ט"ו בשבט

כי האדם עץ השדה

0
0

ראש השנה לאילנות חל בט”ו בשבט. במאמר הבא נסביר את משמעותו הרוחנית לנו של חג זה.
כי האדם עץ השדה
חכמת הקבלה מסבירה לנו, כי במציאות הרוחנית, אותה מציאות שלמה המתגלה בטיפוס במעלה הסולם הרוחני, אין הגדרות של זמן ומקום.

etz hasade.jpg

המקובל המרגיש את המציאות הזו, חי לפי סידרה אינסופית של מצבים רוחניים אותם הוא חווה בתוכו. מדובר בששת אלפים מצבים הנקראים גם ששת אלפים שנה, מהמילה “חוזר ונשנה”. חלוקת הזמן הקיימת בעולם שלנו היא בהתאמה למערכת הפנימית הקיימת בתוך האדם.

סדרת מצבים רוחניים שעובר שעובר אדם אחד מכונה “שנים”, “חודש”, שבוע. בתוך כל סדרה של מצבים רוחניים ישנן נקודות שיא הנקראות: “חגים”. חג מהמילה “מחוגה”, מצב החוזר ובא בכל שלב אותו עובר האדם. לכן בחגים אנו בדרך כלל מרגישים בתוכנו התעוררות רוחנית, מעין הרגשת התעלות פנימית.

כל הבריאה היא מבנה אחד שלם. כמו פסיפס אדיר מלא חלקים קטנים המשלימים תמונה אחת מלאה. מתוך הכללות של כל החלקים שבה, אנו מגיעים לשלמות.

בזהר, קיימים סיפורים רבים, על חלקי הבריאה השונים, כולם מתארים לנו את ההתפתחות של המדרגה הרוחנית הנקראת: אדם.

האדם, הוא היחיד בכל הבריאה אשר הוא בעל יכולת התפתחות עצמאית, יש לו בחירה.

דרגת הצומח באדם היא הדרגה הראשונה בהתפתחות עצמאית. הדרגה הראשונה בה מתחיל האדם להידמות לכוח העליון שברא אותו. כמו העץ, עובר האדם את אותם שלבים,

הזרע ממנו הוא מתחיל.
האדמה (מלשון דומם) בה הוא נזרע.
הגשם (מלשון גשמיות) המשקה את האדמה.

ואז לאט לאט, ע”י צירוף שני הכוחות, השמים מהם בא הגשם, והאדמה ממנה נובט הזרע, מתפתח האילן. ט”ו בשבט הוא המצב בו לאדם כבר יש אינפורמציה על שני כוחות אלו, האדמה, הארציות ממנה הוא יוצא, והשמים, מהם מגיע הגשם. ט”ו, החמישה עשר בחודש, הוא כנגד אמצע הגדילה בה יכול האדם להחליט מה יהיו פירותיו.

וכשכבר גדל האילן, יש לדאוג לטפחו. לשמור עליו מפני הכוחות היכולים להזיק לו, לעקור את העשבים הגדלים מסביבו. להזין אותו, לזבלו, ולכוון אותו להתפתח למטרת חייו, הרגשת המציאות השלמה, השגת התכלית לשמה הוא נברא.

מקובלים הם אלו שכבר טיפסו במעלה הסולם הרוחני, והשיגו את כל המציאות הרוחנית השלמה, מתוך זה שחוו את ההתפתחות הזו על עצמם, יכולים לספר לנו כיצד היא נעתקת מרוחניות לגשמיות גם בעולם שלנו.

כמו העץ הגדל בשדה, כך מתפתח האדם בסביבה, חברה. וכמו השדה, אשר יכול להיות “שדה של ליסטים” או “שדה אשר ברכו ה’”, כך בוחר לו האדם בסביבה בה הוא מתפתח, סביבה המפתחת אותו לצמיחה רוחנית או סביבה בה נשאר כיצור גשמי. אנו רואים, כי העץ אינו “שולט” או משנה משהו בתוכו, העץ משתנה אך ורק בהתאם לכוחות החיצוניים הפועלים עליו. כך גם האדם.

בידי הבחירה, איך ולאן ברצוני להגיע, כיצד אני מקבל את המציאות, ללכת כמו כל העולם, או להתפתח בכדי להגיע לפירות, לגדילה וצמיחה רוחנית, והבנת התכלית של חיי.

הפירות שיגדלו מתוך התהליך הזה, יקבעו את דרגת האדם שבי (אדם – מלשון אדמה לעליון).

אך כמו בכל דבר שאני רוצה להשיג בחיים, עלי לתכנן ולהכין עצמי אליו מראש. ראש ברוחניות נקרא “החלטה”, ראש השנה לאילנות, משמעותו היא שעכשיו, אחרי שקיבלתי כוחות מהאדמה ומהשמים, אני מקבל החלטה איך להתפתח, באמצע, בדיוק בט”ו בשבט, ביכולתי לבחור…

חג שמח.

*מבוסס על השיעור מה- 12.1.03

מובא באדיבות אתר חוכמת הקבלה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן