנהל מרפאת הכבד והחוקר הראשי במחקר מביה”ח הלל יפה, מצא, כי מתן ויטמין D, לחולים ב-’צהבת נגיפית’ מסוג C, מסייע ניכרות להעלמת המחלה ומסביר מדוע מדובר במסקנות מהפכניות ואיך בכלל חשב לבדוק את הקשר בין המחלה לבין הוויטמין השכיח.
מחקר ב-
מחקר ב-“הלל יפה”, חדרה: ויטמין D, מסייע להעלמת מחלת צהבת מסוג C, כמעט לחלוטין

בכנס האמריקאי של האגודה לחקר הכבד העולמי, הוצג מחקר חדש, שבראשו עמד ד”ר סייף אבו מוך, מנהל מרפאת הכבד ורופא בכיר במחלקה לפנימית ב’ של המרכז הרפואי הלל יפה, חדרה, שהצביע באופן מובהק על כך, כי לוויטמין D, ישנה השפעה מכרעת ומשמעותית על סיכויי ההחלמה של החולים ב-’צהבת נגיפית’ מסוג C, הנוטלים את הוויטמין, בצמוד לטיפול המקובל בזריקת “אינטרפרון”, ותרופת ה-“ריבבירין”.

המחקר, שנערך בשיתוף מטופלים במרפאת הכבד בבית החולים זיו בעיר צפת, בדק כ- 157 חולים בצהבת מסוג C, שהוכח, כי קיים בגופם חסר בוויטמין C, וטופלו בזריקת “אינטרפרון” ובתרופת ה”ריבבירין”. במהלך המחקר, חולקו המשתתפים לקבוצת ניסוי וקובצת ביקורת, כאשר לקבוצת הניסוי, ניתנה תוספת קבועה של ויטמין D (Vitamin D).

ד”ר סייף אבו-מוך, נחשב מומחה למחלות כבד, הוא רופא בכיר במחלקה בפנימית ב’ של המרכז הרפואי הלל יפה, חדרה, משנת 1986, שם גם סיים את התמחותו בתחום הרפואה הפנימית, כיום הוא מנהל את מרפאת הכבד של בית החולים ומסייע כיועץ בעניין במכון הגסטרואנטרולוגי של “הלל יפה”.

“כבר לאחר כחודש ימים”, מסביר ד”ר סייף אבו מוך; “נראה, כי בקרב 44% מהמטופלים שניתנה להם תוספת הוויטמין, נעלם הנגיף מן הדם, זאת בהשוואה ל- 18% בלבד מקבוצת הבקרה. לאחר שלושה חודשים, המספרים, אף היו משמעותיים יותר – אצל 96% מן המטופלים אשר קיבלו את הוויטמין נעלם הנגיף כמעט לחלוטין, לעומת 48% בקרב קבוצת הבקרה שלא טופלה בוויטמין D”.

כמו כן, כחצי שנה לאחר הפסקת הטיפול, הנגיף, נעלם מן הדם בקרב כמעט 90% מחולים שטופלו בוויטמין D, ואף לא אותר במקומות אחרים, כמו; בלוטת הלימפה או הכבד, כפי שקורה בדרך כלל. הווה אומר, הנגיףת חוסל בגוף באופן חד משמעי.

מכאן המסקנה המאוד ברורה וכמעט מהפכנית עבור החולים בצהבת C – ל-וויטמין D, ישנה השפעה מכרעת בשיפור, אם לא בהחלמה מלאה, מהמחלה.

מדובר בתוצאות חשובות מאוד בקנה מידה עולמי מבחינת הטיפול הניתן כיום לחולים אלו, שכ- 200 מיליון איש סובלים ממנה ברחבי העולם, ובישראל לבדה כמעט 200 אלף (אחוז ניכר מהם אף אינו מודע לכך).

מקור הקשר – למה לחקור דווקא את ההשפעה של ויטמין D על המחלה?

ד”ר אבו מוך, מציין, כי; “היו שני מאמרים שהביאו אותו לבדוק את הקשר בין ההשפעה של ויטמין D (שהוא וויטמין, אשר נקלט לגופנו בעיקר בזכות קרינת השמש ופחות באמצעות מזון) ו-צהבת C: הטיפול המקובל כיום בצהבת מסוג C, הוא מתן זריקות הכוללת אינטרפרון – חלבון שהגוף מייצר בזמן מחלות ויראליות, שגורם לדיכוי וחיסול של הווירוס.

אחוזי ההבראה בשנות ה-90’ של המאה הקודמת, נעו בין 6% החלמה, והגיעו עד לכ- 35% בסוף העשור הקודם של המאה הנוכחית. בשנים האחרונות, שונתה תדירות הטיפול עם השימוש באינטרפרון מושהה, לפעם בשבוע, במקום שלוש פעמים בשבוע. הזריקה משולבת עם תרופה נוספת בשם; ריבבירין, ואחוז ההבראה, עומד כיום על כ- 50% מכלל המטופלים שטופלו עד כה”.

במחקר שבוצע בארה”ב,ופורסם בין השנים 2002-2009 במגזין ניו אינגלנד ז’ורנל אוף מדיסין (The New England Journal of Medicine), בנוגע לאחוזי ההחלמה מצהבת מסוג C, הוכח, כי אחוזי ההבראה הגבוהים יותר, היו דווקא בקרב בעלי צבע עור בהיר (עד ל-50% החלמה), בעוד שדווקא בקרב כהי העור, שקיבלו אותו הטיפול בדיוק, נעו אחוזי ההחלמה בטווח שבין 16% ל- 25% בלבד.

“במקביל למחקר זה”, מציין ד”ר סייף אבו-מוך; “נתקלתי במחקר נוסף שפורסם במגזין התזונה האמריקאי ב-2004 ועסק בחסר בוויטמין D בקרב אוכלוסיות שונות בארה”ב. מחקר זה, הוכיח, כי דווקא אצל כהי העור, ישנו חסר גדול יותר בוויטמין D זאת לעומת לבני עור (נתון שיש בו מן ההיגיון בהתחשב בכך שעורם הכהה, אינו קולט את הקרניים האולטרא-סגולות של השמש בניגוד ללבני עור).

אחרי שקראתי את שני המאמרים, ומכיוון שאני עוסק במחקר המחלה ובטיפול בה מזה מספר שנים, חשבתי שאולי ישנו קשר בין השניים ושמן הראוי לבדוק את העניין לעומקו. מכאן, נולד המחקר הנוכחי עם תוצאותיו, שכאמור, ההשלכה שלהם משמעותית עבור החולים בצהבת C ועבור המטפלים בה” סיפר דר’ אבו-מוך.

מסקנות המחקר, עוררו הד תקשורתי רחב מאוד בקרב מומחי הכבד ברחבי העולם, כשהוצגו בכנס האמריקאי לחקר הכבד בדצמבר 2009, וד”ר אבו מוך, נתבקש אף להציגם בכנס “האיגוד לחקר הכבד האירופאי”, שיתקיים בעיר וינה, אוסטריה, בחודש אפריל, הקרוב, 2010.

למחקר נוסף של ד”ר סייף אבו-מוך בנושא נגיף הפטיטיס C, המגלה מדוע כדאי לכל אדם ללכת ולהיבדק בכל מקרה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן