אדיר בנימיני

מה רוצים מסילביו ברלוסקוני, בעניין ברק אובמה

פעם, כמדומני, אמר המחזאי, ארתור מילר; "איש אינו מעוניין באמת, אם היא איננה נוחה לו". האמת הסובייקטיבית של ברלוסקוני, כנראה, אינה נוחה ללא מעט אנשים, אבל, נדמה, כי הם שכחו את זכותו האלמנטארית והחופשית להביע אותה כהווייתה.
0
0

מה רוצים מסילביו ברלוסקוני, בעניין ברק אובמה?! / הטור של אדיר בנימיני, נתניה
מה רוצים מסילביו ברלוסקוני, בעניין ברק אובמה?! / הטור של אדיר בנימיני, נתניה

לאחרונה הצליח ראש ממשלת איטליה סילביו ברלוסקוני (איטלקית: Silvio Berlusconi), לעורר עליו מורת רוח רבה מן המערב ועד המזרח גם יחד, בעקבות דברי הביקורת שלו על נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. אני יכול להסכים ולקבל שדברי הפיוט בכל הנוגע ל”מידת השיזוף” היו מיותרים ובעלי טעם רע (וזה קצת העיב לצערי על הביקורת המוצדקת לטעמי על יכולותיו של אובמה כנואם-רטוריקן כריזמטי).

אוסיף, גם, כי אומנם גינוניו ונימוסיו של ראש ממשלת איטליה אינם מן המשופרים, וכך גם מידת היהירות וגסות הרוח שהוא מפגין לעיתים. יחד עם זאת אני יודע להעריך מאוד את העובדה שהוא המנהיג המערבי היחיד כיום שניתן באמת לדעת מה הוא חושב.

מנהיג שלא מתיפייף, לא מתחסד ולא מסתתר מאחורי סיסמאות נבובות ומאחורי כללי הפוליטיקלי-קורקט שגורם לנו (ובמיוחד לאנשי הציבור) להיזהר בכל מילה, ומונע גם לא אחת מכל אחד מאתנו להתבטא באופן חופשי ולומר את אשר על לבנו.

ידועה מאוד אמירתו הכנה של שמחה ארליך (מי שכיהן כשר אוצר בממשלת בגין הראשונה) בראיון לטלוויזיה במילים כנות שנדמה לי כמעט שכל מי שעוסק או עסק אי פעם בפוליטיקה יכול להזדהות עימהן; “אני לא אומר את מה שאני מתכוון – ואני לא מתכוון למה שאני אומר”.

הייתה זו התבטאות חריגה של פוליטיקאי במחוזותינו שחשף בגילוי לב, כי לא תמיד יכול היה לומר באופן חופשי את כל אשר על לבו. כך הגענו למצב בו כמעט כל הצהרה של איש ציבור נמדדת בשבע נפות תוך חשיבה; “מה יגידו”, “איך תגיב לכך התקשורת” ו”מה תהיה דעת הקהל”.

גישתו החריגה של ברלוסקוני ש”מעז” להביע דעות חריגות בעידן בו כל פוליטיקאי מחפש את ה”מיין-סטרים”, אשר בגינו הוא כמעט לא אומר שום דבר בעל משמעות אמיתית וזאת על מנת, לא להרגיז אף אחד, לא לעצבן ולא לפגוע חלילה באף סקטור.

בעידן בו פוליטיקאים נאלצים כמעט להתנצל על כך שהעזו להביע עמדות מחוץ לתלם, בולט לדעתי לטובה סלביו ברלוסקוני שנדמה שהוא היחיד מבין מנהיגי המערב שפיו ולבו שווים, אחד “שלא עושה חשבון”.

אמנם, אני אינני אוהב, כאמור, תמיד את הסגנון, אבל אני כן מעריך את הכנות והיושר שטבועים בו.

לגופו של עניין, ככל שהדבר נוגע לנטייתו של הנשיא ברק אובמה לעשות שימוש במוניטורים, הביקורת של ברלוסקוני מוצדקת לחלוטין! אובמה, הצליח הודות לכישרונו המיוחד ולמידת הכריזמה הנוטפת ממנו להפוך עצמו לאחד מגדולי האוראטורים של ראשית המאה ה-21 (דבר שבמידה רבה הביא לו את הניצחון בבחירות).

אך מה לעשות ואחד מכללי הברזל הראשוניים במעלה של אוראטור מצטיין, הוא היכולת לנאום בעל פה ולא לקרוא מן הכתב?! זה אחד מכללי הבסיס ואובמה, כך נדמה, מצליח לעקוף מעלה חשובה זו שאפיינה כמעט את כל גדולי הרטוריקנים בתולדות המין האנושי באמצעות אביזרים טכנולוגיים מתקדמים שמצליחים כמעט להסוות את השימוש שהוא עושה בהם.

והנה מגיע לו “האיטלקי המעצבן הזה”, ועל הבמה ברומא, שם נאמו גודלי האוראטורים של העולם הקלאסי, חושף ברבים את “הסוד הכמוס” של אובמה.

על כך, אמר פעם, כמדומני, המחזאי הנודע, ארתור מילר, כי; “איש אינו מעוניין באמת, אם היא איננה נוחה לו”. האמת הסובייקטיבית של ברלוסקוני, כנראה, אינה נוחה ללא מעט אנשים, אבל, נדמה, כי הם שכחו את זכותו האלמנטארית והחופשית להביע אותה כהווייתה.

_________

*הכותב אדיר בנימיני, הינו חבר לשעבר במועצת עיריית נתניה, בעל תואר שני (M.A) במדעי המדינה מן האוניברסיטה העברית בירושלים.

0
0



אודות הכותב

אדיר בנימיני

"מדברים פעוטים נוצרות אגדות זה החומר" (נתן אלתרמן).

הכותב עו"ד אדיר בנימיני, חבר מועצת עיריית נתניה ה-13 וה-15; בעל תואר ראשון במדע המדינה והיסטוריה ותואר שני במדע-המדינה מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

שימש יועץ של שר הפנים לשעבר, ח"כ אברהם פורז. כיום עו"ד בנימיני, הנו שותף ומייסד של משרד עורכי-הדין דוידוב-בנימיני ושות' העוסק בתחום המשפט המנהלי והחוקתי ובדיני תעבורה.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן