עסקים נעים

איגוד לשכות המסחר: עסקים, היזהרו להתפתות לקבלת הלוואות בניגוד לחוק

0
0

– זאת לאור מחנק האשראי במשק ◄ שיעור הריבית המקסימאלי בשוק החוץ בנקאי (שוק אפור) עפ”י החוק הינו 12.915% לשנה ◄ עו”ד רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון, באיגוד: מי שגובה ריבית מעבר לכך, עובר על החוק
איגוד לשכות המסחר: עסקים, היזהרו להתפתות לקבלת הלוואות בניגוד לחוק
איגוד לשכות המסחר: עסקים, היזהרו להתפתות לקבלת הלוואות בניגוד לחוק

בעקבות המשבר הפיננסי, ולאור צמצום קווי האשראי הבנקאי לעסקים קטנים ולמשקי הבית, ובייחוד לקראת חג הפסח המתקרב, איגוד לשכות המסחר הוציא אזהרה לחבריו ומזהיר את משקי בית שלא להתפתות לקבלת הלוואות מגופים אשר הריביות שם מסתכמות בעשרות אם לא מאות אחוזים.

לדברי עו”ד רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון ב-איגוד לשכות המסחר; “חוק הסדרת הלוואות חוץ בנקאיות, קובע מפורשות מהו שיעור הריבית המקסימאלי שיכול מוסד חוץ בנקאי לקחת (שוק אפור), כאשר נוסחת החישוב מבוססת על פי שניים ורבע משיעור עלות האשראי הלא צמוד שניתן לציבור על ידי הבנקים, ואשר מתפרסם מידי חודש על ידי בנק ישראל. משכך, נכון להיום שיעור הריבית המקסימאלית שניתן לקחת בהלוואות בשוק החוץ בנקאי (שוק אפור) הינו 12.915% לשנה. מי שגובה ריבית מעבר לכך עובר על החוק, פשוטו כמשמעו.”

עו”ד סולומון, מדגיש, כי החוק גם קובע מפורשות, כי שיעור הריבית המקסימאלית אמור לכלול את כל העלויות הידועות ביום מתן ההלוואה לרבות, עמלת הקצאת אשראי, עמלת פתיחת תיק, דמי ניהול, דמי גביה, מס”ב וכדומה.

“גם במידה ולווה מפגר בהחזרת התשלומים לגוף ממנו לווה, הרי שהחוק קובע כי שיעור ריבית הפיגורים המקסימאלית הינה תוספת של 20%, דהיינו ריבית פיגורים מקסימאלית בשיעור של 15.498%.

המדינה באה להגן על אלו הנזקקים לשירותיהם של הגופים להלוואות חוץ בנקאיות, ולכן אסור לציבור העסקים ומשקי הבית להתפתות לנטילת הלוואות מגורמים שנותנים הלוואות בשיעורים העולים על הקבוע בחוק, מדגיש סולומון.

להערכת עו”ד סולומון, מאחר ושיעור הריבית החוץ בנקאית המקסימאלית נמוך מאוד, הרי שמעט מאוד מוסדות פיננסיים לגיטימיים מוכנים כיום להעניק הלוואות חוץ בנקאיות בשיעורי ריבית הקבועים בחוק. אולם, עדיין אסור לציבור להתפתות להלוואות בריביות חריגות, שכן המדובר במדרון חלקלק שעשוי להוביל לסחרור חמור יותר במצבו הפיננסי של נוטל ההלוואה”.

איגוד לשכות המסחר לדברי סולומון, התריע כבר לפני למעלה משנה כי יש לבצע תיקון רוחבי בחוק הסדרת הלוואות חוץ בנקאיות, בכדי שלחוק יהיו גם “שיניים” נגד מי שנותנים הלוואות שלא במסגרת הקבוע החוק. עם התבססות הממשלה החדשה, נדרוש משר המשפטים, פרופ’ יעקב נאמן ומיו”ר ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, לקדם את הנושא בדחיפות.

איגוד לשכות המסחר גיבש שורת המלצות לעסקים ומשקי בית המחפשים הלוואות חוץ בנקאיות;

1. ראשית, על תתפתו למודעות בעיתונים של גופים המציגים עצמם כנותני הלוואות ושמפרסמים רק מספר טלפון נייד. מוסד פיננסי לגיטימי, לרוב ידאג לפרסם את שמו באופן מלא, כתובתו, מספר טלפון במשרד וכדומה.

2. דרשו מנותן ההלוואה לציין בפניכם באופן מפורש מהו שיעור הריבית שהוא דורש עבור מתן ההלוואה, ומהי ריבית הפיגורים. זכרו, יש לכלול גם את עלויות פתיחת התיק כחלק מהריבית עבור ההלוואה. בנוסף, לא לשכוח להתמקח על שיעור הריבית, לא חייבים להתפשר על הריבית המקסימאלית.

3. תשוו מול אלטרנטיבות אחרות לקבלת הלוואות, כגון חברות כרטיסי האשראי, הגופים שמנהלים לכם את ביטוח החיים או קופת הגמל, או קרנות הלוואות ממשלתיות לעסקים קטנים ובינוניים. לרוב שיעורי הריבית שם יותר נמוכים משמעותית מהריבית המקסימאלית עבור הלוואות חוץ בנקאיות.

4. הימנעו מלשעבד נכסים לגופים חוץ בנקאיים תמורת קבלת ההלוואה. לרוב, אם יש לכם נכסים ברי שיעבוד, תוכלו לקבל תמורתם הלוואות בתנאים מועדפים מהמוסדות הבנקאיים.

5. גם במידה ונטלתם הלוואה בשיעור ריבית העולה על הקבוע בחוק, הרי שזכותכם לפנות לערכאות משפטיות, בכדי שיעמידו את שיעור הריבית המירבית כקבוע בחוק, ובמידת הצורך להורות על החזרת תשלומי ריבית עודפת ששילמתם לגופים החוץ בנקאיים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן