יום הצרכן הבינלאומי

יום הצרכן הבינלאומי: הממונה על הגנת הצרכן מפרסם תשובות לשאלות נפוצות הקשורות בתחום הצרכנות

0
0

לרגל “יום הצרכן הבינלאומי” העלה משרד התמ”ת פורטל מיוחד בנושא צרכנות ובו מידע למבקשים להתלונן בנושא צרכני, שאלות נפוצות, מידע על סיוע ממשלתי ולא-ממשלתי לצרכנים, פיקוח על מחירים, סחר אלקטרוני ועוד, וכן מידע צרכני לילדים ולנוער.
יום הצרכן הבינלאומי: הממונה על הגנת הצרכן מפרסם תשובות לשאלות נפוצות הקשורות בתחום הצרכנות
יום הצרכן הבינלאומי: הממונה על הגנת הצרכן מפרסם תשובות לשאלות נפוצות הקשורות בתחום הצרכנות

היום ה-15 במרץ, הוא יום הצרכן הבינלאומי, אשר נקבע כיום הצרכן הבינלאומי ומצוין ברחבי העולם החל משנת 1983. יום זה משמש להעלאת המודעות לזכויותיו הבסיסיות של הצרכן ולשמירתן. משרד התמ”ת, יקיים “יום צרכנות” בין השעות 15:00 עד 17:00 בפורום gov.il בהשתתפות עו”ד איציק קמחי, הממונה על הגנת הצרכן במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, שמפקח על אכיפת חוק הגנת הצרכן וטיפול בתלונות בנושאי צרכנות. יחד עם מר קמחי, תתארח בפורום צביה דורי, מנהלת מינהל סחר פנים במשרד התמ”ת ו יענו על שאלות הגולשים בנושאי צרכנות התשובות יתפרסמו בפורום gov.il.

מר קמחי, יענה על שאלות הגולשים בסוגיות צרכניות שונות הנוגעות להצגת מחירים, הטעיית הצרכן ומכירות באשראי. הגולשים יוזמנו להשאיר שאלות בשרשור מיוחד שייפתח בפורום כגון: באילו תנאים אפשר לבטל עסקה, מתי מותר לי לדרוש את כספי חזרה, מה אוכל לעשות אם שילמתי עבור מוצר ולא קיבלתי אותו, האם יכולה חברת תקשורת להעלות את מחיר המנוי החודשי בתום המבצע מבלי ליידע אותי ועוד.

לרגל “יום הצרכן הבינלאומי (International Consumer Day)” העלה משרד התמ”ת פורטל מיוחד בנושא צרכנות ובו מידע למבקשים להתלונן בנושא צרכני, שאלות נפוצות, מידע על סיוע ממשלתי ולא-ממשלתי לצרכנים, פיקוח על מחירים, סחר אלקטרוני ועוד, וכן מידע צרכני לילדים ולנוער.

משרד התמ”ת, פרסם, כי קיים בשנת 2008 למעלה מ-50,000 ביקורות בעסקים, קרוב למחצית מהן בנושא; הצגת מחירים. חל גידול מרשים בטיפול בתלונות בנושאי “ערוץ הקניות” וסחר מרחוק, המצביע על מודעות גוברת של הצרכנים לזכויותיהם. משרד התמ”ת, ימשיך לשים דגש על טיפול בתלונות צרכניות בתחומים בהם הצרכן חשוף יותר לפגיעות בזכויותיו וזקוק יותר להגנת משרד התמ”ת.

מהו יום הצרכן הבינלאומי

יום ה-15 במרץ נקבע כ”יום הצרכן הבינלאומי” ומצוין ברחבי העולם החל משנת 1983. יום זה, משמש להעלאת המודעות לזכויותיו הבסיסיות של הצרכן ולשמירתן.

ג’ון פ. קנדי

ביום זה, בשנת 1962, קבע הנשיא ג’ון פ. קנדי (John Fitzgerald Kennedy) בהצהרה בפני הקונגרס את זכויותיו הבסיסיות של כל צרכן;

• הזכות לבטיחות
• הזכות למידע
• הזכות לבחור
• הזכות להישמע

לאלה נוספו על ידי ארגוני הצרכנים ארבע זכויות נוספות:

• הזכות לקבלת צרכים בסיסיים
• הזכות לפיצוי
• הזכות לחינוך
• הזכות לסביבה בריאה

ב-1985 אישר האו”ם את “הקווים המנחים להגנה על הצרכנים” המאמצים את שמונת הזכויות הבסיסיות. והביא להפצתן במדינות מפותחות ומתפתחות כאחד.

הנושא הכלל עולמי, השנה, הוא “שיווק לא אתי של תרופות” הנובע מרצונן של חברות התרופות להתעשר וגורם לקידומי מכירות המבוססים על טענות מטעות לגבי תרופות, המעטה בסיכונים ובתופעות הלוואי היכולים להיגרם עקב השימוש, הענקת תמריצים לרופאים הרושמים תרופת מסוימות לצרכנים ושימוש בעליה במודעות למחלות לקידום מכירתן של תרופות ולא לקידום הבריאות. כל אלה יכולים להביא לשימוש לא מבוקר בתרופות המהווה סכנה ממשית ל-בריאות הציבור.

שאלות ותשובות בנושאי צרכנות

◄ שאלה: נכנסתי לחנות קניתי מוצר וכשהגעתי הביתה התחרטתי. האם חייב המוכר להחזיר לי את כספי?

▼ תשובה: לא, המוכר אינו חייב להחזיר לך את כספך, אלא הדבר תלוי במדיניות ההחזרה שלו ובשאלה האם הציג בחנותו מודעה המפרטת מדיניות זו.

בהתאם לסעיף 4ג בחוק הגנת הצרכן חייב העוסק להציג בבית העסק שלו מודעה המפרטת את מדיניותו לגבי החזרת טובין שלא עקב פגם, בה הוא יכול להודיע כי מדיניותו היא להחזיר כסף או לתת זיכוי או שאינו מאפשר כלל להחזיר טובין. עוסק שלא מציג מודעה כאמור רואים אותו כמי שמדיניותו להחזיר כסף לצרכן. יובהר, כי אכיפת הוראה זו הינה אזרחית, באמצעות בית משפט לתביעות קטנות וכי משרדנו, יתערב בנושא בדרכים מנהליות רק במקרים קיצוניים. תיקון זה מאפשר לצרכן לשקול, בין יתר שיקוליו טרם הקניה, האם ברצונו לרכוש בחנות שמדיניות ההחזרה שלה אינה תואמת את ציפיותיו. הדבר מאפשר גם תחרות בין העוסקים על מדיניותם בנוגע להחזרת המוצרים.

לתשומת לבך, אם לא הייתה מודעה בחנות והעוסק סרב להחזיר לצרכן את כספו ניתן להגיש תביעה לפיצוי לדוגמא.

לידיעתך משרדנו מקדם חקיקה שתאפשר ביטול עסקאות וקבלת החזר כספי בגין הביטול. ברגע שחקיקה כזו תעבור על סייגיה נדאג לפרסם אותה.

◄ הגיע לביתי נציג מכירות והציע לי לרכוש מוצר מסוים. לאחר הרכישה התחרטתי ואני מעוניין לבטל את העסקה. האם אני יכול?

▼ כן, אם מדובר במוצר שנרכש לשימוש שעיקרו אישי, ביתי או משפחתי, מכונה העסקה “עסקה ברוכלות” ויש לך זכות לבטל את העסקה (מומלץ לבטל בכתב ובדואר רשום) בתוך 14 יום מיום קבלת המוצר. עסקה ברוכלות היא עסקה הנעשית ביוזמת העוסק, המגיע למקום בו נמצא הצרכן (בית, עבודה, אמצע הרחוב וכו’) ושאינו מקום עסקו של העוסק. לתשומת לבך, אם המוצר שרכשת הוא מוצר מתכלה אין אפשרות לבטל את העסקה.

◄ שאלה: קניתי מוצר באמצעות הטלפון בעקבות פרסום. התחרטתי ואני מעוניין לבטל את העסקה. האם אני יכול?

▼ כן, יש לך זכות לבטל את העסקה. עסקה הנעשית באמצעות הטלפון, בעקבות פרסום בקטלוג, אינטרנט, טלוויזיה וכו’ ללא נוכחות משותפת של הצדדים לעסקה, מכונה עסקת מכר מרחוק. עסקה מסוג זה ניתנת לביטול בכתב (מומלץ בדואר רשום) בתוך 14 יום מיום קבלת המוצר או ממועד קבלת המסמך המפרט את פרטי העסקה (בהתאם לדרישות החוק). במקרה שהביטול נעשה שלא עקב פגם או אי התאמה מותר לעוסק לגבות דמי ביטול בשיעור שלא יעלה על 5% ממחיר המוצר או 100 ₪ לפי הנמוך מביניהם.

◄ קניתי מוצר, מועד האספקה לפי ההסכם חלף ועדיין לא קיבלתי את המוצר מה אני יכול לעשות?

▼ יש לבדוק אם מדובר בהפרה חוזית או בהטעיה. אנא העבר אלינו תלונה מפורטת בצרוף העתק ההסכם על מנת שנבדוק את הנושא ונשיב בהתאם.

◄ קניתי בחנות מוצר שמחירו 9.95 ₪. נתתי בקופה 10 ₪ במזומן. הקופאי עיגל את המחיר ולא החזיר לי עודף, האם זה חוקי?

▼ כן, מאחר שבנק ישראל קבע בצו, כי המטבע של 5 אגורות (כמו מטבע האגורה) חדל מלהיות הילך חוקי בישראל בתשלום במזומן בלבד, יש לעגל במקרה זה את הסכום כלפי מעלה. יובהר כי הצו אינו מבטל את 5 האגורות (או את האגורה) מבחינה חישובית ורישומית. מותר אפוא לנקוב מחירים של שירותים ומוצרים באגורות וכן ניתן לרשום סכומים באגורות בצ’קים, בתשלומים בכרטיס אשראי, חשבונות וכו’.

מבנק ישראל, הבהירו, כי עיגול הסכומים, ייעשה רק בעת הסיכום לתשלום במזומן. כללי העיגול הם:

סכומים המסתיימים באגורה אחת, ב-2 אגורות, ב-3 אגורות וב-4 אגורות יעוגלו כלפי מטה, ל-10 האגורות הקרובות, לדוגמא: תשלום סופי במזומן של 17.04 ₪ יעוגל ל-17 ₪. סכומים הנקובים ב-5 אגורות ומעלה יעוגלו כלפי מעלה ל-10 האגורות הקרובות, לדוגמא: תשלום סופי במזומן של 17.07 יעוגל ל-17.10 ₪.

◄ קניתי מכשיר DVD אולם לא צורפו לו הוראות שימוש בעברית. האם המוכר חייב לספק לי אותן?

▼ כן. לפי החוק הקיים יש חובה לצרף הוראות שימוש בעברית למוצרים המפורטים בתוספת השלישית לצו הגנת הצרכן (סימון טובין) התשמ”ג-1983 וביניהם מכשיר DVD. לתשומת לבך, במצרך מיובא נדר

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן