ארכיאולוגיה

האוניברסיטה העברית בירושלים: חוקרים, גילו, כי כבר בתקופת האדם הקדמון ארגו בדים

0
0

חוטים בני 30 אלף שנה, שנתגלו במערה בגאורגיה, הממצאים מספקים עדויות הקדומות ביותר שנמצאו עד כה לעיבוד בד או חבל. החפירות במערה, מתקיימות מאז 1996 בראשות פרופ’ עופר בר-יוסף מאוניברסיטת הרווארד ופרופ’ אנה בלפר-כהן מהמכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית
האוניברסיטה העברית בירושלים: חוקרים, גילו, כי כבר בתקופת האדם הקדמון ארגו בדים
האוניברסיטה העברית בירושלים: חוקרים, גילו, כי כבר בתקופת האדם הקדמון ארגו בדים

לפני 70,000 שנה, לבש האדם הקדמון, בגדים עשויים מעור בעלי חיים שעזרו לו להתגונן מהקור העצום של עידן הקרח. בנקודה מסוימת בהיסטוריה, למדו בני האדם להכין אריגי בד עשויים מסיבי צמחים, אולם עד כה לא נמצאו עדויות לתקופה שבה החלו לייצרם.

ממצא ארכיאולוגי חדש זה שהתגלה במערת דזודזואנה שבמערב גאורגיה (Georgia), מצביע על כך שמיומנות עיבוד פשתן ויצירת חוטים לצורך שזירת חבלים או אריגת טקסטיל נרכשה לפני 30,000 שנה לערך.

החפירות במערה מתקיימות מאז 1996 בראשות פרופ’ עופר בר-יוסף מאוניברסיטת הרווארד ופרופ’ אנה בלפר-כהן מהמכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. לאחרונה, יחד עם עמיתים מהמוזיאון הלאומי בטביליסי ב-גיאורגיה וחוקרים מארה”ב ומישראל, נמצאו במערה סיבי פשתן מעובדים.

כפי שתיארו החוקרים במאמר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Science, רובם של סיבי החוטים המיקרוסקופיים נמצאו בשכבות המתוארכות ללפני 26 אלף שנה לערך, בתקופה שבה האדם המודרני, כבר יצא מאפריקה, והחל לנדוד ברחבי העולם. חלק מהחוטים נבצעו בצבעים; שחור, אפור, טורקיז, וורוד.

הממצאים, מספקים את העדויות הקדומות ביותר שנמצאו עד כה לעיבוד בד או חבל. על פי ממצאי עש ונבגי פטריות, המתקיימות רק על טקסטיל ועור, משערים החוקרים, כי החוטים שימשו לאריגת בגדים ומצעים או לעשיית חבלים וסלים.

עם זאת, בשל הקושי והמיומנות הרבה הנדרשת לצביעת חוטים, ייתכן, כי החוטים לא נצבעו אלא ספגו את צבעם בתהליך טבעי מחומרים שהיו סביבם. בכל מקרה, הגילוי מצביע על כך שכבר בתקופה מוקדמת מאוד נעשה שימוש בחוטים שעשויים מצמחים בצורה מתוחכמת.

בנוסף לחוטים, נמצאו במערה גם כלי אבן, כלי עצם, מעט חפצי נוי ועצמות בעלי חיים אשר היו כנראה שרידי מזונות של האדם.

החוקרים, מצאו גם מספר חוטי צמר מפותלים וצבעוניים שנעשו מפרוותה של העז הקווקזית שעצמותיה נמצאו גם הם במערה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן