כאן מדע | טכנולוגיה

המדען הראשי: אושרו הקמתן של 12 חברות הזנק חדשות בחממות הטכנולוגיות

0
0

ועדת החממות הטכנולוגיות העניקה מענק בהיקף כולל של כ-20.5 מליון ₪ ◄ בין הפרויקטים שאושרו: קומבינציה של חומרים אנדוגנים לריפוי פצעים; פיתוח נוגדנים חד-שבטיים למניעה וריפוי מחלות זיהומיות; מערכת חדשנית לאספקת תרופות
המדען הראשי: אושרו הקמתן של 12 חברות הזנק חדשות בחממות הטכנולוגיות
המדען הראשי: אושרו הקמתן של 12 חברות הזנק חדשות בחממות הטכנולוגיות

ועדת החממות הטכנולוגיות, בראשות המדען הראשי, ד”ר אלי אופר, אישרה בישיבותיה האחרונות תמיכה בשנים-עשר מיזמים חדשים, 4 בתחום הביוטכנולוגיה והפארמה, ארבעה בתחום המכשור הרפואי וארבעה בתחום התוכנה והתקשורת.

מנהל תכנית החממות הטכנולוגיות, מר יוסי סמולר, מציין, כי שלושת המיזמים שאושרו לתמיכה בחממת יוזמות, הם המיזמים הראשונים שאושרו לחממה, מאז הופרטה בחודש ספטמבר בשנה שעברה, ונראה, כי החממה נמצאת בדרך הנכונה.

סמולר, מסביר, כי חממת יוזמות מתמקדת כעת בהשקעות במגוון רחב של תחומים, אך בעיקר בתחומי האנרגיה, מכשור רפואי ותוכנה.

סמולר, מוסיף, כי פרויקטים מאושרים בועדת החממות לתקופה של כשנתיים במענק כולל של 1.21 – 2.1 מיליון ₪, המהווה 85% מסך התקציב המאושר לפרויקט. לכל חממה, עומדת הזכות לבקש עבור חברה אחת בשנה תמיכה בשנה נוספת.

סמולר, מסביר, כי המענק לפרויקט בשנה השלישית הינו 394 – 618 אלף ₪, המהווה 50% מהתקציב המאושר לפרויקט באותה שנה.

הפרויקטים שאושרו לפיתוח בחממות;

ביוטכנולוגיה/פארמה

1. קומבינציה של חומרים אנדוגנים לריפוי פצעים
♦ חממת אנ.ג’י.טי, נצרת.

2. פיתוח נוגדנים חד-שבטיים למניעה וריפוי מחלות זיהומיות
♦ חממת אנ.ג’י.טי, נצרת.

חברת לוסטם, תפתח טיפול ייחודי בנוגדנים חד-שבטיים להכחדת זיהומים הנגרמים על ידי החיידק פסאודומודונס ארגינוזה (PA ) שהם מסכני חיים. קיים צפי בחוסר היכולת להתמודד תרופתית עם זני PA עמידי אנטיביוטיות קיימות ועקב כך לעלייה בתמותה באוכלוסיות סיכון.

לוסטם, יצרה בטכנולוגיה חדשנית של הנדסה גנטית שני נוגדנים כימריים, אדם-עכבר, (LST-003 ו-LST-004) המכוונים לשני סוגי חלבון הפלגלין, סוג A וסוג B, הידוע כמעורב עיקרי בפתוגנזה של החיידק המזהם.

הנוגדנים מגיבים בזיקה גבוהה עם חלבון הפלגלין של כל זני ה-PA שנבדקו, כולל אלו שעמידים בפני אנטיביוטיות קיימות. בנוסף, נוגדנים כימריים אלה מהווים “פוטנציאל טיפולי” בעל סיכויי הצלחה גבוהים היות ומקורם מנוגדנים חד-שבטיים ממקור עכבר (LST-001 ו-LST-002) שכבר נוסו והראו מניעה מוחלטת של תמותה מזנים שונים של חיידק ה-PA במודלים של חיות.

3. מערכת חדשנית לאספקת תרופות
♦ חממת יוזמות-גרנות, חדרה.

מערכת לאספקת תרופות במארז חדשני, באמצעות קיט לשימוש עצמי, להכנת תרופה טרייה בסמוך לשימוש.

4. בנית רקמה המייצרת אינסולין ממקור “עצמי” לריפוי מחלת הסוכרת
♦ חממת ון ליר, ירושלים.

חברת אורג’נסיס, תפתח מוצר ליצירת תאים ייעודיים המייצרים ומפרישים אינסולין במטרה להחליף את תאי הלבלב הפגומים בחולי הסוכרת. בשיטה המוצעת נלקחים תאי כבד מחולה הסוכרת ובעזרת טכנולוגיה המוגנת בפטנטים מתכנתים מחדש את ייעודם ההתפתחותי לתאים יוצרי אינסולין המפרישים את ההורמון בתלות ברמות הסוכר בדם. התאים יוצרי האינסולין מושתלים חזרה לאותו חולה סוכרת ומשחזרים את התפקוד הלבלבי שנפגע, ובכך מרפאים את המחלה. שיטה זו פותרת הן את המחסור באיברים להשתלה והן את בעיית דחיית שתל זר, מאחר ומקור הרקמה הינו עצמי (אוטולוגי) .

מכשור רפואי

5. מערכת לניטור ספקטראלי לניטור של מי שפיר
♦ חממת ון ליר, ירושלים.

בחלק מהלידות (~10%) מי השפיר צבועים בצבע צהוב-ירוק כתוצאה מהפרשת צואה של העובר (מקוניום) בתוך הרחם. נוכחות של מים מקוניאלים יכולה להעיד על מצוקה עוברית וכרוכה בעליה בסיכון לתחלואה ותמותה של העובר. חברת אמניוטיקס, תפתח מכשיר לזיהוי נוכחות של מקוניום בתוך מי השפיר לפני הלידה ללא פקיעת מי השפיר וללא סיכון העובר והאם.

המכשיר, כולל תוכנה מיוחדת המציגה ערכים כמותיים של זיהום מקוניאלי. בעזרת נתון זה מחליט הרופא האם ניתן להמתין ללידה הטבעית ללא סיכון, או לחילופין האם העובר נמצא במצוקה ויש לזרז את הלידה.

6. מערכת לריתוך רקמות על ידי פלסמה
♦ חממת משגב, גוש שגב.

שיטות סגירת החתכים/פצעים המסורתיות מבוססות על שימוש בתפרים, דבק ומהדקים. שיטות אלו גוזלות זמן רב, מסורבלות, מסכנות את הרופא המטפל והמטופל, והתוצאה האסתטית המתקבלת בהן רחוקה מלהיות מיטבית.

חברת איונמד, תפתח כלי ניתוח חדשני המיועד לסגירת חתכים ופצעים. המערכת מבוססת על שימוש בפלסמה קרה לצורך הדבקה יעילה ומהירה של רקמות. המכשיר יאפשר סגירת חתכים ופצעים יעילה מהירה ואסתטית תוך מתן הגנה על הרקמה מפני כוויות וזיהומים.

7. מכשיר לשיכוך כאב באמצעות נוירוסטימולציה
♦ חממת הטכניון, חיפה.

חברת דולוריקס, תפתח מכשיר נוירוסטימולטיבי, המיועד לשכך כאבים מסוגים שונים כולל כאבים כרונים אדיופטיים שכיום לא ניתן לטפל בהם בהצלחה. ההתייחסות אל כאב כיום בעולם הרפואי היא כאל מחלה העומדת בפני עצמה ולא כאל תופעת נלווית למחלות. העלויות שמערכות הבריאות משלמות לטיפול בבעיית הכאב מגיעות למיליארדי דולרים כל שנה.

המכשיר שיפותח מבוסס על טכנולוגיה ייחודית של ניצול מסלול נוירולוגי אנדוגני, המופעל באופן רפלקסיבי כתגובה לכאב. הפעלת המנגנון תיעשה ע”י אלקטרודות מושתלות, אשר יעוררו גירויים שהם מעט מתחת לסף הכאב אך עדין חזקים דיים להפעיל את מנגנון דיכוי הכאב האנדוגני.

8. מערכת לזיהוי ומיקום קטטר בכלי הדם
♦ חממת יוזמות העמק, מגדל העמק.

חברת ווסק-פוינט, תפתח מכשיר רפואי לאבחון וזיהוי מיקום כלי דם וניווט מחט לצורך צנתור. במספר רב של פעולות רפואיות יש צורך להחדיר מחט או צנתר לעורקים וורידים לצרכי ניתור או פעולות כירורגיות בחולים קרדיו-וסקולאריים. כיום החדרת מחטים לכלי דם, מתבצעת על פי תחושת הרופא, שגורמת לטעויות רבות. במקרים נוספים מבוצע הצנתור תוך שימוש במערכת אולטרא-סאונד, יקרה שלא תמיד זמינה בזמן הפעולה.

מסיבות אלו, יש צורך קליני מובהק בציוד רפואי יעיל ונוח לתפעול שיאפשר לזהות כלי דם והחדיר את מחט באופן מדויק. החדשנות בפיתוח מתבססת על מדידה אקוסטית אקטיבית של מיקום וזיהוי כלי הדם בתדר נמוך, בתהליך זה לא קיים חשש לפגיעה מיותרת של כלי הדם ע”י המחט. המנתח יכול לבצע את כל תהליך הזיהוי באופן עצמאי וללא סיוע של איש צוות נוסף.

תוכנה ותקשורת

9. מערכת למניעת קריסות והגברת ביצועים של בסיסי נתונים ומערכות מידע
♦ חממת קסניה, קריית גת.

חברת די. סי. אף טכנולוגיות, תפתח מערכת אשר תגדיל את המדרגיות (scalability), הזמינות והביצועים של מערכות בסיסי נתונים/מידע (במאות אחוזים), ותסייע במניעת קריסה של מערכות מידע חיוניות בזמן עומסים כבדים. המערכת תאפשר הגדלת הכנסות והוזלה משמעותית בעלויות IT, ושיפור מהותי של חוויית המשתמש.

10. מערכת אוטומציה סלולארית מבוססות תקשורת
♦ חממת יוזמות-גרנות, חדרה.

הטכנולוגיה המפותחת תאפשר למשתמשי טלפון נייד להאציל לשירות ממוכן, מגוון רחב של משימות המבוססות על שימוש באמצעי תקשורת קיימים.

11. מערכת ניווט חזותית אינטרנטית
♦ חממת יוזמות-גרנות, חדרה.

המערכת תאפשר למשתמש להבין את הקשרים בין אובייקטים במאגרי מידע מורכבים, להתמקד באובייקטים החשובים ולזהות סיכונים בצורת ניהול המידע.

12. תשתית תקשורת תעשייתית
♦ חממת רד-ביומד, תל אביב.

כדי לייעל את תהליכי הייצור, יש צורך בתשתית תקשורת חדישה שתאפשר חיבוריות גמישה ונפחי תעבורה גבוהים. חברת פילדנט תספק מתג Ethernet עם מנגנונים ייחודיים לתמיכה בדרישות הסביבה התעשייתית. מתג זה יאפשר חיבוריות של כל הציודים ברצפת הייצור וישמש כבסיס לתשתית התקשורת המודרנית במפעל.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן