רפואת שינה

האוניברסיטה העברית: חוקרים מצאו אזור במוח האחראי על מצבי ערנות

0
0

הגילוי פורץ את הדרך להבנת התהליך של אבדן ההכרה ולטיפול עתידי במחוסרי הכרה ◄ במידה שיהיה ניתן לתרגם את התוצאות לאדם, ההשלכות מרחיקות לכת”, אומר פרופ’ מרשל דבור: ראשית, ידע זה עשוי לתרום ליכולת הרפואה לטפל באבדן ההכרה ובהפרעות של ערנות ושינה
האוניברסיטה העברית: חוקרים מצאו אזור במוח האחראי על מצבי ערנות
האוניברסיטה העברית: חוקרים מצאו אזור במוח האחראי על מצבי ערנות

מדענים מן האוניברסיטה העברית, גילו אזור במוח אשר שולט על חוסר הכרה, ערפול חושים ומצבים דומים. גילוי זה פורץ את הדרך להבנת המעגלים העצביים במוח האחראיים למצבי ערנות ולפיתוח עתידי של טיפול במצבים של אבדן הכרה ו-“תרדמת”. במאמר אשר פורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Neuroscience, מתארים פרופ’ מרשל דבור (Professor Marshall Devor), תלמידת המחקר רות אבולעפיה וד”ר ולדימיר זלקינד מן המכון למדעי החיים ע”ש סילברמן באוניברסיטה העברית בירושלים את הגילוי של אזור במוח השולט במצבי ההכרה.

אבדן הכרה, וחוסר תגובה לכאב, הם בין המאפיינים הבולטים ביותר של הרדמה כירורגית ושל מצבים “דמויי הרדמה”, כמו; זעזוע מוח, תרדמת הפיכה ו-התעלפות. מצבים אלו מאופיינים בדיכוי תנועתי, הרפיית השרירים, דיכוי מטבולי בפעילות המוח ומעבר למצב של ניתוק מהסביבה.

ההנחה המקובלת בספרות המדעית היא, כי מצבים של הרדמה כירורגית, התעלפות, אבדן תחושת כאב, רפיון הגוף, ואבדן של ההכרה, נגרמים בשל דיכוי כל פעולת המוח, בבת אחת, עקב דיכוי מטבולי כללי. ואולם המחקר בראשות פרופ’ דבור, מצא הסבר אחר; “בניגוד להנחה שהמוח “כבה” בו-זמנית, מסתבר, כי אבדן הכרה, תלוי בקבוצה קטנה של תאי עצב בבסיס המוח. תאים אלו שולטים על פעילות כל קליפת המוח וכן, חוט השדרה. נמצא, כי אבדן של תחושת כאב, אבדן יציבות, ואבדן הכרה, תלויים במעגלים ספציפיים הקושרים לאותם תאי עצב”.

החוקרים, הגיעו למסקנה זאת לאחר שהזריקו כמות מזערית של תרופה מרדימה “למרכז ההכרה”, בחיות מעבדה, וצפו בתגובה חזקה של דיכוי הפעילות החשמלית של קליפת המוח, וזאת לעומת הזרקות למקומות אחרים במוח שלא גרמו לאובדן ההכרה.

“במידה שיהיה ניתן לתרגם את התוצאות לאדם, ההשלכות מרחיקות לכת”, אומר פרופ’ דבור; “ראשית, ידע זה עשוי לתרום ליכולת הרפואה לטפל באבדן ההכרה ובהפרעות של ערנות ושינה, כמו; נדודי שינה, שינה מופרזת ואף תרדמת, על ידי למשל, מתן גירוי חשמלי, ישירות לתאי העצב, האחראים על מצב הערנות.

שנית, הגילוי של אשכול ספציפי של תאי עצב, השולט במצב ההכרה של המוח, עשוי להוביל להתחלת ההבנה של דיאגראמת “החיווט” המאפשרת למכונה הביולוגית, המוח, להיות בהכרה” – סיכם פרופ’ דבור.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן