קיבוץ

המכון לחקר הקיבוץ: 75% מן הקיבוצים מתגמלים את החברים בתקציב אישי לא-שוויוני

0
0

ב-25% מהקיבוצים, התגמול הוא שוויוני ◄ ד”ר שלמה גץ, מנהל המכון לחקר הקיבוץ: אין להסיק מכך שנבלם המעבר משיתופי למתחדש, מכיוון שבמהלך 2009 עברו שני קיבוצים שיתופיים ושלושה קיבוצי “מודל משולב” להיות קיבוצים מתחדשים
המכון לחקר הקיבוץ: 75% מן הקיבוצים מתגמלים את החברים בתקציב אישי לא-שוויוני
המכון לחקר הקיבוץ: 75% מן הקיבוצים מתגמלים את החברים בתקציב אישי לא-שוויוני

רק רבע מהקיבוצים שיתופיים; סקר המכון לחקר הקיבוץ באוניברסיטת חיפה, שנעשה בסוף 2009, בנושא חלוקת תגמול (תקציב אישי או משכורת), מראה, כי 188 קיבוצים, מתנהלים לפי מודל “קיבוץ מתחדש”, שהם (72% מסך הקיבוצים), 65 מתנהלים כ”קיבוץ שיתופי” (25%), ו-9 קיבוצים לפי מודל “תקצוב משולב” (3%).

סקר שנעשה, בסוף שנת 2009, מצא, כי שכרם שכ-70% מחברי הקיבוצים, משתכרים פחות מ-7,000 ₪. 11% בלבד משתכרים גבוה מ-12,000 ₪.

בין שנת 2007 לשנת 2008, עברו 14 קיבוצים ל”מודל המתחדש” לעומת חמישה בסקר הנוכחי 2009.

בנוסף, בשנה האחרונה, מספר קיבוצים, דחו ברוב גדול את ההצעה להפוך מ”קיבוץ שיתופי” ל”מתחדש”.

ד”ר שלמה גץ, מנהל המכון לחקר הקיבוץ, אומר, כי; “אין להסיק מכך שנבלם המעבר משיתופי למתחדש, מכיוון שבמהלך 2009 עברו שני קיבוצים שיתופיים ושלושה קיבוצי “מודל משולב” להיות קיבוצים מתחדשים, ובעוד שניים עשר קיבוצים שיתופיים ובשלושה קיבוצים “משולבים” מתקיימים דיונים על שינוי השיטה”.

על פי הסקר, בנושא תשלום עבור “שולי העבודה”, כלומר; תשלום שוויוני לחברים שעושים עבודה נוספת, מעבר לחובת העבודה הרגילה, עולה, כי ב-18 מתוך 65 הקיבוצים השיתופיים, יש לפחות צורה אחת של תשלום על תוספת עבודה, כאשר הנפוצה ביותר היא תשלום עבור עבודת שבת.

שינויי שיטת תגמול החברים לאורך השנים; בשנת 2002, שיעור הקיבוצים השיתופיים, היה שווה לשיעור הקיבוצים האחרים, ומשנת 2004 קיבוצים עם “רשת ביטחון”, הם הרוב.

“קיבוץ שיתופי”, מוגדר ככזה בו אין קשר בין עבודת החבר לתקציב שהוא מקבל; “התקציב המשולב” שבו אחוז מסוים, לרוב מצומצם, של ההכנסה מהעבודה מהווה מרכיב בתקציב החבר בצד מרכיב שוויוני ולעיתים גם מרכיב של שנות ותק;

“קיבוץ מתחדש” הוא כזה, בו כל ההכנסה מהעבודה ולעתים גם ממקורות אחרים, בניכוי מסים שונים, מחליפה את תקציב החבר.
גם בקיבוץ המתחדש, נשמרת בעלות משותפת על אמצעי הייצור ונכסי הקיבוץ, ובצידה “רשת ביטחון” – מערכות ערבות הדדית לשמירה על רווחת החברים, בתחומים של בריאות וסיעוד, הפרשה לפנסיה עבור החברים, חינוך, דאגה לבעלי צרכים מיוחדים.

(גרף הדגמה)

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן