כאן מדע | טכנולוגיה

ח”כ מאיר שטרית: יש לעצור את בריחת המוחות בתחום ההיי-טק ופיתוח סטארט אפים חדשים

0
0

מנכ”ל איגוד האלקטרוניקה והתוכנה, שלמה וקס: אם לא נשקיע היום בהיי-טק, יברחו המוחות ואנו נחזור לימי הטקסטיל והתפוזים ◄ יוסי שובל, חב’ אינטל: אנו צריכים להפסיק להשוות את ישראל להודו וסין, אין לישראל את האפשרות להתחרות בכוח האדם העצום שלהם
ח
ח”כ מאיר שטרית: יש לעצור את בריחת המוחות בתחום ההיי-טק ופיתוח סטארט אפים חדשים

ועדת המדע והטכנולוגיה, קיימה היום (ד’) ישיבה דחופה בנושא: “המשבר בהיי-טק – היערכות לקראת דיוני התקציב”. בדיון היום השתתפו נציגים רבים מענף ההיי-טק, קרנות הון סיכון, נציגי המולמ”ופ ונציגי משרדי ממשלה שונים, אשר דנו במצבו של ההיי-טק וכיצד ניתן לצאת מחוזקים מהמשבר הנוכחי, אשר לדעת חלק מהנוכחים הוא עוד משבר שממשיך עוד ממשבר הדוט.קום של תחילת שנות ה-2000. שר המדע, דניאל הרשקוביץ, שיבח את ועדת המדע על פעילותה הענפה, ושיבח את חשיבות הדיון בנושא זה.

בנושא זה, ציין השר הרשקוביץ, שכרגע המשרד מנסה להתמודד עם המשבר בשתי דרכים: זיהוי שווקים חדשים וחתימת הסכמי מסגרת עם כמה מדינות, ותחום נוסף שאנו מעוניינים לפרוץ בו הוא תחום החלל. ישראל היא אחת מ-7 מדינות בעולם אשר עוסקת בתחום והיקף המכירות בו הוא למעלה מ-250 מיליארד דולר.

ח”כ מאיר שטרית, העלה שאלה בפני השר: “האם ניתן בזמן המשבר לכוון יותר משאבים ותקציב לכיוון המחקר בהיי-טק ופיתוח סטארט אפים חדשים”. השר, הגיב ואמר, כי יש חשיבות רבה בתיאום בין הגורמים השונים לפיתוח המו”פ.

מנכ”ל חברת גרטנר מר ברוך גינדי, הציג בפני הוועדה מצגת אשר בה סקר את מצב שוק ההיי-טק היום לעומת תחילת שנות ה-2000.

גינדי, ציין, כי ; “כיום, יש ירידה של עשרות אחוזים בהיקף התעשייה ויש למעלה מ-20,000 איש בתחום שנמצאים ללא עבודה. כמו כן, ציין, שהמשבר היום לא ניכר על השוק בצורה דרסטית משום שהחברות מנצלות את הרזרבות שלהן, ומייצרות פרויקטים אשר תוקצבו עוד בשנת 2008”.

את דבריו המשיך מנכ”ל איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, מר שלמה וקס; “כל דולר שהמדינה משקיעה היא מחזירה 6 דולר. כל השקעה ממשלתית במו”פ יוצר מו”פ חדש”.

וקס, ציין שחוק השקעות ההון כיום לא פונה להיי-טק על פי החוק הכסף מופנה למכונות ומבנים ולא מופנה כלפי הון אנושי.

שר המדע, דניאל הרשקוביץ

ח”כ שטרית, ציין שהממשלה מקציבה כמיליארד שקל לפיתוח עסקים וצריך למקד את הכסף גם בהיי-טק. ח”כ שטרית, ביקש מהנוכחים להציג תוכנית אופרטיבית עם נתונים מגובשים על מנת להצליח ולשכנע את מקבלי ההחלטות בחשיבות התמיכה הכספית גם לענף ה-היי-טק. לדעתו של שטרית, צריך לדחוף את הנושא כדי שהמוחות לא יברחו לחו”ל.

יוסי שובל נציג חברת אינטל, אמר; “אנו צריכים להפסיק להשוות את ישראל להודו וסין, אלו מדינות גדולות שאין לישראל את האפשרות להתחרות בכוח האדם העצום שלהם, אנו צריכים להשוות את עצמנו למדינות בסדר גודל שלנו”.

משתתפי הישיבה ציינו שישראל למרות מה שנראה כלפי חוץ נמצאת במשבר בתחום וחייבים להגיע משאבים רבים על מנת שנצא מחוזקים מהמשבר, לידיה לזנס, סגנית המדען הראשי במשרד התמ”ת ציינה שמשנת 2004 עד היום התעשייה אומנם עלתה ב-25% אך פינלנד עלתה ב-85% וארה”ב עלתה ב-65%, מה שמראה שישראל, אינה מושפעת ממנה שקורה בעולם אלא דווקא ממה שקורה בישראל.

את הישיבה סיכם ח”כ אברהם מיכאלי, אשר החליף את ח”כ שטרית בניהול הישיבה ואמר; “תהיינה ישיבות נוספות בנושא זה. חשוב מאד שהנושא יהיה על סדר יומה של הוועדה ואני מזמין את כל הנוכחים להציע הצעות לייעול המצב ובעזרת שיתוף פעולה עם כל הגורמים נגבש דרכי פעולה אופרטיביות למשבר”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן