מזכיר התנועה הקיבוצית: פסח הוא דוגמה להתגייסות נציגי שלושה דורות להשתתף בסדר בשירה, ריקוד והקראת תכני ההגדה. השנה נברך בכוונה גדולה לריבוי ממטרים ויבולים חקלאיים, כמיהה לשלום ולביטחון ובקיבוצים רבים ישאירו כיסא ריק לגלעד שליט, בתקווה לשובו במהרה
התנועה הקיבוצית: הסדר הקיבוצי הגדול ביותר בקיבוץ נען עם 1250 נפשות ו-4000 קניידלך
עשרות אלפי חברי קיבוצים ואורחיהם, מקיבוץ אילות בערבה ועד סאסא שבגבול הלבנון, עמם מאות חיילים בודדים וכשלוש מאות משפחות מערים שונות, שלא יכלו לקיים סדר בביתם מהבחינה הכלכלית, ישאלו במשותף “מה נשתנה”, עת ייסבו לשולחנות ליל הסדר בקיבוצים ברחבי הארץ.
בתנועה הקיבוצית מערכים שכשני שליש מהקיבוצים (כ-180) יקיימו גם השנה סדר משותף בחדר האוכל, או במבנה ציבור אחר בקיבוץ.
בשנים האחרונות, לצד הסדר המשותף, ניכרת מגמה לפיה מקיימות משפחות רבות סדר משפחתי בדירתן בקיבוץ, או מחוץ לקיבוץ. יש גם קיבוצים שויתרו על הסדר המשותף בחדר האוכל, מדובר בעיקר בקיבוצים שביצעו מהלכי הפרטה עמוקים.
“הסדר” הגדול ביותר, יתקיים בקיבוץ נען עם 1250 משתתפים. הסדר הקיבוצי ייחודי בהציעו את ה”הגדה הקיבוצית” שהיא שילוב של תכנים מסורתיים לתכנים “קיבוציים” בהם בה ליידי ביטוי בשירה וריקוד אורח חיי הקיבוץ, וערכיו.
ה”הגדה הקיבוצית”, בנוסחיה השונים, היא יצירה ישראלית מקורית שנוצרה מתוך הרצון להעניק לחג הפסח משמעות חדשנית שמקורה בשיבת הגלות לארץ ישראל והקמת המדינה. ניתן בה ביטוי רב לפסח כחג חקלאי.
ההגדה בנויה באופן שמספר אכן את “סיפור יציאת מצריים”, ואת סיפור הגאולה הציונית לאחר השואה. ניתן בה ביטוי רב לשירה, מחול והצגה על ידי תזמורת ומקהלה של חברי קיבוץ וילדים.
זאב (ולוולה) שור מזכיר התנועה הקיבוצית: “פסח הוא דוגמה להתגייסות נציגי שלושה דורות להשתתף בסדר בשירה, ריקוד והקראת תכני ההגדה. השנה נברך בכוונה גדולה לריבוי ממטרים ויבולים חקלאיים, כמיהה לשלום ולביטחון, ובקיבוצים רבים ישאירו כיסא ריק לחייל החטוף גלעד שליט, בתקווה לשובו במהרה”.
Add Comment