אדיר בנימיני

כך חולפת תהילת עולם באומנות / הטור של אדיר בנימיני, נתניה

0
0

האם ייתכן שבני הדורות הקודמים טעו כל כך בגדול, או שכושר השיפוט הלקוי (אומנותית), הוא דווקא של בני דורנו? ◄ בטיימינג יוצא מגדר הרגיל עומדת האופרה הישראלית להעלות את פאוסט מאת גתה (מפיסטופלה), כבר בחודש פברואר הקרוב
כך חולפת תהילת עולם באומנות / הטור של אדיר בנימיני, נתניה
כך חולפת תהילת עולם באומנות / הטור של אדיר בנימיני, נתניה

ההיסטוריה האנושית רוויה באומנים בכלל וביצירות אומנותיות ספציפיות בפרט שהיו פופולאריים מאוד בזמנם, אבל עם חלוף הזמן והדורות סר חינם מעיניי הבריות ומעמדם שקע, לעיתים אף לתהומות הנשייה.

לאחרונה במהלך קריאה בספר “שלושה בסירה אחת” של הסופר והמחזאי ג’רום ק. ג’רום (1859-1927), נתקלתי ביצרה שכזו, שעדיין לא שקעה לגמרי לתהומות הנשייה אך מעמדה ירד באופן משמעותי.

מחבר הספר(נכתב 1889), ג’רום, מזכיר בפרק התשיעי של הספר את “שירת החיילים” מתוך האופרה “פאוסט” של המלחין הצרפתי שארל גונו (1818- 1893).

אופרה, זו זכתה להצלחה אדירה (הוצגה לראשונה במארס 1859), והביאה לגונו תהילת עולם לה מייחל כל מלחין שיצירתו הופכת להיות מגה-להיט שובר קופות מיד עם צאתה. ברם, מסיבה כלשהי, עקב שינוי ברחשי הקהל, איבדה אופרה זו את הפופולאריות שלה איפשהו בראשית שנות ה-40 של המאה הקודמת.

כחובב אופרה מושבע, שמעולם לא נתן דעתו בעבר ליצירה זו, גילוי זה, דווקא הביא אותי להתעניינות באופרה זו, ולעניין מיוחד בסוגיה, “האם ייתכן שבני הדורות הקודמים טעו כל כך בגדול, או שכושר השיפוט הלקוי (אומנותית) הוא דווקא של בני דורנו?!” זה דבר שאני מתכוון לבדוק במהלך התקופה הקרובה.

ב”טיימינג” יוצא מגדר הרגיל עומדת האופרה הישראלית להעלות את פאוסט מאת גתה (מפיסטופלה), כבר בחודש פברואר הקרוב… זה בוודאי, יקל עלי את המלאכה.

כאן אולי הזמן להביא בקצרה כמה מילים עם “אגדת ד”ר פאוסט”, שהיא הבסיס לעלילת האופרה. המדובר באגדה שצמחה סביבו דמותו של אדם בשם יוהאנס פאוסט, שחי בגרמניה בשלהי המאה ה-15 ובראשית המאה ה-16.

היצירה המשמעותית הראשונה שנכתבה סביב דמותו הייתה של המחזאי האנגלי, כריסטופר מארלו, (לו מייחסים רבים את כתיבת המחזות של שייקספיר), שפרסם את המחזה “דוקטור פאוסט” (כנראה בשנת 1593), תוך שהוא מתבסס על ספר עממי שנכתב על הנושא.

אולם היצירה המפורסמת ביותר שנכתבה על הנושא היא כמובן ללא ספק של המחזאי ואיש הרוח הגרמני, יוהאן וולפגנג פון גתה (1749-1832), שמחזהו “פאוסט” הוא מיצירות הספרות החשובות ביותר שנכתבו בשפה הגרמנית.

האופרה של גונו, מבוססת על המחזה של גתה אך למעשה רק על החלק הראשון של העלילה, הנפתחת בהרהוריו של פאוסט הקשיש השוקל את המשך דרכו בחיים ומשתכנע לבסוף למכור את נשמתו לשטן תמורת השבת נעוריו.

זה המקום, לציין גם, כי אגדת פאוסט, עמדה גם במרכז עלילת הסרט ההוליוודי המצליח “רב מכר לרצח” (באנגלית: A Murder of Crows – יצא לאקרנים שנת 1999) של הבמאי ראודי הרינגטון ובכיכובו של קובה גודינג ג’ונגיור (“ג’רי מגוויר”).

בעלילת הסרט, נערכת המשלה בין מכירת נשמתו של פאוסט לשטן, לבין החלטתו של עורך-דין להביא לזיכויים של נאשמים שביצעו רצח.

_________

*הכותב אדיר בנימיני, הינו חבר לשעבר במועצת עיריית נתניה, בעל תואר שני (M.A) במדעי המדינה מן האוניברסיטה העברית בירושלים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן