מדינה ירוקה

שר האוצר והשר להגנת הסביבה הציגו את מדיניות הממשלה למיסוי ירוק

0
0

“מהפכת המיסוי הירוק יוצאת לדרך – רותמים את הכלכלה לטובת הגנת הסביבה” ◄ הרפורמה המקיפה בשוק הרכב, נועדה לעודד רכישתן של מכוניות ידידותיות לסביבה, תוך יצירת תמריצים כלכליים להפחתת הזיהום הסביבתי
שר האוצר והשר להגנת הסביבה הציגו את מדיניות הממשלה למיסוי ירוק
שר האוצר והשר להגנת הסביבה הציגו את מדיניות הממשלה למיסוי ירוק

שר האוצר, ד”ר יובל שטייניץ, והשר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, הודיעו הבוקר (שני) על מדיניות הממשלה החדשה שעיקרה יצירת תמריצים כלכליים להפחתת הזיהום הסביבתי. לראשונה, נרתמת מערכת המס לצמצום זיהום האוויר, תוך יצירת מדיניות ממשלתית ברורה וארוכת טווח – המיישרת קו ואף למעלה מזה, עם מדינות רבות בעולם המערבי. השרים, אימצו את המלצות הועדה הבין משרדית, בראשות סמנכ”ל רשות המיסים, בועז סופר, וכללה את נציגי משרדי האוצר, הגנת הסביבה, התחבורה והתשתיות הלאומיות.

תכלית המלצות הועדה, הינה שימוש בתמריצי מס למען הגנת הסביבה – הפחתת פליטות המזהמים מכלי רכב ומפעלי תעשיה מחד, תוך עידוד צריכה ושימוש באנרגיה חלופית מאידך.

לדברי שר האוצר, ד”ר יובל שטייניץ; “היום אנחנו מבשרי מהפכה. אנו רותמים את הכלכלה לטובת הגנת הסביבה. הסביבה יקרה לנו ובריאות הציבור חשובה לנו, איכות החיים של תושבי ישראל היא יעד שיש לפעול על מנת לשפרו. באמצעות כלים של מערכת המס אנחנו מקווים ליצור שינוי בהתנהגות הסביבתית של הציבור”.

שטייניץ, הוסיף, כי הרפורמה’ צפויה להניב הכנסות ממסים בהיקף של כ-400 מיליון שקל בשנה, כאשר 84% מהסכום נובע מהרכבים המזהמים ביותר – רכבי היוקרה, כך; מי שמזהם – ישלם.

השר להגנת הסביבה, ח”כ גלעד ארדן, אמר; “אני רואה ברפורמה צעד חשוב ביותר להטמעת התנהגות צרכנית סביבתית בקבלת החלטות יום-יומיות של הציבור הרחב. זהו צעד מהפכני ראשון בשימוש ב”תמריצי מס”, כדי לעודד רכישה של מוצרים פחות מזהמים. בשונה ממדינות רבות בעולם, כאן נלקח בחשבון גם פליטת גזי חממה של כלי הרכב, לצד פליטת מזהמים נשימתיים המזיקים לבריאות. לאחר שנבחן את השלכות המהלך, נעבור לשלבים הבאים שיעסקו בתמרוץ; בניה ירוקה, התייעלות אנרגטית וכלי רכב כבדים”.

◄ פרטי רפורמת “המיסוי הירוק”;

▼. מס קניה על רכב

• קביעת “מדד ירוק” המדרג את כלי הרכב בהתאם לרמת הזיהום שנקבעת לפי שקלול העלויות הציבוריות של פליטות המזהמים, וקביעת מס קניה בהתאם לדירוג זה. התאמה מסוימת נערכה בסעיף זה על מנת להגביר את האפקטיביות של מנגנון המדד הירוק מחד, ולתת “העדפת מס” לרכב קטן ונקי יותר ביחס לרכב יקר ומזהם, ומאידך כדי להגדיל את מקורות הממשלה כחלק מתקציב המדינה לשנים 2009-2010.

במקום מס קניה בשיעור של 72-75% על רכב (פרטי או מסחרי, בהתאמה), יוטל מס קניה בשיעור של 92% תוך הפחתה קצובה של המס לפי מידת ה”פרס”. התחולה של סעיף זה נקבעה ל-1 באוגוסט 2009.

יובהר, כי השילוב של שיעור מס מוגדל והטבה שקלית קצובה לא בהכרח יביא להגדלת המס האפקטיבי ובחלק מהמקרים יגרום אף להפחתת נטל המס. למעלה ממחצית מכלי הרכב הנמכרים בישראל בשנת 2009, המס, יישאר על כנו או אף ייפחת. הרוב המוחלט של תוספת המס, המווה חלק מתקציב המדינה לשנים 2009-2010 בסך כ-400 מלש”ח, תנבע מקבוצת הזיהום המירבית (15).

• קביעת מס קניה בשיעור מופחת לרכב משולב מנוע (היברידי) – 30%, ולרכב נטול פליטות (כגון רכב חשמלי) – 10%, למספר שנים מוגבל, וזאת בכפוף לרמת הזיהום של כלי רכב אלה.

• מתן הטבה לרכב דיזל המיובא עם לוכד חלקיקים, בין 1,500 שקלים ל- 4,000 ש”ח בהתאם לסוג הממיר. חישוב “הציון הירוק”, יבוצע לפי שקלול נתוני פליטות המזהמים מחמישה סוגים שונים אשר גורמים לנזקים סביבתיים ובריאותיים. סוגי הפליטות הנכללים בחישוב ה”ציון הירוק” הם: תחמוצות חנקן (NOX), פחמן חד חמצני (CO), פחמימנים (HC), חלקיקים (PM), פחמן דו-חמצני (CO2).

להלן הנוסחה לפיה מחושב ה”ציון הירוק”. המקדמים בנוסחה משקפים את גובה העלויות החיצוניות של כל אחד מסוגי הפליטות, קרי, חומרת הנזק הסביבתי והנזק לבריאות האדם הנגרמים כתוצאה מכך;

<!–GreenTaxation_8-6-09.htm–>
• דרגת הזיהום תוטבע ברישיון הרכב של כלי הרכב. כמו כן, קובץ דגמי הרכב עם פירוט נתוני הפליטות יפורסם באתר משרד התחבורה, ויבואני הרכב יחויבו לציין את נתוני הזיהום וצריכת הדלק על כל רכב חדש שיוצע למכירה.

• הכללים בנוגע לחישוב מס הקניה, יחולו גם בעת יבוא של רכב משומש (תוך התחשבות בכללים הקיימים, למשל בנוגע ל”רכב עולים”). יובהר, כי ביבוא רכב, אי המצאת נתוני פליטות בהתאם לדרישות שקבע משרד התחבורה, תגרום לשיבוץ הרכב בדרגת זיהום הגבוהה ביותר, קרי; לרכב זה לא יינתנו הטבות מס בהתאם לדרגת הזיהום.

לגבי “תושבים חוזרים” שמייבאים רכב מעל גיל שנתיים, בעת השלמת מסים לרכב, יחויבו בהשלמת מס לשיעור 72%. הוראה זו תהיה בתוקף לתקופה מוגבלת.

▼. מס קניה על מוניות ורכב סיור (רכב מדברי)

על אף שמערכת המס בישראל נמנעת, ככלל, מהטלת מס על אמצעי יצור, מוניות דורשות התייחסות מיוחדת בהיבט של המיסוי הירוק – שכן, מדובר בכלי רכב שהם בד”כ בעלי מנוע רב עוצמה ודרגות זיהום גבוהות יחסית, כאשר הנסועה הממוצעת שלהם גבוהה לאין ערוך מזו של רכב משפחתי או אף רכב עסקי. לפיכך, הוחלט להטיל על מוניות מס קניה בשיעור 10% תוך הפעלת אותו מנגנון התמריצים אשר נקבע עבור רכב נוסעים. בנוסף שיעור הפחת למוניות יעלה מ- 20% ל- 25%. תוצאתית, מוניות שדרגת הזיהום שלהן תהיה עד 8-9 (תלוי גם במחיר הרכב), לא ישלמו מס קניה.

▼. שווי שימוש ליניארי

• שווי השימוש ברכב צמוד נקבע כסכום קבוע לפי 7 קבוצות מחיר. השיטה תיושם גם בהמשך על רכב שנרשם לראשונה עד לתאריך 31 בדצמבר 2009. החל מינואר 2010 תיושם שיטה לפיה יחושב שווי השימוש ברכב כאחוז ממחיר הרכב לצרכן (באופן ליניארי). שיטה זו, תיושם אך ורק בנוגע לרכב חדששיירשמם ממועד זה ואילך. שיטה זו, תאפשר להגביר את האפקטיביות של “המדד הירוק” – ככל שהרכב יהיה פחות מזהם, מס הקניה שיושת עליו יהיה נמוך יותר, מה שיגרור מחיר לצרכן נמוך יותר ומכאן שגם שווי השימוש בגינו יהיה נמוך יותר – וכמובן גם להיפך.

• שווי השימוש יעמוד על 2.75% ממחיר הרכב לצרכן (2.35% בשנת 2010). שיעורים אלה מתואמים בקירוב עם מדרגות שווי השימוש על פי המתווה הנוכחי של העלאת זקיפת ההטבה בשנים 2008-2011, בין היתר, כדי למנוע השפעה על הרכישות יצוין, כי ביחס לקבוצות המחיר, ייתכן שבגין דגם רכב מסוים ישולם מס נמוך יותר לפי שווי השימוש הליניארי, או מס גבוה יותר – כל מקרה לגופו, כאשר בממוצע אין שינוי בנטל המס.

• מוצע שלרכב “היברידי” ורכב “נטול פליטות”, יחושב שוווי השימוש הליניארי לפי שיעור שווי השימוש כאמור לעיל, תוך הפחתת 500 ש”ח מסכום הזקיפה. להבדיל ממס קניה, הפחתה זו תינתן ללא קשר לנפח מנוע/דרגת הזיהום. הוראה זו תהיה בתוקף כהוראת שעה עד תום שנת 2014.

▼. תקנות הפחת

תקנות הפחת קובעות תמריצי מס לבעלי עסקים (חברות ו/או עצמאים). על מנת שלא להכביד על ענף המוניות (עליהן הוטל, כאמור, מס קניה 10% בניכוי ההפחתות לפי דרגת הזיהום), הועלה שיעור הפחת החל עליהן, מ-20% ל-25%, ובכך להקטין את חבות המס של בעלי המוניות בשנים הראשונות לאחר רכישת הרכב.

אין אפשרות מעשית לבצע מהלך דומה במשאיות ואוטובוסים, עקב היעדר נתוני פליטות מזהמים ולאור היצע מוגבל של משאיות “נקיות”; כצעד חל

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן