מים

קק”ל, מקיימת לראשונה כנס מים בינ”ל בשת”פ עם מדינת מניטובה, קנדה

0
0

ראש אמ”ן לשעבר, אורי שגיא, גילה, בכנס מים בינלאומי של קק”ל בישראל, כי במו”מ בין ישראל לסוריה בשנת 2000, נמצא פתרון לנושא המים ◄ נציגי מניטובה, קנדה, בעלת מעל 100,000 אגמים וימות, הגיעו לישראל לקיים בה שורה של מחקרים בנושאי מים
קק
קק”ל, מקיימת לראשונה כנס מים בינ”ל בשת”פ עם מדינת מניטובה, קנדה

“במסגרת המו”מ בשנת 2000 בין ישראל לסוריה, שאלת ה’מים’, קיבלה פתרון שהיה מקובל על שני הצדדים” – כך גילה היום (ראשון), אלוף במיל’ אורי שגיא, ראש אמ”ן בין השנים 91-95, ויו”ר חברת “מקורות”, בין השנים 2000 ל-2003, זאת במסגרת “כנס המים הבינלאומי של קק”ל” אשר נפתח היום בעיר ירושלים.

הכנס, נפתח בנוכחות יו”ר קק”ל מר אפי שטנצלר, גב’ כריסטין מלניק – שרת המים של מניטובה (Manitoba), קנדה, שר החקלאות מר שלום שמחון, פרופ’ אורי שני – מנהל רשות המים, אנשי ממשל, ומטובי החוקרים ואנשי מים ממניטובה ומישראל. הכנס, ימשך 4 ימים (עד יום רביעי) ויכלול סיורים בשטח והצגת מחקרים ו”סיעורי מוחות” משותפים בנושאי מים.

לדברי אפי שטנצלר, יו”ר קק”ל; “אני מאמין, כי אם נציגי הארגונים שבאולם, יקימו פורום מקצועי לשיתוף פעולה בתחום המים הדבר יועיל ויביא לפתרונות ארוכי טווח. אני מאמין שפורום כזה, יוכל לסייע לא רק לקידום משק המים של ישראל ו-מניטובה, אלא להפוך את הנושא למנוף לשיתוף פעולה מעשי ותכליתי במדינות המזרח התיכון, דבר שכולנו מייחלים לו”.

שטנצלר יו”ר קק”ל, מוסיף, כי: “הכנס הוא אחד השיאים במערכת היחסים שרקמו ’קרן קימת לישראל’ ומדינת מניטובה, קנדה, דומה שאי אפשר למצוא עוד שתי מדינות הנבדלות יותר זו מזו.

מניטובה, הוא מחוז ענק בצפונה של יבשת אמריקה, מקום עשיר במים וביערות. אגם ויניפג לבדו, אחד מני רבים במניטובה, גדול יותר משטחה של ישראל הזעירה כולה, השוכנת על גבול המדבר. שתי מדינות שגיבשו תפיסת עולם משותפת יותר באשר למשק המים שלהן. ישראל, הגיעה לתפיסת העולם שלה מכורח המציאות. מניטובה – בזכות ראיית הנולד”.

הדו”ח האחרון של ארגון המדינות לפיתוח כלכלי (OECD), שהתפרסם לא מכבר, קבע שהגברת הפריון והיעילות בחקלאות הישראלית, מרשימה הרבה יותר מכל מגזר אחר בכלכלה של ישראל.

במהלך 20 השנים האחרונות. בשנת 2008 הייצור החקלאי בישראל הסתכם בכ-25 מיליארד ₪, מתוכם 4.5 מיליארד ₪ ליצוא. ל-מים, יש, כמובן, חלק גדול בהישג זה.

ראש אמ”ן לשעבר, אורי שגיא; במו”מ בין ישראל לסוריה בשנת 2000, נמצא פתרון לנושא המים

החל משנת 1994, נרתמה קק”ל, לשפר את מצב המים, העמקנו את הערוץ המקורי של הירדן ויצרנו את אגמון החולה “ווֶטְלֶנְד” של כאלף דונם. האגם משהה את המים המתנקזים לכנרת ומשחרר אותם להמשך דרכם באיכות משופרת בהרבה. יצירת האגם, התבררה גם כהצלחה אדירה של שמירת טבע.

בכנס, יוצגו מספר מחקרים של קק”ל; נפחי מים אדירים הולכים לאיבוד כשהם זורמים ברחובות העיר ומוצאים את דרכם לים. בקק”ל, נמצאים עתה בשלב ניסוי של מתקן ביופילטר. זהו אתגר אדיר, דוגמה לרעיון טכנולוגי שנולד ומיושם באוסטרליה. הכוונה היא לטהר את מי הגשם הזורמים ברחובות, להחדיר את המים המטוהרים לאדמה ולהעשיר את מי התהום.

כמו כן, עוד מחקר מעניין הוא בנושא; ניקוז ביולוגי – בקק”ל, פיתחו שיטה של ניקוז ביולוגי בקרקעות מוצפות. במקום להחדיר צינורות ניקוז לקרקע, נטעו עצי אקליפטוס, שיש להם ערך כלכלי. כך בעיית הניקוז, נפתרת ומהאיקליפטוסים, מפיקים תועלת נוספת, כמו למשל עץ ליצור פרקט.

אנשי קק”ל, הציעו גם פתרון תכליתי להשבת קרקעות שניזוקו מ-מליחות, בעיה שהולכת ונעשית חמורה יותר ויותר ברחבי העולם. הם איתרו את מוקדי ההמלחה, ניקזו אותם והחזירו את החיים לאדמה. אנו גם פעילים בשיקום גדות נחלים והופכים אותם לפארקים מושכי קהל.

אפי שטנצלר, יו”ר קק”ל, מסכם; “אני מאמין, כי אם נציגי הארגונים שבאולם יקימו פורום מקצועי לשיתוף פעולה בתחום המים הדבר יועיל ויביא לפתרונות ארוכי טווח. אני מאמין שפורום כזה, יוכל לסייע לא רק לקידום ’משק המים של ישראל’ ו-מניטובה, אלא להפוך את הנושא למנוף לשיתוף פעולה מעשי ותכליתי במדינות המזרח התיכון, דבר שכולנו מייחלים לו”.

משתתפי כנס מים בינלאומי של קק”ל בישראל; במרכז אפי שטנצלר יו”ר קק”ל, גב’ כריסטין מלניק, שרת המים של מניטובה קנדה ופרופסור אביטל גזית מומחה לאקולוגיה של מקווי מים

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן