יום הצרכן הבינלאומי

הקליניקה לזכויות הצרכן: רוב החברות במשק מתעלמות מחובתן בניגוד לחוק לפרסם הדרכים לביטול עסקה

0
0

עו”ד אבינועם מגן: החברות אינן מייחדות קו להתנתקות, הרי שהן גם לא מציינות על גבי החשבוניות שניתן להתנתק דרך התקשרות למספר מסוים. באשר לאתרי האינטרנט, גם שם התקשנו למצוא אזכור של דרכי התנתקות, רק 2 מתוך 12 חברות שנבדקו ציינו באופן מפורש דרכי ההתנתקות
הקליניקה לזכויות הצרכן: רוב החברות במשק מתעלמות מחובתן בניגוד לחוק לפרסם הדרכים לביטול עסקה
הקליניקה לזכויות הצרכן: רוב החברות במשק מתעלמות מחובתן בניגוד לחוק לפרסם הדרכים לביטול עסקה

הקליניקה לזכויות הצרכן, פרסמה היום (א’) הוא “יום הצרכן הבינלאומי”, כי בבדיקה מדגמית שערכה, עולה שרוב החברות במשק מתעלמות מחובתן בניגוד לחוק לפרסם הדרכים לביטול עסקה מתמשכת – בניגוד לחוק הגנת הצרכן – ובכך מקשות על הצרכן להתנתק מהן.

כזכור, בראשית השנה נכנס לתוקף תיקון לחוק הגנת הצרכן, המחייב חברות המתקשרות עם לקוחותיהן בעסקאות מתמשכות, לפרסם את דרכי ההתקשרות לביטול העסקה המתמשכת. פעילי הקליניקה לזכויות הצרכן – הפקולטה למשפטים שליד הקריה האקדמית-אונו, ביצעו בדיקה מדגמית של קיום הוראות החוק. מן הבדיקה, עולה תמונה עגומה אשר לפיה החברות מסתירות את הדרכים לביטול העסקאות עימן.

משמעות החוק, היא כי העוסק חייב לציין באתר האינטרנט שלו ועל גבי החשבוניות שהוא שולח ללקוח, את הדרכים לבטל עסקה, כדי לאפשר לו להתנתק מהשירות בקלות.

לדברי עו”ד אבינועם מגן, ראש הקליניקה לזכויות הצרכן, נראה, כי; “המחוקק התכוון שהחברות ייחדו מספר טלפון או אמצעי קשר אחר לצורך התנתקות, אלא שבמקרה הטוב, החברות מציינות על גבי החשבוניות את כתובת האתר שלהן או מספר טלפון כללי של שירות לקוחות, וכאשר מתקשרים אל אותו המספר, אין במסגרת התפריט הראשי המושמע ללקוח, כל אזכור של נתיב להתנתקות.

אם לא די בכך שהחברות אינן מייחדות קו להתנתקות, הרי שהן גם לא מציינות על גבי החשבוניות שניתן להתנתק דרך התקשרות למספר מסוים.

עו”ד מגן, מוסיף כי; “באשר לאתרי האינטרנט, גם שם התקשינו, למצוא אזכור של דרכי התנתקות כפי שהחוק מחייב באופן ברור, רק 2 מתוך 12 חברות שנבדקו, ציינו באופן מפורש את דרכי ההתנתקות, ו2 חברות נוספות הבליעו או הסתירו את המידע באתר”.

<!–ServiceTableCellularPhone_ֹ15-03-09.htm–>

הבדיקה נעשתה על ידי סטודנטים אשר התבקשו לאתר את המידע הדרוש באתרי החברות ועל גבי החשבוניות.

▼ הוראות החוק

13ג. חובות גילוי בעסקה מתמשכת (תיקון: תשס”ח) 7
בחוק זה –
“עסקה מתמשכת” – עסקה לרכישה של טובין או שירותים באופן מתמשך, לרבות כל שינוי בעסקה או תוספת לה שאינם מהווים עסקה חדשה, והכול בין אם העסקה היא עסקה לתקופה קצובה ובין אם היא לתקופה בלתי קצובה, ולמעט עסקה להספקת גז בין צרכן גז לספק גז;
….

(ה) בלי לגרוע מהוראות סעיפים קטנים, בעסקה (ב) ו-(ג) מתמשכת –
(1) יציין עוסק בכל חשבונית, קבלה או הודעת תשלום הנשלחת לצרכן, בהבלטה מיוחדת ובאותיות ברורות וקריאות, את הפרטים האמורים בסעיף קטן (ב)(4), לצורך מסירת הודעת ביטול;

(2) יפרסם עוסק באתר האינטרנט שלו, אם קיים, את הדרכים לביטול עסקה מתמשכת וכן את הפרטים האמורים בסעיף קטן (ב)(4) ובסעיף 4ב.

ב(4) הכתובת ומספר הטלפון של העוסק, וכן מספר הפקסימיליה וכתובת הדואר האלקטרוני שלו, אם קיימים, שבאמצעותם ניתן למסור לעוסק הודעת ביטול.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן