פסיכולוגיה

אוניברסיטת בר-אילן: “תיקון עולם” –תערוכת ציורי ילדים תחת איום בטחוני

0
0

המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר-אילן, קיימה ערב עיון שלווה בתערוכת ציורי ילדים ◄ בתערוכה מוצגים 140 ציורי ילדים יהודים וערבים בגילאי 6-4 שהיו תחת איום בטחוני
אוניברסיטת בר-אילן:
אוניברסיטת בר-אילן: “תיקון עולם” –תערוכת ציורי ילדים תחת איום בטחוני

המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר-אילן, קיימה בשבוע שעבר, ערב עיון מיוחד שעסק בסיוע לילדים תחת איום בטחוני, באמצעות הטיפול באומנות. ערב העיון “תיקון עולם – יצירתיות נוכח איום קיומי”, לווה בפתיחתה של תערוכת ציורי ילדים יהודים וערבים בגילאי 6-4. בתערוכה מוצגים 140 ציורים שצוירו במהלך עבודה יצירתית טיפולית בעיר עכו ובעיר שדרות בשנים 2008-2006. הפרויקט התבצע ביוזמת עמותת “אשלים” –מיסודה של ג’וינט ישראל ושפ”י (שרות פסיכולוגי ייעוצי), במשרד החינוך.

פרופ’ מרים פאוסט, ראש המחלקה לפסיכולוגיה, באוניברסיטת בר-אילן, ברכה את המשתתפים בערב העיון והדגישה את חשיבות קיום התערוכה במחלקה לפסיכולוגיה כדרך ל”חיבור” הסטודנטים לנפשות הפגועות מאחורי התיאוריות הלימודיות. פרופ’ פאוסט, בחרה להדגיש את ייחודיות שמה של התערוכה “תיקון עולם”.

לדבריה של פרופ’ פאוסט; “במסורת היהודית עולם = אדם, וכל נפש נחשבת עולם ומלואו. על בסיס אמונה זו חשוב לתקן ולרפא את נפשות הילדים בכל דרך אפשרית. בסיס ההכשרה בלימודי הפסיכולוגיה נועד על מנת להכשיר מטפלים שיוכלו ל”תקן” את עולמם של אנשים אחרים.

ד”ר אטי ברנט מהמחלקה לפסיכולוגיה בבר-אילן, יוזמת ומארגנת התערוכה וערב העיון, ציינה את חשיבותו של “תיקון” העולם המאיים עבור הילדים. לדבריה; “מהציורים המוצגים בתערוכה ניתן ללמוד, כי באמצעות הטיפול באומנות קיים פוטנציאל לתיקון העולם המאיים ולהשבת תחושת השליטה לילדים על חייהם ולפרוק את אשר על ליבם” .

ד”ר ברנט, הדגישה את הצורך בטיפול מיידי בילדים תחת איום בטחוני. “הטיפול ב-אומנות אפשר לילדים לבטא את עצמם במקום בו נאלמו המילים, וכן אפשר לילדים שכושרם המילולי אינו מפותח דיו – לתת ביטוי לעולמם”.

אוצרת התערוכה נועה טל, ציינה בפני באי הכינוס את חשיבותה של תערוכת ציורי הילדים כתעודה היסטורית חשובה.

לדבריה; “התערוכה כוללת קטעי עדות על מצב המצוקה בו היו שרויים הילדים והמטפלים- בזכותם ניתן להבין את מה שאירע”. אוצרת התערוכה הזכירה את דבריו של קלוד לנצמן יוצר הסרט “שואה” בנושא תיעוד טראומות העבר. לדבריו של לנצמן; “האמת נזקקת לאמנות לשם העברתה לצופים- לשם המחשתה בתודעתנו כעדים”.

דנה שלמון, מטפלת באמנות מטעם “אשלים” ו-“ג’וינט ישראל” שהשתתפה בפרויקט, שיתפה בקשיי החשיפה הרגשית שחוו הילדים. לדבריה; “הטיפול באמנות ’בנה’ עבור הילדים הללו “ממ”ד נפשי” – הוא אפשר להם מרחב מוגן וחיזק את האגו שלהם.

שלמון, הדגישה את חשיבות הטיפול באמנות כמסייע בחשיפת רגשות: “הטיפול באמנות אפשר לילדים הללו לומר את מה שמתקשים לבטא בשל הטראומה וחרדת המוות. בסיוע הציור הם מסתכלים על עצמם ממרחק בטוח וחשים שיכולים לבטא את הרגשות הכמוסים”.

פרופ’ שפרה ברוכסון, יו”ר ועדת תערוכות, ותמר וקיל, אוצרת התערוכה.

בתמונה, מימין לשמאל: גב’ נעה טל אוצרת התערוכה, פרופ’ מרים פאוסט ר’ המחלקה לפסיכולוגיה ודר’ אטי ברנט.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן