מחקרי רפואה

אוניברסיטת חיפה: חוקרים, זיהו את אחד התהליכים ההכרחיים לגיבוש זיכרון ארוך טווח

0
0

הפאזל המוחי, ממשיך להיחשף: לאחר שמצאו בניסוי קודם ששינוי בכמות חלבון מסוים, הכרחי לשמירת הזיכרון, זיהו במחקר ממשיך כי הוספת מולקולת פוספאט לחלבון אחר, מאפשר היווצרות הזיכרון
אוניברסיטת חיפה: חוקרים, זיהו את אחד התהליכים ההכרחיים לגיבוש זיכרון ארוך טווח
אוניברסיטת חיפה: חוקרים, זיהו את אחד התהליכים ההכרחיים לגיבוש זיכרון ארוך טווח

אוניברסיטת חיפה, מציגה מחקר חדש, בו זוהה רכיב נוסף בשרשרת הפעולות שמתרחשות בתאי העצב בתהליך יצירת הזיכרונות במוח. גילוי זה, מצטרף לשורה של גילויים ממחקרים קודמים שמאפשרים הבנה טובה יותר של אחד התהליכים המורכבים ביותר בטבע – התהליך בו נוצרים ונשמרים זיכרונות ב-מוח האנושי. המחקר החדש פורסם במגזין היוקרתי NEUROSCIENCE THE JOURNAL OF.

המוח האנושי, מוצף ללא הרף במידע חושי על העולם; צלילים, טעמים מראות וריחות חדשים. מעט ממידע חושי זה הופך לזיכרון קצר טווח. רק חלק קטן מהמידע שהופך לזיכרון קצר טווח הופך בסופו של דבר לזיכרון ארוך טווח ויציב.

במחקרים קודמים שנערכו במעבדה למכאניזם מולקולארי ותאי של למידה וזיכרון בראשות פרופ’ קובי רוזנבלום, ב-אוניברסיטת חיפה, נמצא, כי היווצרותו של חלבון מסוג PSD-95 הוא הכרחי ליצירת זיכרון ארוך טווח. במחקר הנוכחי, ביקשו החוקרים לדעת האם תהליך מולקולארי אחר – הוספת מולקולת זרחן לחלבון של הקולטן NMDA (זירחון) למוליך העצבי גלוטמאת במוח הכרחי גם הוא.

ממחקרים קודמים, ידוע, כי שינויים בקולטן ה-NMDA, יכול לשנות את מצבה של הרשת העצבית במוח וכי בתהליכי למידה קולטן זה, עובר באופן מוגבר תהליך של זירחון – הצמדות של קבוצות זרחן לקולטן באזורים שונים על פני החלבון. עד כה לא ניתן היה להוכיח, כי העלייה בזירחון של ה-NMDA, הינה הכרחית לתהליך ולא תתקיים בלעדיו.

כדי להוכיח זאת, בחרו החוקרים, בראשותם של פרופ’ רוזנבלום, ראש החוג ל-נוירוביולוגיה באוניברסיטת חיפה וד”ר ליזה ברקי הרינגטון, יחד עם ד”ר אלינה אלקובי ותלמידת המחקר טלי צברי את תהליכי יצירת זיכרונות לטעמים חדשים של חולדות כמודל לזיכרון חושי.

לדברי החוקרים; “יש יתרון מחקרי בבדיקת תהליכי למידה של טעם, מכיוון שניתן לעקוב בצורה מדויקת מתי החל תהליך הלמידה, מה האזור הספציפי במוח שבו מתרחשת הלמידה ומה התהליכים המולקולאריים שמשתתפים בתהליך”.

בשלב הראשון, ביקשו החוקרים לאמת את ממצאי המחקרים הקודמים והראו שבתהליך של למידת טעם חדש אכן מתרחש תהליך זירחון מוגבר בקולטני ה-NMDA באזור הספציפי ללמידת טעם ב-מוח. לשם כך, אומנו חולדות בוגרות לשתות מים בזמן קבוע וכעבור מספר ימים, ניתן לחלק מהם לשתות מים מומתקים ב-סכרין – חומר ממתיק ללא ערך קלורי שאינו משפיע מטבולית על הגוף ולכן, אינו משפיע על תהליכים בגוף. כצפוי, החולדות שקיבלו טעם חדש והחלו בתהליך הלימוד שלו, הראו רמה מוגברת של זירחון לעומת אלה שהמשיכו לשתות מים.

בשלב השני, ביקשו החוקרים להראות, כי הזירחון הכרחי. לשם כך, הזריקו החוקרים לקבוצה חדשה של חולדות חומר שמעכב את זירחון ה-NMDA באזור למידת הטעם במוח בעת שתיית הסכרין. בבדיקות שנערכו, לאחר מכן, התברר, כי חולדות אלה לא הצליחו ללמוד את הטעם החדש, מה שהוכיח את חיוניות תהליך הזירחון ללמידת טעם. החוקרים, מצאו, כי מניעת התהליך, גורמת לשינוי במיקום הרצפטור ל-NMDA וכנראה מונעת בכך את היווצרות הזיכרון ארוך הטווח.

“המטרה שלנו היא לזהות עוד פיסה ועוד פיסה בפאזל המורכב של יצירת זיכרון ארוך טווח. ברגע שנדע לתאר את שרשרת הפעולות שמתרחשות במוח, נוכל אולי לדעת היכן ואיך אפשר להתערב”, אמרה ד”ר ברקי הרינגטון.

“המוליכים העצביים גלותמאט – דרך הקולטן ל-NMDA – ו-דופאמין, משחקים תפקיד מרכזי במספר פתולוגיות מוחיות כולל תהליכי התמכרות ומחלת ה-סכיזופרניה.

ישנה סיבה טובה להניח שבזמן מחלת הסכיזופרניה, ישנו תת או יתר תפקוד של המערכת הזאת ויציאתה מהשיווי משקל מהווה את אחת הסיבות למחלה. הבנה טובה יותר של מצב שיווי המשקל בתהליכים נורמאליים, יאפשר בעתיד, מציאת מטרות חדשות לתרופות חדשות שאנו מקווים ישפרו את חיי החולים במידה ניכרת” – ציין פרופ’ קובי רוזנבלום.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן