בעולם

מיפ חיס (Miep Gies), חסידת אומות העולם, ששמרה על יומנה של אנה פרנק, הלכה לעולמה

0
0

מיפ חיס, היא שמצאה את יומנה של אנה ושמרה עליו עד לפרסומו לאחר המלחמה הלכה לעולמה בגיל 100 בעקבות פציעה שנגרמה לה מנפילה בחג המולד האחרון ◄ חיס, זכתה במדליה מ-“יד ושם” בשנת 1995, ובתואר אבירות מהמלכה אליזבת השנייה בשנת 1997.
מיפ חיס (Miep Gies), חסידת אומות העולם, ששמרה על יומנה של אנה פרנק, הלכה לעולמה
מיפ חיס (Miep Gies), חסידת אומות העולם, ששמרה על יומנה של אנה פרנק, הלכה לעולמה

מיפ חיס, Miep Gies, חסידת אומות העולם, שהייתה מהאזרחים ההולנדים אשר החביאה את אנה פרנק, ובני משפחתה מפני הנאצים, באמסטרדם שבהולנד, בעת מלחמת העולם השנייה, הלכה לעולמה בגיל 100, בעקבות פציעה שנגרמה לה מנפילה בחג המולד האחרון, כך פרסם הלילה (שלישי), מוזיאון אנה פרנק.

חיס, כידוע, הייתה זו אשר מצאה את “יומנה של אנה פרנק”, לאחר שהמשפחה, נלקחה למחנות ההשמדה של הנאצים, ושמרה על היומן עד לפרסומו לאחר המלחמה.

מיפ חיס Miep Gies, מ-(15 בפברואר 1909 – 12 בינואר 2010)

מיפ חיס, נולדה 15 בפברואר 1909, בשם; הרמין סנטרושיץ (Hermine Santrouschitz) בעיר ווינה, אוסטריה. בשנת 1920, עברה לליידן בהולנד על מנת לברוח מהרעב ששרר באותה תקופה באוסטריה לאחר מלחמת העולם הראשונה.

ב-1922 היא עברה ביחד עם משפחתה המאמצת לעיר אמסטרדם, שם פגשה (ב-1933) את אוטו פרנק, כאשר חיפשה עבודה כמזכירה זמנית בחנות התבלינים שלו.

ב-28 ביולי 1941 היא התחתנה עם יאן חיס (Jan Gies), ובין בני הזוג לבני משפחת פרנק, נוצרו יחסי קירבה. מיפ, סירבה להצטרף לארגון הנשים התומכות במפלגה הנאצית, ובעקבות כך, קיבלה איום, כי היא תגורש בחזרה לאוסטריה.

יחד עם בעלה וחברים מהעבודה, סייעה מיפ לבני משפחת פרנק (אוטו, אדית, מרגוט ו-אנה) וגם ליהודים אחרים להתחבא באגף אחורי נסתר בבניין משרדו של אוטו פרנק משך שנתיים, מיולי 1942 עד אוגוסט 1944.

ב-4 באוגוסט 1944, כתוצאה מהלשנה של אחד משכניה ההולנדים, נודע לגרמנים, על הסתתרותה של המשפחה.

אנה פרנק, הנערה היהודייה שנספתה בשואה, בו תיעדה ביומן את התקופה של רדיפות הנאצים

המשטרה הגרמנית, מלווה במשתפי פעולה הולנדים, פרצה לדירה ולמקום המחבוא. כמה ימים, לאחר מכן, ניסתה מיפ, ללא הועיל, לשחד קצין אוסטרי נאצי, שייתן לעצורים ללכת.

לפני שהמשטרה הנאצית, רוקנה את הבית, הצליחה מיפ, לאתר ולהחביא את יומנה של אנה פרנק, בעליית גג. לאחר שהגיעו החדשות על מותה של אנה, מסרה מיפ את היומן של אנה לניצול היחיד שנותר ממשפחת פרנק, אביה אוטו פרנק.

לאחר פרסום יומנה של אנה פרנק (Anne Frank‏), התפרסמו מיפ, בעלה וחבריהם בהולנד, וקיבלו שורה של תעודות הוכרה ומדליות מארגונים שונים, בין היתר, זכתה חיס, בשנת 1995, במדליה מטעם “יד ושם”, מוסד ההנצחה הרשמי לשואה ולגבורה של העם היהודי בישראל, ובתואר אבירות מהמלכה אליזבת השנייה בשנת 1997.

בעלה של מיפ, נפטר בשנת 1993 כתוצאה ממחלת הסוכרת.

מיפ, הותירה אחריה, בן אחד בשם; פול אשר נולד בשנת 1950. היא כתבה אוטוביוגרפיה, וכמו כן, יש לה אתר באינטרנט. היא התגוורה בצפון הולנד, בלילה שבין 11 בינואר ל-12 בינואר 2010, נפטרה בהיותה בת 100.

● ערוץ ב-YouTube – המוקדש לאנה פרנק

● במידע זה, הסתייענו מאתר ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן