בעולם

שבתאי קלמנוביץ’, מרגל שפעל בישראל למען ברית המועצות, נורה ע”י מתנקש

0
0

קלמנוביץ’, הסכים לסייע לישראל ולמסור מידע על המתרחש מאחורי מסך הברזל, אולם השב”כ, לא ידע שבו בזמן מוסר המסייע שלהם מידע לסובייטים. באמצע שנות ה-80. נעצר בחו”ל באשמות כלכליות שונות. באותה תקופה נודע לשירות הביטחון על שיתוף פעולה לא כשר שלו עם בריה”מ
שבתאי קלמנוביץ’, מרגל שפעל בישראל למען ברית המועצות, נורה ע
שבתאי קלמנוביץ’, מרגל שפעל בישראל למען ברית המועצות, נורה ע”י מתנקש

איש העסקים שבתאי קלמנוביץ’, מרגל שפעל בישראל למען ברית המועצות, נורה על-ידי מתנקש בעיר מוסקבה, רוסיה – כך מדווחות סוכנויות הידיעות בעולם, מצבו לא ברור. עולה כי, קלמנוביץ’, נורה ומת, ליד ביתו בבירת רוסיה בשעה שהיה ברכבו, מסוג מרצדס.

קלמנוביץ’, על פי עדויות ראשוניות נורה מנשק אוטומטי מרכב חולף. גם נהגו נפגע גם הוא מן הירי והוא אושפז בבית החולים ומצבו מוגדר קשה.

מי זה שבתאי קלמנוביץ’

שבתאי קלמנוביץ’ (רוסית: Шабтай фон Калманович; נולד ב-18 בדצמבר 1947), מרגל שפעל בישראל למען ברית המועצות.

שבתאי קלמנוביץ’, היה בן להורים יהודים מסורבי עליה, תושבי ליטא שבברית המועצות. הק.ג.ב. הסכים להעניק אשרות יציאה להורים תמורת שיתוף פעולה של בנם, וזה נאות להצעה.

משהגיע קלמנוביץ’ לארץ השתלב בפעילות במחלקה לעולים של מפלגת העבודה. כך התאפשר לו להשיג מידע על פעילות לשכת הקשר עם יהודי ברית המועצות, נתיב. גם כשפרש ממפלגת העבודה, המשיך במגוון פעילויות פוליטיות ועסקיות. בין השאר היה יד ימינו של שמואל פלאטו שרון, שנבחר לכנסת ב-1977.

באותה תקופה התעשר מעסקים שונים, לאו דווקא כאלו הקשורים למלאכת הריגול. קלמנוביץ’ הצליח לרקום קשרים עם דמויות פוליטיות באפריקה והיטיב עם עצמו ועם מקורביו. התמחותו הייתה בעסקאות חליפין בין ברית המועצות לארצות היבשת השחורה.

קלמנוביץ’, הסכים לסייע לשב”כ ולמסור מידע על המתרחש מאחורי מסך הברזל, אולם השב”כ לא ידע שבו בזמן מוסר המסייע שלהם מידע לסובייטים.

באמצע שנות השמונים החלו עסקיו לקרוס. הוא נעצר בחו”ל באשמות כלכליות שונות. באותה תקופה גם דלף מידע לשירות הביטחון על שיתוף פעולה לא כשר שלו עם ברית המועצות.

קלמנוביץ’, נעצר והורשע במגעים עם סוכן זר על סמך הודאתו, שכן לא היו ראיות רבות לאשמה. הוא נידון ל-9 שנות מאסר, אך שוחרר אחרי חמש שנים וחצי, בשל תלונותיו על מצב בריאות רופף וגם בזכות העובדה שעשה שימוש בקשריו כדי לסייע לרון ארד, בזמן שזה היה מוחזק בידי ארגון אמל.

הוא נחשב עד היום איש עסקים אמיד ברוסיה.

בתחילת 2008, הופיע בעונה השלישית של סדרת הטלוויזיה “פעם בחיים” המשודרת בלוויין כמארחן של השחקנית מיטל דוהן והדוגמנית ומגישת הטלוויזיה מורן אטיאס בעולם האלפיון העליון ברוסיה, אולי בניסיון לשקם את שמו בישראל.

שבתאי קלמנוביץ’ בתוכנית “פעם בחיים”

הובא מתוך: ויקיפדיה

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן