גיל הזהב | זקנה | גרונטולוגיה

מחקר באוניברסיטת בן-גוריון: סכנה לפגיעה בזקן בהיעדר הגדרת תפקיד המטפל הזר

0
0

המחקר, שמומן ע”י המשרד לענייני גמלאים, קובע עוד, כי גם כשיש מטפלת סיעודית זרה לזקן, ברוב המקרים המטפל העיקרי מבני משפחתו ממשיך למלא תפקיד אקטיבי בטיפול בזקן, בעיקר בכל הקשור בניהול משק הבית וסידורים, בפרט בנושאים כספיים.
מחקר באוניברסיטת בן-גוריון: סכנה לפגיעה בזקן בהיעדר הגדרת תפקיד המטפל הזר
מחקר באוניברסיטת בן-גוריון: סכנה לפגיעה בזקן בהיעדר הגדרת תפקיד המטפל הזר

היעדר הלימה בתפיסת תפקיד המטפל הזר בינו לבין המטפל העיקרי מקרב בני המשפחה באשר לעבודות משק הבית, יכול לגרום מתחים בין המטפל העיקרי והמטפל הזר, שבסופם עלול להיגרם נזק לקשישים. כאשר עבודות שנתפסות כקשות, בן המשפחה, סבור שעל המטפל הזר, לבצע אותן ואילו המטפל הזר, סבור שאין זה תפקידו. עמימות תפקודית זו, טומנת בחובה סכנה להתפתחות חילוקי דעות בין הצדדים, שבסופם עלול הזקן להינזק. לפיכך, יש צורך בהוראות פורמאליות מחייבות והגדרה ברורה יותר של תפקידי המטפל הזר כדי שלא יהיה נתון לניצול מחד, וכדי שתסכוליו לא יביאו לפגיעה בזקן מאידך.

כך עולה ממחקר חדש של ד”ר אסתר יקוביץ, ראש תכנית המוסמך בלימודי הזיקנה באוניברסיטת בן-גוריון, אשר בחנה באיזו מידה המטפלות הזרות משמשות תחליף לטיפול על ידי בני המשפחה ובדקה את היחסים השוררים בין מטפלות זרות, הקשישים ובני משפחותיהם.

כמו כן, בדקה החוקרת את השפעות של יחסים אלה על שביעות רצונה של המטפלת מעבודתה, כמו גם על מידת העומס הטיפולי של המטפל העיקרי מקרב בני המשפחה.

המחקר, שמומן על ידי המשרד לענייני גמלאים, קובע עוד, כי גם כשיש מטפלת סיעודית זרה לזקן, ברוב המקרים המטפל העיקרי מבני משפחתו ממשיך למלא תפקיד אקטיבי בטיפול בזקן, בעיקר בכל הקשור בניהול משק הבית וסידורים, בפרט בנושאים כספיים.

“מעורבות בני משפחה בטיפול בזקן, חשובה ויכולה למנוע מצבים של ניצול והתעללות בזקנים המטופלים על ידי עובדים זרים, כפי שנחשף בשנתיים האחרונות” – מדגישה ד”ר יקוביץ’.

הממצאים המלאים של המחקר, ייחשפו בכנס מיוחד שיתקיים באוניברסיטת בן-גוריון, מחר (יום שלישי הקרוב, ה-2 ביוני), לציון עשור לפתיחת תכנית “המוסמך בלימודי הזיקנה” בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטה, המתקיים בשיתוף עם המשרד לענייני גמלאים.

היום חיים למעלה מאלף זקנים בישראל שחצו את גיל המאה

את הכנס תפתח ח”כ ד”ר לאה נס, סגנית השר במשרד לענייני גמלאים, ולצידה ישתתפו במהלך היום מנכ”ל המשרד, ד”ר אבי ביצור, מומחים וראשי תחומים מהמשרד.

הכנס מתקיים בחסות האגודה הישראלית לגרונטולוגיה ו-אש”ל -האגודה לתכנון ופיתוח שירותים לזקן בישראל.

העניין שמרכז סביבו הכנס נובע בעיקר על רקע העובדה שישראל היא מדינה צעירה המזדקנת במהירות. תוחלת החיים בישראל היא מן הגבוהות בעולם, בעיקר תוחלת החיים של הגברים.

התחזיות מדברות על גידול מהיר באוכלוסיית הזקנים, בעיקר בקבוצת הגיל של בני 90 ומעלה. כבר היום חיים למעלה מאלף זקנים בישראל שחצו את גיל המאה.

גם המשפחה עוברת תמורות גדולות ועם השנים התחזיות מדברות על ירידה במספר המטפלים הפוטנציאליים מקרב בני המשפחה. על רקע זו עולות השאלות מי יטפל בזקנים ומהי אחריות המדינה לטפל באוכלוסיה זו. אלו הן שאלות מרכזיות שתעמודנה לדיון ביום העיון.

לקראת הכנס, אמרה סגנית השר, נס, כי; “נושא הזיקנה בישראל, הולך וצובר חשיבות. המשרד לענייני גמלאים, קם מתוך ההבנה, כי אין להזניח את ציבור הזקנים, האבות המייסדים של מדינתנו, ויש למצוא פתרונות מקיפים לחייהם, בתחומי הבריאות, הרווחה, הביטחון והפנאי”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן