ארכיאולוגיה

תגלית ארכיאולוגית: הבעלות על ארץ ישראל נחתמה בטביעת כף רגל בגילגל

0
0

מתחמי כף הרגל שמצאנו בבקעת הירדן הם האתרים הראשונים שבנו בני ישראל עם כניסתם לכנען והם מעידים על הרעיון המקראי של בעלות על הארץ באמצעות כך הרגל” – כך אמר הארכיאולוג פרופ’ אדם זרטל מאוניברסיטת חיפה
תגלית ארכיאולוגית: הבעלות על ארץ ישראל נחתמה בטביעת כף רגל בגילגל
תגלית ארכיאולוגית: הבעלות על ארץ ישראל נחתמה בטביעת כף רגל בגילגל

ערב חג הפסח, חושפים חוקרים מאוניברסיטת חיפה, תגלית ארכיאולוגית מסעירה ויוצאת דופן מתקופת ההתנחלות של עם ישראל בארצו: לראשונה, נחשפו בבקעת הירדן מתחמים המזוהים עם הגילגל המקראי ואשר שימשו להתכנסות, יציאה לקרב ופולחן.

המילה גילגל מוזכרת במקרא 39 פעמים. הגילגלים היו מרוכזים בבקעת הירדן ובגב ההר, ועד עתה לא הוצע שום אתר ארכיאולוגי לזיהוי הגילגל. יתרה מזו, בשנים 2008-1990 נתגלו ונחפרו בבקעת הירדן, ובחלקו המזרחי של הר מנשה, חמישה מתחמים בצורת כף רגל אנושית. כל המתחמים, נוסדו בראשית תקופת הברזל (מאות 12-13 לפנה”ס), ועל פי גודלם וצורתם ברור שלא שימשו לבעלי חיים אלא לכינוס של בני אדם.

שניים מהאתרים (ביד’ת א-שעב ויפית) נחפרו בשנים 2005-2002, בהנהלת ד”ר דרור בן-יוסף ובהדרכתו של פרופ’ זרטל. מהממצאים, בעיקר כלי חרס ועצמות בעלי חיים, עולה שהאתרים נוסדו בסוף המאה ה-13 לפנה”ס וקיומם נמשך עד המאות 8-9 לפנה”ס, ללא שינויים ארכיטקטוניים.

בשני מקרים לפחות נמצאו סביב המתחמים מסלולים בנויים ומרוצפים שרוחבם כ-2 מ’ ואשר שימשו כנראה להקפת האתרים. “הקפה טקסית של אתרים באמצעות תהלוכות היא אלמנט חשוב במזרח הקדום” – אומר פרופ’ זרטל, שהוסיף כי מקור המונח “חג” בלשונות השמיות הוא בפועל “חוג”, שמשמעותו “סיבוב” או “הקפת המקום”. מכאן שהממצא החדש שופך אור על התהלוכות הדתיות ועל משמעות המושג “חג”.

פרופ’ זרטל הדגיש שלכף הרגל נודעת חשיבות רבה במיוחד כסמל של בעלות על; טריטוריה, שליטה על אויב, בעלות כללית ונוכחות אלוהית. בספרות של מצרים העתיקה נזכרים ביטויים אלה. לכף הרגל בכלל נודעת חשיבות בכל התרבויות, בעיקר כביטוי לנוכחות אלוהית.

הרעיון המקראי של בעלות על הארץ באמצעות כך הרגל, צילום: אוניברסיטת חיפה

במקרא, יש ביטוי עשיר לחשיבותה של כף הרגל; בעלות על כנען, סמל לקשר שבין עם ישראל לארצו ולהבטחה האלוהית לרשת את הארץ, הכנעת האויבים תחת כף הרגל ודימוי המקדש כרגל.

“גילוי מתחמי כף הרגל פותח מערכת חדשה של הבנות לשוניות והיסטוריות” – מדגיש פרופ’ זרטל, שציין שפירוש ה”רגל” המקראי הוא “חג ומועד” ועליה לראות את פני ה’, כשמקור המונח “עליה לרגל” הוא באתרי הרגל של בקעת הירדן. “עתה, בעקבות הממצאים, מתבהרת משמעות המונחים. זיהוים של מתחמי כף הרגל כאתרי הפולחן הקדומים של הישראלים, מעלה סדרה של אפשרויות חדשות להסבר ראשית ישראל והחגים והמועדים של העם” – אמר פרופ’ זרטל.

לדבריו, מתחמי “כף הרגל” שימשו לכינוס טקסי בתקופת הברזל הראשונה. עם מעבר המרכז הדתי לעיר ירושלים והתגבשותו נכנס לתורה הציווי של “עליה לרגל” לירושלים, שמקורו במתחמים שנתגלו בבקעת הירדן ובהר עיבל.

“הטקסט המקראי, מהווה עדות לקדמותם של המתחמים בפולחן הישראלי ומתחמי כף הרגל הוקמו ע”י קהילה מאורגנת עם מנהיגות מרכזית” – ציין פרופ’ זרטל שהדגיש שיש קשר ישיר בין האידיאולוגיה המקראית, זו הרואה בכף הרגל ביטוי לבעלות על הארץ החדשה, לבין צורת המתחמים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן